طرز تهیه آش سیرابی

به گزارش رکنا، آش یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است. غذایی خوش عطر و بو و خوش رنگ و لعاب. آش را می توان از آن دسته غذاهایی دانست که ساده و خودمانی است و با بسیاری از مواد غذایی دوستی و همنشینی دارد. خلاصه که به قول شاعر «بهر آش است آشنایی او». قرار است از میان همه ی آش ها برویم سراغ آشی که شاید کمتر اسم و رسم آن را شنیده اید. می خواهیم برویم سراغ آش سیرابی . آشی مقوی که سرشار از ویتامین و کلسیم است و انگار آبی است بر آتش بسیاری از بیماری ها و ناخوشی ها. در ادامه به طرز تهیه آش سیرابی خواهیم پرداخت.

مواد لازم

سیرابی: ۱ عدد

نخود: ۱ پیمانه

جو پوست کنده: ۲ پیمانه

لوبیا چیتی: ۱ پیمانه

عدس: ۱ پیمانه

سیر: ۲ حبه

پیاز: ۲ عدد

کشک: ۱ پیمانه

پیاز داغ برای تزئین روی آش: به میزان لازم

نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری

چوب دارچین: ۱ تکه

پودر سیر، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی

طرز تهیه آش سیرابی

از آش سیرابی گفتیم و مواد اولیه آن را هم شناختیم. حالا بیایید تا برایتان بگوییم که این معجون خوش و آب و رنگ و مفید چگونه پخته می شود. این شما و این آش سیرابی.

• از شب قبل حبوبات مورد نظر برای آش سیرابی را خیس کنید. در این مدت چند بار نیز آب حبوبات را تعویض کنید تا هم نفخ آنها گرفته شود و هم خیلی زودتر پخته شوند.

• سیرابی را بسیار دقیق پاک کنید. پس از پاک کردن، سیرابی ها را خوب شسته و خرد کنید.

• حالا وقت پختن سیرابی هاست. در این مرحله سیرابی ها را به همراه پیاز و حبه های سیر و چوب دارچین داخل قابلمه بریزید. روی مواد را با آب بپوشانید و بگذارید که سیرابی خوب پخته شود. مرحله ی پخت سیرابی تقریبا ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد.

• نوبت به حبوبات می رسد. حبوبات را آبکش کنید. نخود و لوبیا را به همراه آب داخل قابلمه بریزید تا کم کم نرم و پخته شوند.

• قابلمه دیگری را آماده کنید و جو را همراه با مقداری آب داخل قابلمه بریزید. لازم است که جو نیز به اندازه ی کافی پخته شود. می توانید در همین مرحله عدس را نیز به قابلمه ی جو اضافه کنید.

• وقتی نخود و لوبیا خوب پخته شدند، می توانید آنها را به قابلمه عدس و جو اضافه کنید.

• نوبتی هم باشد، نوبت سیرابی های پخته شده است. سیرابی ها را آبکش کنید و همراه با مقداری آب، به قابلمه ی حبوبات اضافه کنید. یادتان باشد که حرارت اجاق را کم کنید تا آش سیرابی شما خوب جا بیفتد و آماده شود.

• مگر می شود از پیاز داغ گذشت؟ پس بروید سراغ پیاز و آن را به صورت خلالی خرد کنید. پیازهای خلالی را با کمی روغن و زردچوبه و همچنین پودر سیر خوب تفت دهید. وقتی پیاز حسابی سبک و طلایی شد، نعنا خشک را اضافه کنید و هم بزنید.

• ترکیب خوشرنگ و خوش عطر و بوی پیاز داغ و نعنا داغ را به آش سیرابی اضافه کنید و کاملا هم بزنید. حالا کمی کشک و فلفل سیاه را هم به آش اضافه کنید و حسابی مواد را با هم مخلوط کنید. نمک آش را هم در همین مرحله اندازه بگیرید. وقتی همه چیز اندازه و برقرار بود به آش اجازه بدهید که نیم ساعت روی حرارتِ ملایم بماند تا حسابی طعم دار شود و جا بیفتد. البته از آنجا که ممکن است آش شما ته بگیرد، هر چند دقیقه احوال آش سیرابی را بپرسید و آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

• وقتی آش آماده شد، آن را داخل کاسه مورد نظر بریزید و با پیاز داغ و دیگر مواد تزئینی، آن را تزئین کنید تا زیباتر شود.

به به! این هم از آش سیرابی خوشمزه و لذیذ شما! نوش جان شما و هر کسی که آن را می خورد.

کدخبر: 850049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟