غذاهایی که مبتلایان به کبد چرب باید بخورند!

بدن چربی را در قسمت‌های زیادی ذخیره می‌کند تا از آن به عنوان انرژی و عایق سازی استفاده کند. فقط بخشی از کبد از چربی تشکیل شده است، اما اگر محتوای چربی کبد خیلی زیاد باشد می‌تواند علامتی از بیماری کبد چرب باشد. دو نوع کبد چرب وجود دارد؛ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. همچنین این امکان وجود دارد که علت کبد چرب، بارداری باشد.

بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌زند، مانع عملکرد او در دفع سموم شده و نمی‌تواند برای سیستم گوارشی زرداب تولید کند. وقتی کبد نتواند این کارها را به طور موثر انجام دهد، فرد را در معرض ابتلا به سایر مشکلات در بدن قرار می‌دهد. درمان اولیه‌ی کبد چرب، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و ورزش Sport است، البته بسیاری از افراد برای درمان‌های بیشتر نیاز دارند تا به پزشک Doctor مراجعه کنند.

رژیم غذایی مناسب برای بیماران کبد چرب

رژیم غذایی مناسب برای افرادی که کبد چرب دارند شامل طیف وسیعی از غذاهاست. کاهش مصرف کالری و خوردن فیبر زیاد و غذاهای طبیعی، شروع خوبی هستند. مصرف غذاهایی که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین‌اند، می‌تواند به بدن در احساس سیری بیشتر کمک کرده و انرژی یکنواختی ایجاد کند.

غذاهایی که از التهاب کم می‌کنند یا به بدن برای ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند نیز به همان اندازه مهم‌اند.

برخی از افراد سعی می‌کنند برنامه‌ی غذایی خاصی را انتخاب کنند، مثلا رژیم غذایی بر پایه‌ی گیاهی یا رژیم مدیترانه‌ای. متخصص تغذیه معمولا می‌تواند به فرد بیمار کمک کند تا برنامه‌ی غذایی مناسب ذائقه، وضعیت سلامتی Health و بیماری‌تان را انتخاب کنید.

ضمنا، علاوه بر دستورالعمل‌های اساسی، غذاهای خاصی نیز هستند که می‌توانند برای مبتلایان به کبد چرب مفید باشند، شامل:

سیر

سیر در بسیاری از رژیم‌های غذایی ماده‌ای پُر مصرف بوده و برای بیماران کبد چرب بسیار مفید است. مطالعه‌ای نشان داده که مکمل سیر می‌تواند به کاهش وزن و چربی در مبتلایان به بیماری کبد چرب کمک کند.

اسیدهای چرب امگا 3

مروری بر تحقیق اخیر دریافت که اسیدهای چرب امگا 3، سطح HDL و چربی کبد را در افراد دچار بیماری کبد چرب بهبود می‌دهد. برای تائید این تئوری به تحقیقات گسترده‌تری نیاز است اما غذاهای سرشار از امگا 3 می‌توانند به کاهش چربی کبد کمک کنند. این غذاها شامل سالمون، ساردین، گردو و بذر کتان می‌شوند.

قهوه

نوشیدن قهوه، یک عادت معمولی برای بسیاری از افراد است، اما فواید دیگری نیز دارد. گزارشی در Annals of Hepatology به این موضوع اشاره کرده که، قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که ترکیبی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و ضمنا به کاهش کلسترول و فشار خون بالا کمک می‌کند. علاوه بر این ترکیب مفید، خود قهوه می‌تواند به محافظت از بدن در برابر کبد چرب غیر الکلی کمک کند. افزودن قهوه به عادت‌های صبحگاهی‌تان می‌تواند عادت خوبی برای بیماران کبد چرب باشد.

بروکلی

خوردن طیف متنوعی از سبزیجات برای بیماری کبد چرب مفید است، اما بروکلی سبزی است که حتما باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. مقاله‌ای در نشریه‌ی Nutrition دریافت که مصرف بلند مدت بروکلی به پیشگیری از ایجاد چربی در کبد کمک می‌کند. محققان همچنان نیاز دارند تا برای نتیجه گیری‌های دقیق‌تر به مطالعات بیشتری بپردازند اما همین شواهد اولیه نیز متقاعد کننده به نظر می‌رسند.

چای

استفاده از چای به منظور درمان، الگویی است که تاریخچه‌ی هزاران ساله دارد. تحقیقی جدید در World Journal of Gastroenterology توصیه می‌کند، چای بویژه چای سبز می‌تواند به کاهش درصد چربی بدن و چربی خون کمک کند. مقادیر بالاتر آنتی اکسیدان در چای سبز، مفیدتر به نظر می‌رسد.

گردو

مغزهای درختی در هر برنامه‌ی غذایی عالی هستند، اما گردو به دلیل محتوای امگا 3 بالایی که دارد، مورد توجه خاصی قرار می‌گیرد. گزارشی در سال 2015 دریافت خوردن گردو موجب بهبود تست‌های کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی شده بود.

آوکادو

آوکادو غنی از چربی‌های سالم است اما مواد مغذی ضد التهابی و فیبر محلول نیز دارد که می‌تواند به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو در بدن کمک کند.

سویا و پروتئین وِی

برخی از پروتئین‌ها می‌توانند به محافظت از بدن در برابر بیماری کبد چرب کمک کنند. سویا و پروتئین وِی، به تعادل اثرات مصرف کربوهیدرات کمک کرده و می‌توانند سطح قند خون را پایین بیاورند. همچنین این دو عامل می‌تواند به حفظ عضلات بدن و کاهش وزن کمک کنند.

غذاهایی که بیماران کبد چرب باید از خوردن‌شان پرهیز کنند

افزودن غذاهای سالم به رژیم غذایی، یکی از راههای مدیریت و کنترل بیماری کبد چرب است. اما غذاهایی نیز وجود دارند که مبتلایان به کبد چرب باید از مصرف‌شان اجتناب کنند.

شکر و قند اضافی

قند اضافی می‌تواند سطح قند خون را بالا برده و چربی کبد را بیشتر کند. قند اضافی معمولا در آبنبات، بستنی و نوشابه‌های شیرین مانند آبمیوه‌ها وجود دارد. قند افزوده اغلب در غذاهای بسته بندی شده پنهان است. اجتناب از مصرف سایر قندها مانند فروکتوز و شیره‌ی ذرت هم می‌تواند چربی کبد را به حداقل برساند.

غلات تصفیه شده

غلات فرآوری شده و تصفیه شده در نان سفید، پاستا و برنج سفید موجودند. این غلات بسیار فرآوری شده، فیبر ندارند که می‌تواند قند خون را بالا ببرد.

غلات تصفیه شده را می‌توانید به راحتی با غلات کامل و آرد گندم کامل، سیب زمینی یا بنشن جایگزین کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 355938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟