آش شیرین گیلان + فیلم
حجم ویدیو: 76.65M | مدت زمان ویدیو: 00:10:28

آش شیرین گیلان به دلیل طعم ملس آن یک آش متفاوت است. در ادامه طرز تهیه این آش را اورده ایم.

به گزارش رکنا، برنامه تلویزیونی دستپخت با اجرای وحید حسینی، در قسمت آشپزشو روش تهیه آش شیرین گیلان را آموزش داد.

مواد لازم برای آش شیرین گیلان

نخود 1 پیمانه، لوبیا چیتی 1 پیمانه، قیسی 20 عدد، جعفری 100 گرم، گشنیز 100 گرم، اسنفاج 100 گرم، خالواش خشک 10 گرم، نعنا خشک 10 گرم، کشمش 100 گرم، کدو حلوایی 200 گرم، شکر به میزان لازم، آرد برنج 1 قاشق غذاخوری، آبغوره به میزان لازم، روغن به میزان لازم

در ادامه، آموزش مرحله به مرحله این غذای گیلانی را مشاهده می‌کنید.

طرز تهیه آش شیرین گیلانی

لوبیا چیتی و نخود را از شب قبل بپزید. کدو حلوایی را پوست کنده و خرد کنید. قوام و خوشمزگی این آش به کدوی آن است. پوست کدو را با دقت گرفته و قابلمه مناسبی را به اندازه مواد داخل آش انتخاب می کنیم و روی گاز می گذاریم. روغن در آن می ریزیم. خالواش و نعناع را تفت می دهیم و می گذاریم کنار.

سپس کدو را به همراه آب بپزید. پس از داغ شدن قابلمه در آن کمی روغن جامد ریخته و دقت کنید که نباید خیلی داغ شود. برای تفت دادن سبزی خشک خالواش (سبزی مخصوص شمال) می توانید آن را در عطاری ها تهیه کنید. پس از تفت کوچک خالواش آن را از قابلمه خارج کنید. تا قابلمه داغ است باز هم کمی روغن و نعنا خشک به آن اضافه می کنید. کدوها را در قابلمه ریخته و آب بریزید تا بپزد. سبزی ها را خرد کرده (وزن اسفناج بیشتر از 2 سبزی دیگر است) نخود و لوبیا چیتی را اضافه می کنیم و می گذاریم تا بجوشد. حالا سبزی را به آش اضافه کنید. دوباره یک لیتر آب جوش به آن اضافه می کنیم. آبغوره مزه شیرین این آش شمالی را ایجاد می کند. برخلاف هر آش دیگر سبزیجات را تفت نمی دهیم و چون سبزیجات تازه استفاده می شود در فصل بهار آن را می خورند.

نمک، شکر، فلفل سیاه و آبغوره را افزوده و فرصت می دهیم تا جوش بخورد.

یک قاشق آرد برنج برای قوام آش اضافه می کنیم که باید در آب حل کنیم تا در آش گلوله گلوله نشود. البته اگر کدوحلوایی شما به اندازه زیاد باشد قوام آش ایجاد می شود و دیگر نیازی به آرد برنج نیست.

در پایان سبزیجات معطر نعناع و خالواش را که در ابتدا تفت دادیم اضافه می کنیم.

کدخبر: 738459 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟