کره بادام زمینی خوراک ضد یبوست / خواص و مضرات کره بادام زمینی

به گزارش رکنا، کره بادام زمینی از خوراکی هایی است که در وعده صبحانه یا عصران به ویژه در ورزشکاران زیاد مضرف می شود. کره بادام زمینی شما را سیر نگه می دارد. قندِ خون تان را تنظیم می کند. کره بادام زمینی برای یبوست عالی است. فیبر و پروتئین خوبی دارد. قبل از تمرین اگر آن را مصرف کنید حسابی پرانرژی می شوید.

 کره بادام زمینی نوعی کره است که از بادام زمینی بو داده شده تهیه می شود. معمولا روی نان تست پخش شده و در وعده های مختلف از جمله صبحانه مصرف می‌شود. وجود میزان زیاد چربی‌های تک غیراشباع، پروتئین، پتاسیم، منیزیم و … کره بادام زمینی را به یکی از خوراکی های مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

امروزه کره بادام زمینی با مواد دیگری هم درست می‌شود. تولید کره بادام زمینی با شیره انگور یکی از این موارد است که دارای مواد مغذی فراوانی می‌باشد. یکی از خواص کره بادام زمینی با شیره انگور، تنظیم سطح قند خون است.

(از دیگر فرآورده‌های بادام زمینی، مانند بادام زمینی روکش دار فلفلی، بادام زمینی روکش دار پیاز جعفری و بادام زمینی روکش دار پنیری نیز بازدید کنید.)

ارزش غذایی کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. مقدار 100 گرم کره بادام زمینی حاوی مواد مغذی زیر است:

    آب: 1.23 گرم

    انرژی: 598 گرم

    پروتئین: 22.21 گرم

    چربی: 51.36 گرم

    کربوهیدرات: 22.31 گرم

    فیبر: 5 گرم

    شکر: 10.49 گرم

    ساکارز: 10.25 گرم

کره بادام زمینی برای کاهش اشتها

کره بادام زمینی بهترین گزینه برای افرادی است که رژیم لاغری با کالری محدود دارند. چرا که چربی های تک غیر اشباع و پروتئین کره بادام زمینی بسیار سیر کننده هستند و مصرف مقدار مناسب آن احساس سیری به فرد منتقل کرده و در عین حال مواد مغذی مورد نیازی که در فرد باید در طول روز دریافت کند را به او می‌دهد.

برای بهره بردن از خواص کره بادام زمینی برای لاغری، در وعده صبحانه نان تست کره بادام زمینی را با موز و دانه چیا میل کنید. میتوانید کره بادام زمینی را همراه تمشک له شده برای وعده نهار میل کنید. خوردن کره بادام زمینی همراه یک سیب بعنوان یک میان وعده، مانع پر خوری شما میشود. به خاطر داشته باشید حد اعتدال مصرف کره بادام زمینی برای کاهش وزن نیز دو قاشق غذا خوری در یک وعده می‌باشد. در دو قاشق آن 7 گرم پروتئین موجود است.

از مضرات کره بادام زمینی برای افرادی که به دنبال لاغری هستند می‌توان به کالری بالا و خاصیت چاق کنندگی آن اشاره کرد که در صورت مصرف بیش از حد نیاز بدن باعث ذخیره چربی و چاقی می‌شود.

کره بادام زمینی برای چاقی

کره های آجیل از جمله کره پسته، کره فندق، کره بادام زمینی و … برای افرادی که می‌خواهند وزن اضافه کنند توصیه می‌شود، چرا که از نظر کالری متراکم هستند. یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حدود 100 کالری دارد. به اغلب کره‌های بادام زمینی برای بهبود طعم آنها شکر اضافه می‌شود که ترکیب این شکر و چربی باعث ذخیره سازی چربی و درنهایت چاقی می‌شود.

همان طور که پیش تر گفتیم، بادام زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین است. میزان پروتئین کره بادام زمینی با حبوباتی مثل نخود، عدس و لوبیا برابری میکند. یکی از فواید کره بادام زمینی، چاق کردن صورت است. همچنین این خوراکی محبوب به خاطر دارا بودن ویتامین B3 فرآیند پیری را به تعویق انداخته و باعث افزایش حجم بافت چربی پوست می‌شود.

کره بادام زمینی برای پوست

کره بادام زمینی منبع ویتامین E می‌باشد. دو قاشق غذاخوری آن معادل 2.9 میلی گرم ویتامین E  و معادل 15 درصد ارزش غذایی روزانه شماست. ویتامین E در پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان، اختلالات بینایی و زوال عقلی موثر است. همچنین ویتامین E دارای آنتی اکسیدان و لوتئین بوده که به محافظت پوست شما در برابر رادیکال های آزاد اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. این مقادیر آنتی اکسیدان در لیفت کردن و بدون چین و چروک نگه داشتن پوست موثر است. این نکته را هم به خاطر بسپارید که چربی های تک غیر اشباع کره بادام زمینی برای حفظ سلامت پوست، لطافت و درخشندگی آن کاربردی است.

بنابراین کره بادام زمینی به خاطر داشتن ویتامین E، موجب جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی می‌شود.

کره بادام زمینی برای مردان

همان طور که در مطلب خواص بادام زمینی اشاره کرده‌ایم، آجیل‌ها از جمله بادام زمینی، گردو، بادام درختی و غیره منبعی غنی از چربی‌های سالم و مواد معدنی مفیدی مانند ویتامین E هستند که می‌تواند سلامت پروستات را بهبود ببخشند و از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کنند. این مورد، یکی از مهمترین خواص کره بادام زمینی برای مردان است.

کره بادام زمینی برای زنان باردار

کره بادام زمینی حدودا حاوی 28 میلی گرم فولیک اسید می‌باشد. فولیک اسید ویتامین مورد نیاز دوران بارداری است که از نقص های مادرزادی جلوگیری کرده و به شکل گرفتن کامل جنین کمک میکند. همچنین رساندن پروتئین مورد نیاز به مادر و جنین از دیگر فواید کره بادام زمینی در بارداری می‌باشد.

کره بادام زمینی برای کودکان

در این میان از خواص کره بادام زمینی برای کودکان غافل نشویم. از آنجاییکه مصرف پروتئین برای رشد کودک ضروری است، کره بادام زمینی با دارا بودن 7 گرم پروتئین در دو قاشق غذاخوری انتخاب خوبی برای کودکان است. البته در ابتدا از اطمینان حاصل کنید که کودک شما نسبت به کره بادام زمینی حساسیت نداشته باشد.

کره بادام زمینی در بدنسازی

منیزیم کره بادام زمینی معجزه آساست! دو قاشق غذا خوری در یک وعده، 15 درصد از میزان مواد غذایی مورد نیاز شماست. این بدین معناست که کره بادام زمینی به تنظیم دمای بدن، سم زدایی، تولید انرژی، تشکیل استخوان ها و ماهیچه ها کمک میکند.  کره بادام زمینی در دو قاشق غذاخوری حاوی 179 گرم پتاسیم است که به تسکین درد و گرفتگی عضلات کمک میکند. پتاسیم بالا کره بادام زمینی نقش کلیدی در سلامت و ریکاوری عضلات دارد.

کره بادام زمینی برای ورزشکاران

خواص کره بادام زمینی با عسل بیش از همه برای بدنسازان حائز اهمیت است. مصرف یک میان وعده‌ی مغذی با عسل و کره‌ی بادام زمینی، می‌تواند یک انتخاب مناسب در دوره‌ی حجم دهی و عضله سازی بدنسازان باشد. به ورزشکاران توصیه میشود روز خود را با مصرف کره بادام زمینی آغاز کنند. پروتئین، فیبر و چربی کافی موجود در کره بادام زمینی انرژی مورد نیاز در طول روز را به افراد می دهد. از این رو کره بادام زمینی برای تقویت سطح انرژی پیشنهاد می‌شود.

کره بادام زمینی برای دیابت

مصرف یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی برای مدیریت سطح خون به افراد دیابتی پیشنهاد می‌شود. مصرف کره بادام زمینی برای حداقل 5 روز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را بسیار کاهش دهد و جلوگیری از دیابت نوع 2 با کره بادام زمینی نیز امکان پذیر است. البته مضرات کره بادام زمینی برای افراد دیابتی وجود دارد چون مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند بیماری دیابت را در افراد مختلف ایجاد و یا تشدید کند.

(پیشنهاد می‌کنیم پس از این مطلب، از مطلب بهترین آجیل برای درمان دیابت نیز بازدید کنید.)

خواص کره بادام زمینی برای دیابت: 8. جلوگیری از دیابت نوع 2

فواید کره بادام زمینی برای بیماری های قلبی: 9. مبارزه با کلسترول

کره بادام زمینی برای تقویت و بهبود سلامت قلب مفید است چرا که مملو از چربی های تک غیر اشباع سالم است. مصرف تنها 30 گرم بادام زمینی یا کره بادام زمینی به خطر مرگ و میر و مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی کمک میکند. بر اساس تحقیقات خوردن روزانه آجیل بر کاهش مرگ و میر موثر است اما چگونه؟

انواع آجیل و بالاخص بادام زمینی حاوی چربی تک غیر اشباع، چربی چند غیر اشباع، آنتی اکسیدان، پتاسیم، فیبر و غیره هستند. این چربی های غیر اشباع سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش داده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. کمبود پتاسیم با بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی، پوکی استخوان و دیابت نوع 2 مرتبط است.

    به خاطر داشته باشید، کره بادام زمینی دارای چربی های اشباع شده نیز هست. اما مصرف بیش از حد آن سبب بالا رفتن کلسترول های بد و ایجاد یا تشدید بیماری های قلبی در افراد مختلف می شود.

کره بادام زمینی در طب سنتی

بادام زمینی طبعی گرم و تر دارد و مناسب افرادی است که دارای طبع سرد و خشک هستند. کره بادام زمینی میتواند برای از بین بردن سرفه های خشک و یبوست مزمن مورد استفاده قرار گیرد و به بهبود هضم غذا نیز کمک کند.

تاثیر کره بادام زمینی بر سلامت مغز

خواص آنتی اکسیدانی کره بادام زمینی، ضد التهابی و چربی های تک غیر اشباع داخل آن به کاهش استرس و سلامت مغز کمک میکند. همچنین کره بادام زمینی به خاطر داشتن استرول گیاهی، سطح کورتیزول در بدن را عادی کرده و در زمان استرس، هورمون‌ها را به تعادل رسانده و بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبتی می گذارد.

کره بادام زمینی برای فشار خون

مصرف بادام زمینی بدون نمک می تواند غذای خوبی برای کاهش فشار خون شما باشد. پتاسیم بالا کره بادام زمینی باعث انقباض عضلات شده و بدین ترتیب فشار خون را کاهش می‌دهد. از دیگر فواید کره بادام زمینی میتوان به تاثیر آن بر سلامت استخوان اشاره کرد. ویتامین k بادام زمینی به فرآیند جذب در بدن کمک میکند. این ویتامین با انتقال کلسیم در سراسر بدن به سلامت استخوان ها کمک کرده و برای لخته شدن طبیعی خون ضروری میباشد.

کره بادام زمینی برای خواب بهتر

سروتونین و ملاتونین دو هورمون خواب هستند که تنها در دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی به میزان کافی وجود دارند. همین موضوع کافیست تا به راحتی به فواید کره بادام زمینی برای بهبود خواب پی ببریم.

عوارض کره بادام زمینی

به خاطر وجود چربی‌های اشباع نشده، فیبر، پروتئین و ویتامین‌ها در کره بادام زمینی، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. کره بادام زمینی در برخی افراد، باعث ریفلاکس اسید معده می‌شود. با توجه به این که کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی روغن در هر وعده است، می‌تواند برای سلامت قلب نیز مضر باشد.

چربی‌های اشباع شده کره بادام زمینی به مرور زمان و در مقادیر بالا، می‌توانند منجر به کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی شوند. زیاده روی در مصرف کره بادام زمینی می‌تواند یک فشار شدید بر عملکردهای شناختی شما وارد کند.

کدخبر: 898554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟