خوشمزه ترین  پلو مرغ کاری را با این دستور خانگی بپزید

 گوشتِ مرغ جزو گوشت‌های پرمصرف در میان ما ایرانی‌ها است اما خیلی از ما، روش‌های پخت ثابتی را برای این گوشت پرخاصیت در نظر داریم. این در حالی است که تغییر شیوه پخت مرغ می‌تواند جذابیت زیادی به سفره غذایی ما بدهد و عطر و طعم متفاوتی را برای‌مان به همراه بیاورد. پلو مرغ کاری، غذایی پرطرفدار در میان مکزیکی‌ها و هندی‌ها است که می‌تواند به عنوان یک غذای جدید و خوش رنگ و لعاب، روی میز مهمانی‌های شما هم جای بگیرد. پلومرغ کاری، گزینه بسیار خوبی برای سالمندان، بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که رژیم لاغری دارند هم محسوب می‌شود. ضمن اینکه آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح فراوان موجود در این غذای هندی، آن را به غذای مناسبی برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن هم تبدیل کرده است.

مواد لازم برای ۶ نفر

برنج ۱ لیوان

روغن کانولا ۳ قاشق چای‌خوری

مغز ران مرغ ۶ عدد

پیاز خردشده ۳ عدد متوسط

سیر ۵ حبه

زنجبیل تازه و رنده شده ۲ قاشق چای‌خوری

پودر کاری ۲ قاشق غذاخوری

تخم گشنیز ۱ قاشق غذاخوری

پودر فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری

آب مرغ کم نمک ۲ لیوان

نخود پخته ۴۲۵ گرم

گوجه‌فرنگی پوست‌کنده و خردشده ۴۰۰ گرم

نخودفرنگی پخته ۲ لیوان

نمک و فلفل به مقدار لازم

گشنیز ساطوری ۲ قاشق غذاخوری

لیمو چند حلقه برای تزئین

برنج را حدود ۲۰ دقیقه در آب سرد بجوشانید و پس از آبکشی کردن، آن را کنار بگذارید. زمانی که برنج در حال جوشیدن است، ۱ قاشق چای‌خوری از روغن را در تابه نچسب و گودی گرم کنید و هر طرف مرغ‌ها را حدود ۸ دقیقه حرارت بدهید تا کاملا طلایی شوند. مرغ‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

حرارت زیر تابه را کمی پایین بیاورید و ۲ قاشق باقیمانده از روغن را داخل تابه بریزید. پیازها را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حرارت بدهید تا کاملا طلایی شوند. سیر، زنجبیل، کاری، تخم گشنیز، پودر فلفل، نمک و فلفل قرمز را به پیازها اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه تمام مواد را با یکدیگر تفت بدهید. حالا آب مرغ، نخود، گوجه‌فرنگی و تکه‌های مرغ را داخل آب بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب به جوش بیاید.

بعد از حدود ۲۰ دقیقه که مرغ‌ها جوشیدند، برنج آبکش و نخودفرنگی را به سایر مواد اضافه کنید و درِ تابه را بردارید تا آب داخل تابه کشیده شود. حالا پلومرغ کاری را حدود ۲۵ دقیقه دم بیندازید و سپس غذا را کاملا گرم سرو کنید. شما می‌توانید روی پلوی خود را با حلقه‌های لیمو و گشنیز تازه و ساطوری تزئین کنید.

ارزش تغذیه‌ای

هر وعده از این سالاد حاوی:

۲۹۳ کیلوکالری انرژی

۷ گرم چربی (۱ گرم چربی اشباع)

۶ گرم فیبر

۴۰ گرم کربوهیدرات

۱۸ گرم پروتئین

۶۳ میکروگرم فولات

۳۷ میلی‌گرم کلسترول

۵ گرم قند

۸۹۹ واحد بین‌المللی ویتامین A

۱۴ میلی‌گرم ویتامین C

۶۶ میلی‌گرم کلسیم

۳ میلی‌گرم آهن

۴۱۹ میلی‌گرم سدیم

۴۱۸ میلی‌گرم پتاسیم است.

ضمن این‌که می‌تواند ۲۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را هم تامین کند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 454204 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟