اشتهایتان را با این خوشمزه ها کنترل کنید

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که غذایی کم حجم بخورید ولی برای مدت طولانی دچار کاهش اشتها شوید و گرسنگی به سراغتان نیاید. در این مقاله با همراه شوید تا 19 ماده غذایی که تاثیر زیادی در کاهش اشتها دارند را با یکدیگر بررسی کنیم.

می دانیم که کالری غذاها با همدیگر یکسان نیستند. غذاهای مختلف فرایند متابولیسم متفاوتی را طی می کنند و تاثیر بسیار متفاوتی روی گرسنگی، هورمون ها و مقدار کالری که می سوزانید بگذارند.

در ادامه می خواهیم بهترین غذاهایی که می تواند به کاهش اشتها کمک کند را معرفی کنیم.

1- کاهش اشتها با تخم مرغ کامل

زمانی تخم مرغ را به خاطر کلسترول بالایی که داشت مصرف نمی کردند اما حالا شرایط متفاوت شده است. تحقیقات نشان داده تخم مرغ نه تاثیر بدی روی کلسترول خون می گذارد و نه باعث حمله قلبی می شود. به علاوه تخم مرغ یکی از بهترین غذاهایی است که برای لاغر شدن بهتر است در برنامه غذایی خود بگنجانید، چون سرشار از پروتئین و چربی های سالم است و به کمک آن با مقدار کالری بسیار کم احساس سیری می کنید.

یک تحقیق روی 30 زن دارای اضافه وزن، نشان داد خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه به جای کربوهیدرات ساده احساس سیری را افزایش می دهد و شرکت کنندگان تا 36 ساعت آینده کمتر غذا می خورند. در یک تحقیق 8 هفته ای دیگر مشخص شد خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه می تواند کاهش وزن را در رژیم لاغری افزایش دهد. تخم مرغ ها مواد مغذی بسیار زیادی دارند و مواد مغذی مورد نیاز بیشتری را در یک رژیم غذایی لاغری می گنجانند. جالب اینجاست که تقریبا تمام این مواد مغذی در زرده تخم مرغ وجود دارند.

2- کاهش اشتها با سبزیجات برگدار

سبزیجات برگداری مانند کلم، اسفناج، کاهو و موارد مشابه خواص زیادی مانند کم کالری و کم کربوهیدرات بودن و فیبر بالا دارند که آنها را به یکی از بهترین غذاها برای رژیم لاغری تبدیل کرده اند. خوردن سبزیجات برگدار، بدون اینکه کالری مصرفی تان اضافه شود موجب افزایش حجم غذا و کاهش اشتها می شود. سبزیجات برگدار همچنین سرشار از مواد مغذی هستند و دارای ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی بسیاری از جمله کلسیم هستند که در برخی تحقیقات نشان داده می تواند به کاهش وزن کمک کند.

3- کاهش اشتها با سالمون

ماهی های چرب مانند سالمون فوق العاده سالم و سیر کننده هستند و با کالری کم برای ساعت ها سیر نگهتان می دارند. سالمون سرشار از پروتئین با کیفیت، چربی های سالم و مواد مغذی گوناگون و مهم است. ماهی و غذاهای دریایی مقدار زیادی ید را تامین می کنند. این ماده مغذی برای عملکرد تیروئید افراد بسیار با اهمیت است. اگر تیروئید مشکلی نداشته باشد سوخت و ساز نیز به درستی انجام می شود. تحقیقات نشان داده تعداد بسیاری از مردم به اندازه مورد نیاز بدنشان ید دریافت نمی کنند. سالمون همچنین سرشار از اسید چرب های امگا 3 است که التهاب را کاهش می دهند. التهاب نقش بزرگی در چاقی و بیماری های متابولیک ( اختلال در سوخت و ساز ) دارد. ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، ساردین، شاه ماهی و دیگر انواع ماهی چرب بسیار عالی هستند.

4- کاهش اشتها با سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی عبارتند از بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز مانند دیگر سبزیجات فیبر بسیار بالایی دارند و سیر کننده هستند. به علاوه اینگونه سبزیجات مقدار قابل توجهی پروتئین در خود دارند. البته پروتئین موجود در آنها به اندازه غذاهای حیوانی یا حبوبات نیست اما در مقایسه با دیگر سبزیجات پروتئین قابل توجهی دارند. ترکیبی از پروتئین، فیبر و کالری پایین با حجم بالای موجود در سبزیجات چلیپایی، آنها را به یکی از غذاهای کامل برای رژیم غذایی لاغری تبدیل کرده است. همچنین این سبزیجات مواد مغذی بسیار زیاد و ترکیبات ضد سرطانی هم دارند.

5- کاهش اشتها با گوشت های کم چرب و سینه مرغ

در مورد گوشت خیلی بی انصافی شده است. گرچه گوشت فرآوری شده ناسالم است تحقیقات نشان داده گوشت قرمز غیر فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت Diabetes را افزایش نمی دهد. بر اساس دو بررسی بزرگ تحقیقاتی گوشت قرمز ارتباط بسیار کمی با سرطان مردان دارد و احتمال آن در زنان صفر است.

حقیقت این است که گوشت یک غذای مناسب برای رژیم لاغری است چون سرشار از پروتئین است. پروتئین با اختلاف زیاد از بقیه منابع در گروه مغذی ترین ها است و با استفاده از یک رژیم سرشار از پروتئین 80 تا 10 کالری بیشتر در روز می سوزانید.

تحقیقات نشان داده اند که افزایش مصرف پروتئین تا 25 درصد کل کالری روزانه می تواند هوس غذایی را تا 60 درصد کاهش دهد بنابراین زیاد وسوسه نمی شوید به سمت میان وعده های ناسالم بروید. اگر رژیم غذایی تان کم کربوهیدرات است آزادانه گوشت های چرب بخورید. با این حال اگر رژیمتان حاوی کربوهیدرات به صورت متعادل یا بالا است بهتر است از گوشت های کم چرب استفاده کنید.

6- کاهش اشتها با سیب زمینی آب پز

به نظر می آید دلیلی دارد که سیب زمینی های سفید از لیست مورد علاقه ی افراد خارج شده اند. با این حال خواص زیادی دارند که به عنوان یک غذای کامل هم برای لاغری و هم برای بهبود سلامت شناخته می شوند. سیب زمینی شامل انواع گوناگونی از مواد مغذی است، تقریبا مقداری از هرآنچه نیاز دارید در آن ذخیره شده است. افراد بسیاری بوده اند که مدت ها برای زندگی هیچ چیزی جز سیب زمینی نداشته اند. سیب زمینی ها مقدار زیادی پتاسیم دارند، ماده مغذی که بسیاری از مردم به اندازه کافی دریافت نمی کنند و نقش بسیار مهمی در کنترل فشار خون دارد.

در نموداری که شاخص سیری نام دارد و مقدار سیر کنندگی غذاها را می سنجد، سیب زمینی سفید آب پز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. اگر اجازه دهید سیب زمینی آب پز کمی سرد شود مقدار زیادی نشاسته مقاوم را تولید می کند، یک ماده فیبر شکل است که مزایای بسیاری مثل کاهش وزن برای سلامت دارد. سیب زمینی شیرین، شلغم و دیگر سبزیجات ریشه ای نیز بسیار عالی هستند.

7- کاهش اشتها با ماهی تن

تن یکی دیگر از غذاهای کم کالری و سرشار از پروتئین است. تن یک ماهی کم چرب به حساب می آید. مصرف تن در میان بدنسازها و مدل های فیتنس که در دوره کات بندی عضلات هستند بسیار رایج است چون یکی از بهترین راه ها برای افزایش مصرف پروتئین و پایین آوردن کالری و چربی دریافتی است. اگر سعی دارید روی مصرف پروتئین تمرکز کنید تن هایی را انتخاب کنید که در آب کنسرو شده اند نه روغن.

8- کاهش اشتها با لوبیاها و حبوبات

برخی لوبیاها و دیگر حبوبات مانند عدس ها، لوبیا قرمز و برخی دیگر، برای کاهش وزن مفیدند. این غذاها سرشار از پروتئین و فیبر هستند که هر دو نوعی مواد مغذی سیر کننده محسوب می شوند. این غذاها دارای مقداری نشاسته مقاوم (ماده ای موثر در لاغر شدن) هستند. مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از مردم با هضم حبوبات مشکل دارند، به همین منظور بسیار مهم است حبوبات را ابتدا خوب آماده کنید.

9- کاهش اشتها با سوپ ها

همانطور که بالا اشاره شد وعده های غذایی که کالری پایین و حجم بالایی دارند مانند سبزیجات و میوه ها که آب زیادی دارند دریافت کالری را کم می کنند. اما می توانید خودتان هم به غذا آب اضافه کنید مانند درست کردن سوپ. برخی تحقیقات نشان داده اند تبدیل غذا به سوپ باعث می شود افراد از همان مقدار غذا به صورت جامد مقدار کالری کمتری دریافت کنند. فقط مقدار زیادی چربی مانند خامه یا شیر نارگیل به سوپ اضافه نکنید، چون باعث افزایش کالری غذا می شود.

10- کاهش اشتها با پنیر محلی

لبنیات معمولا پروتئین بالایی دارند. یکی از بهترین لبنیات، پنیر محلی است که بیشتر حجم آن را پروتئین و درصد کمی را کربوهیدرات و چربی تشکیل می دهد. همچنین این پنیر بسیار سیر کننده است و باعث کاهش اشتها می شود. محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند که به چربی سوزی کمک می کند. یکی دیگر از انواع لبنیات که خیلی به درد رژیم لاغری می خورد، ماست یونانی است.

11- کاهش اشتها با سرکه سیب

سرکه سیب از مواد غذایی محبوب به شمار می رود. معمولا از آن به عنوان سس و چاشنی استفاده می شود و حتی برخی افراد آن را در آب حل می کنند و می نوشند. نتایج چندین تحقیق نشان می دهد سرکه سیب می تواند روی کاهش وزن موثر باشد. استفاده از سرکه سیب همزمان با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات احساس سیری را افزایش می دهد و باعث می شود افراد در طول روز 200 تا 275 کالری کمتر غذا دریافت کنند. یک تحقیق 12 هفته ای پیرامون چاقی نیز نشان داد 15 تا 30 میلی لیتر سرکه در روز باعث کاهش 1.2 تا 1.7 کیلوگرمی در این مدت می شود. سرکه سیب می تواند بعد از وعده های غذایی از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری کند.

12- کاهش اشتها با مصرف آجیل ها

چربی بالای آجیل ها آنقدرها هم که فکر می کنید چاق کننده نیستند. آجیل ها میان وعده ای عالی به شمار می آیند و دارای مقدار متعادلی پروتئین، فیبر و چربی سالم هستند. تحقیقات نشان داده خوردن آجیل می تواند سلامت متابولیک را بهبود ببخشد و حتی به کاهش وزن کمک کند. افزون بر این، تحقیقات نشان داده افرادی که آجیل مصرف می کنند نسبت به کسانی که مصرفی ندارند، لاغرتر و سالم تر هستند. فقط مواظب باشید زیاده روی نکنید چون به هر حال کالری آجیل بالا است. اگر نمی توانید خود را کنترل کنید و مقدار زیادی می خورید بهتر است از خوردن آنها پرهیز کنید.

13- کاهش اشتها با غلات کامل

رخی از انواع غلات کامل که سرشار از فیبر و حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند، کاملا سالم اند. نمونه های غلات عبارتند از بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای و کوینو. بلغور جو دو سر سرشار از بتا گلوکان (فیبرهای محلولی که سیری را افزایش می دهند و سلامت متابولیک را بهبود می بخشند) است. برنج قهوه ای و سفید هر دو می توانند حاوی مقدار زیادی نشاسته مقاوم باشند، مخصوصا اگر بعد از پخت سرد شوند.

به خاطر بسپارید غلات تصفیه شده انتخاب سالمی نیستند و گاهی غذاهایی که روی بسته بندی شان برچسب غلات کامل خورده به شدت فرآوری شده و بی خاصیت هستند که هم برای سلامت مضر است و هم چاق کننده اند.

اگر رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدراتی را رعایت می کنید باید از غلات پرهیز کنید چون کربوهیدرات بالایی دارند؛ اما اگر از نظر گوارشی مشکلی برایتان پیش نمی آید، مصرفشان هیچ ایرادی ندارد.

14- کاهش اشتها با فلفل تند

خوردن فلفل های تند در رژیم لاغری مفید است. فلفل های تند حاوی کپسایسین (ترکیبی که می تواند اشتها را کاهش دهد و چربی سوزی را افزایش دهد) هستند که به صورت مکمل هم فروخته می شوند و در بعضی قرص های لاغری نیز از آن استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد خوردن روزانه 1 گرم از فلفل های تند در افرادی که معمولا فلفل نمی خورند اشتها را کاهش و چربی سوزی را افزایش می دهد. با این حال افرادی که معمولا به خوردن غذاهای تند عادت دارند چنین تاثیری را نمی بینند. بنابراین ممکن است مصرف فلفل های تند پس از مدتی خاصیتش را در کاهش وزن از دست بدهد. همانطور که قرص های لاغری تاثیر طوانی مدت ندارند ( البته اگر تاثیری وجود داشته باشد ).

15- کاهش اشتها با میوه

همه متخصصان تغذیه این را قبول دارند که میوه ها سالم هستند. افرادی که زیاد میوه ( و سبزیجات ) می خورند نسبت به سایرین، سالم تر هستند. خواص میوه ها باعث می شود دوست رژیم غذایی شما باشند. با اینکه دارای قند طبیعی هستند اما از مواردی به حساب می آیند که حجم بالای آنها کالری کمی دارد، همچنین جویدنشان طول می کشد و به کالری سوزی آنها کمک می کند. به علاوه فیبر موجود در میوه ها باعث می شود قند خون خیلی سریع بالا نرود. تنها افرادی که باید مصرف میوه را کم یا قطع کنند، آنهایی هستند که از رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار کم استفاده می کنند یا نمی توانند میوه را هضم کنند. بیشتر میوه ها این ویژگی را دارند تا وارد رژیم غذایی شوند و کمکتان کنند.

16- کاهش اشتها با گریپ فروت

یکی از میوه هایی که ارزشش را دارد به صورت جداگانه معرفی شود، گریپ فروت است چون تاثیرش روی کاهش وزن ثابت شده است. در یک تحقیق 12 هفته ای که روی 91 فرد چاق انجام گرفت خوردن نیمی از یک گریپ فروت قبل از هر وعده منجر به کاهش وزن 1.6 کیلوگرمی در افراد شد. گروهی که گریپ فروت مصرف می کردند همچنین مقاومت به انسولین در بدنشان کاهش یافت. مقاومت به انسولین از عوامل ابتلا به بیماری های مزمنی مانند دیابت نوع 2 است. بنابراین خوردن نیمی از گریپ فروت نیم ساعت قبل از وعده غذایی احساس سیری را افزایش می دهد و کالری کمتری وارد بدن می کند.

17- کاهش اشتها با دانه چیا

دانه چیا از نظر مواد مغذی یکی از غنی ترین غذاهای روی زمین است. در هر 28 گرم دانه چیا 12 گرم کربوهیدرات وجود دارد که به نظر زیاد است، اما 11 گرم از این مقدار را فیبر تشکیل می دهد. همین باعث می شود دانه چیا را یک غذای مناسب برای رژیم لاغری و از بهترین منابع فیبر بدانیم. به خاطر فیبر بالای موجود در آن، دانه چیا می تواند 11 تا 12 برابر وزن خود آب جذب کند، در نتیجه شکلی ژله ای پیدا می کند و در معده جا می گیرد. برخی تحقیقات نشان داده دانه چیا می تواند به کاهش اشتها کمک کند اما تاثیر مستقیمی روی کاهش وزن ندارد. البته با بررسی کوتاهی روی مواد مغذی موجود در این دانه، می توانیم حدس بزنیم که چرا باید دانه چیا وارد رژیم غذایی مان شود.

18- کاهش اشتها با روغن نارگیل

انواع چربی ها خواص متفاوتی دارند. روغن نارگیل سرشار از اسیدچرب هایی است که زنجیره متوسط تری گلیسیرید نام دارند. این اسیدچرب ها بهتر از دیگر چربی ها سیری را تقویت می کنند و مقدار کالری سوزی را افزایش می دهند. بعلاوه، تحقیقاتی روی افراد، نشان داده اند که روغن نارگیل می تواند چربی شکمی را کاهش دهد. البته مشخص است که روغن نارگیل کالری دارد، بنابراین اضافه کردن آن به غذای مصرفی فکر خوبی نیست. بلکه آن را جایگزین روغن های پخت و پز کنید. جا دارد اینجا به «روغن زیتون اکسترا ویرجین» نیز اشاره شود، چون یکی از سالم ترین روغن های موجود است.

19- کاهش اشتها با ماست پر چرب

ماست یکی دیگر از محصولات لبنی فوق العاده است. برخی از انواع خاص ماست، حاوی باکتری های پروبیوتیک هستند که عملکرد روده را بهبود می بخشند. روده ی قوی بدن را در برابر التهاب و مقاومت به لپتین که یکی از اصلی ترین هورمون های چاقی است، ایمن می کند، پس ماستی بخرید که حاوی پروبیوتیک باشد نه یک ماست معمولی. همچنین ماست انتخابی تان پرچرب باشد چرا که تحقیقات نشان داده لبنیات پرچرب با کاهش خطر چاقی و دیابت نوع 2 در بلند مدت ارتباط دارند. ماست های کم چرب معمولا سرشار از قند هستند پس بهتر است از مصرفشان پرهیز کنید.

سخن پایانی

اضافه کردن غذاهای سالم به رژیم لاغری کار سختی نیست. در لیست بالا بیشتر غذاهای کامل مانند ماهی، گوشت کم چرب، سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، دانه ها و حبوبات ذکر شده اند. غذاهای فراوری شده فراوانی مانند ماست پروبیوتیک، روغن زیتون اکسترا ویرجین و بلغور جو دو سر نیز موارد خوبی هستند. در کنار ورزش Sport مرتب با شدت متوسط، خوردن این مواد غذایی رسیدن به وزن ایده آل را تضمین می کند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟