رئیس مرکز پژوهش های مجلس: شرف حکمرانی به مردمی و الهی بودن آن است

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، بابک نگاهداری در نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون که عصر چهارشنبه (اول شهریورماه) و در آستانه هفته تعاون با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قوه مقننه برگزار شد، ضمن تبریک این هفته گفت :همه اهدافی که یک حکمرانی دنبال می‌کند رشد و تعالی مردم و شکوفایی استعدادهای آنهاست که این جز با مشارکت حداکثری مردم حاصل نمی‌شود.

وی افزود:مقدمه و اصول ۷، ۸، ۲۶، ۵۶، ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون اساسی بر لزوم مشارکت مردم در حکمرانی و همه عرصه‌ها تاکید داشته است.

نگاهداری افزود: پیشنهادت تحولی را می‌توان در چند دسته شامل تقسیم‌بندی کرد، نخست آنکه عقلانیت حکمرانی ارتباطی عقلانیت حکومت، ابزاری است، همچنین رویکرد حکمرانی بجای سلسله مراتبی، شبکه‌ای است، ضمن انکه حکمرانی از پایین به بالا و حکومت که از بالا به پایین است و همچنین حکمرانی فناوری نرم و حکومت فناوری سخت است، اصطلاحا در ادبیات مدیریت به سازمان‌هایی که رویکردهای حکمرانی دارند سازمان‌های زنانه گفته می‌شود، با برداشت از این اصطلاح یکی از پنجره فرصت‌های تحولی درباره تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های زنانه است یعنی وقتی ۴۷ درصد از دانشجویان دکتری، ۲۶ از اساتید دانشگاه‌های کشور، ۳۱ درصد مشاغل فناوری اطلاعات و مدیریت ۲۰ درصد از مراکز کارآفرینی در اختیار بانوان است، حیف است عرصه تعاون نسبت به توسعه زنانه تعاونی‌ها به عنوان یک رویکرد تحولی تمرکز نکند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی تعاونی‌های دانش بنیان باید توسعه داده شوند، گفت: بالاخره همه ژئوپلیتیسن‌ها اعتقاد دارند که تحولات جهان آینده، فناوری‌ محور هستند که تعاونی‌ها هم باید از این فرصت استفاده کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در گفتمان انقلاب اسلامی، شرف حکمرانی به مردمی و الهی بودن آن است، تاکید کرد: تعاونی‌ها هم نمادی از شرف اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: در مفهوم شرف گفته می‌شود که شرف به صاحب خود، مردم دوستی و نوع دوستی می‌دهد و یکی از ویژگی‌های صاحب شرف دیگر خواهی است؛ در ذات تعاون که در دین اسلام و سوره مائده در آیه تعاونو علی البر و التقوی، بر آن تاکید شده، اشاره به مشارکت مردم در نوع دوستی و دیگر خواهی است.

نگاهداری با بیان اینکه،‌ در ذات نهاد تعاونی‌ها شرف نهفته است، تاکید کرد: تعاونی‌ها نماد شرف اقتصادی در کشور هستند.

هر جا نهادها مردمی بودند فساد نبود، هرجا رانتی بودند از شرافت اقتصادی فاصله گرفتند

وی افزود: تجارب نشان داده که هر جا نهادهای فراگیری مردمی در اقتصاد حضور داشتند، در آنجا فساد به وجود نیامده است و هر جا نهادهای رانتی ورود پیدا کردند، از شرافت اقتصادی فاصله گرفتیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: ذات تعاون این است که در کنار کار اقتصادی دغدغه اجتماعی، اشتغال مردم و خیر عمومی دارد که مجموع اینها در شرافت اقتصادی جمع می‌شود.

وی با بیان اینکه نهاد تعاونی‌ها دارای کارکردی در کشور هستند، گفت: نهادی که کارکرد داشته باشد حتی اگر انواع ناملایماتی‌هایی‌ها را به خود ببیند هیچ گاه خاموش نمی‌شود.

نگاهداری با بیان اینکه تعاونی‌ها می‌توانند نهاد واسط بین بازار، مردم و دولت باشد، تصریح کرد: خلاهایی که در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد توسط تعاون‌ها می‌تواند پر شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر شکل‌گیری حلقه‌های میانی، گفت: تعاونی‌ها در حوزه اقتصادی، می‌توانند نقش این حلقه‌های میانی را بین مردم و دولت ایفا کنند به ویژه در جامعه امروز که نیاز به افزایش انسجام اجتماعی، مشارکت مردم، ارتقای سرمایه اجتماعی داریم کارکرد و اهمیت تعاون چند برابر می‌شود، از همین رو کشور باید با درک این نیاز و اهمیت استراتژیک، زمینه‌های لازم را برای توسعه و تقویت تعاون در پیش گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌‌های مجلس با اشاره به اقدامات خوب دولت سیزدهم حوزه تقویت تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش بنیان و توجه ویژه به سند توسعه تعاون، را از جمله مهمترین این اقدامات برشمرد.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های باید از زنجیره‌ ارزش‌های اقتصادی ایجاد شده در منطقه و فرامنطقه نهایت استفاده را ببرند، عنوان کرد: بخشی از جانمایی ایران در بازآرایی نظام بین‌الملل می‌تواند سهم تعاونی‌ها باشد.

نگاهداری خاطرنشان کرد: در سال جاری هم تعاملات خوبی بین معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و بخش تعاون شکل گرفته است که نویدبخش دستاوردهای موثری در آینده خواهد بود.

وی افزود: عده‌ای از بدخواهان سعی می‌کنند نشان دهند که بین دولت و مجلس اختلاف است، یک روز می‌گویند که دولت و مجلس اختلاف دارند و یک روز می‌گویند دولت و مجلس یکدست شده‌اند، برگزاری نشست‌های اینچنینی بین دولت و مجلس نشان می‌دهد که دولت و مجلس با هم وحدت آرمانی دارند و هم میثاق برای حل مسائل و مشکلات مردم شده‌اند،‌اما یکدستی به این معنا که یک شکل و یکنواخت حرکت می‌کنند، نیست.

 رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: مجلس در کنار اینکه همدل و همراه و هم آرمان با دولت برای حل مسائل و مشکلات مردم حرکت می‌کند جاهایی که لازم باشد نظارت راهبردی روی روش‌ها و منش‌ها را دارد و این نشانه پویایی وحدت بین قوه مجریه و مقننه است.

وی با نقدی به سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد: با توجه به جایگاهی که تعاونی‌ها در اقتصاد می‌توانند داشته باشند و سهم ۲۵ درصدی که برای تعاون در اقتصادی دیده شده، آنگونه که باید در لایحه برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته نشده است که امیدواریم با همراهی دولت و مجلس و پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس سهم و جایگاه تعاون در برنامه هفتم توسعه ارتقا یابد.

نگاهداری با اشاره به فرمایشات رهبری معظم انقلاب در پیام امسال بر ضرورت تحول، گفت: تکرار کارهای مشابه گذشته و انتظار گرفتن نتیجه متفاوت، منطقی نیست، خواست تحول می‌طلبد که در روش‌ها و رویکردهای، تغییراتی ایجاد کنیم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در توسعه تعاونی‌ها نگاهمان‎ فقط از داخل به خارج است که این باید در کنار نگاه خارج به داخل باشد تا ببینیم چه فرصت‌هایی از کشورها و ثروت‌های منطقه و فرامنطقه می‌تواند در زمینه توسعه تعاونی‌ها به داخل بیاید. در این راستا تعاونی‌ها در خوشه‌های صنعتی و زنجیره‌های اقتصادی،‌ که می‌تواند در کشور از پروژه‌هایی چون کمربند-راه چین و کریدور شمال به جنوب روسیه، ایجاد شود، بهره ببرند.

نگاهداری با بیان اینکه نوآوری‌های اجتماعی در حال تغییر مرزهای بین مردم و حاکمیت هستند، گفت: تعاونی‌ها که می‌بایست حلقه میانی بین مردم و حاکمیت باشند باید از نوآوری‌های اجتماعی، جمع‌سپاری‌های شکلی، شبکه‌سازی اجتماعی حداکثر استفاده را برای رشد و تحول ببرند.

وی افزود: بسیاری از نظریه‌پردازان به این نتیجه رسیده‌اند که بهره‌وری کلاسیک دیگر جوابگو نیست، بیشتر صاحب‌نظران ایرانی معتقدند که ویژگی‌های جامعه ایرانی با بهره‌وری کلاسیک همخوانی ندارد و برعکس هر جا روح مشارکت اجتماعی و نقش‌آفرینی‌های جمعی مثل روزهای دفاع مقدس و جهاد سازندگی، ایجاد می‌شود، جامعه ایرانی تحول‌زا ظاهر می‌شود که باید از این بهره‌وری اجتماعی برای توسعه بخش تعاون بهره ببریم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان با بیان اینکه باید ابزارهای بومی حکمرانی برای تقویت نهاد تعاونی‌ها ایجاد کنیم، تصریح کرد: باید زیست بوم تعاونی را به طور کامل در کشور، طراحی و اجرا کنیم که این زیست بوم ساختارها و فناوری‌ها و فرایندهای خودش را می‌خواهد. یکبار باید زیست بوم نوآورانه عرصه تعاونی را بازطراحی کنیم تا یک رویکرد تعاونی در کارهای ما حاکم شود. 

کدخبر: 922952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟