اخبار مهم بورس امروز و یک هفته اخیر / محدودیت دامنه نوسان ادامه دارد

ادامه محدودیت دامنه نوسان برای پنجمین هفته پیاپی

پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در روز یکشنبه(30 اردیبهشت)، با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس دامنه نوسان سهام به 2درصد کاهش پیدا کرد؛ و حالا در بازار سرمایه برای پنجمین هفته پیاپی این محدودیت، در هفته چاری نیز ادامه دارد.

این در شرایطی است که تداوم کاهش دامنه نوسانات بازار، اهالی بازار سهام با هیجانات بیشتری دست به فروش سهام خود می‌زنند.

به باور کارشناسان مشکل فعلی بورس به‌جز موارد کلان که از ماه‌های پیش وجود داشت و در هفته‌های اخیر هم شدت گرفت، بخشی به سیاست‌های اتخاذی سازمان بورس درخصوص دامنه‌نوسان برمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد در موقعیت فعلی ادامه تاکتیک کاهش دامنه‌نوسان روش مفیدی نباشد و همین موضوع به صف فروش‌ مخصوصا در سهم‌های کوچک دامن‌ زده است.

در صورت عادی کردن دامنه‌ نوسان انتظار می‌رود سهام کوچک هم به‌سرعت به تعادل برسند. با توجه به اینکه تغییر بنیادین منفی در شرایط کلان اقتصادی مشاهده نشده و از طرف دیگر سهام کوچک افت قیمتی محسوس داشتند، احتمالا بازار در روند آتی به این گروه از سهام توجه ویژه‌ای داشته‌ باشد.

ریزش 6 هزار واحدی شاخص کل

بازار سهام آخرین روز کاری هفته اگرچه محدودیت دامنه ی نوسان ها ادامه داشت اما بر خلاف روز گذشته، از ابتدای روز با فشار عرضه آغاز به کار کرد.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 6 هزار واحدی به 2 میلیون و 75 هزار واحد رسید. همچنین  شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 2 هزار واحدی به ارتفاع 672 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فولاد»، «وامید» و «فملی» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «زاگرس»، «خاور» و «انتخاب» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «وبملت»، «وتجارت» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «خاور» و «غویتا» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 22 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 460  میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 137 نماد در محدوده مثبت و 286 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 155 نماد در محدوده مثبت و 191 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

ادامه محدودیت دامنه نوسان در بورس

بازار سهام چهارمین روز کاری هفته اگرچه محدودیت دامنه ی نوسان ها ادامه داشت اما بر خلاف روز گذشته، در اکثر سهام بازار با توجه به اصلاحیه نرخ خوراک پالایشی ها وضعیت بهتری را تجربه کرد. این در حالی است که در انتهای بازار، بر میزان عرضه ها افزوده شد.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی 3 هزار واحدی به 2 میلیون و 81 هزار واحد رسید. همچنین  شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 56 واحدی به ارتفاع 674 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «شپنا»، «شستا» و «شبندر» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «شگویا»، «انتخاب» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «وبملت»، «وتجارت» و «ذوب» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «خاور» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 22 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 3 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 400  میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 206 نماد در محدوده مثبت و 237 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 182 نماد در محدوده مثبت و 160 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

بازار سهام امروز دوشنبه رشد کرد

بازار سهام سومین روز کاری هفته اگرچه محدودیت دامنه ی نوسان ها ادامه داشت. اما بر خلاف روز گذشته، در اکثر سهام بازار با توجه به اصلاحیه ای نرخ خوراک پالایشی ها و ضعیت بهتری را نسبت به روز

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی 16 هزار واحدی به 2 میلیون و 78 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن با رشدی 2600 واحدی به ارتفاع 675 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «وتجارت» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «شگویا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «وتجارت»، «فملی» و «فاذر» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «کرومیت» و «زماهان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 21 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 3 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 150 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 292 نماد در محدوده مثبت و 144 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 274 نماد در محدوده مثبت و 153 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

بورس امروز یکشنبه 20 خرداد

بازار سهام دومین روز کاری هفته علارغم ادامه دار بودن محدودیت دامنه ی نوسان، در اکثر سهام بازار با فشار عرضه ها مواجه بود. این در حالی است که بررسی معاملات روزهای گذشته نیز نشان می دهد خروچ پول های سنگینی از بازار در حال وقوع است.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 3 هزار واحدی به 2 میلیون و 61 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن با ریزشی 3300 واحدی به ارتفاع 672 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «نوری» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «هرمز» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «خودرو» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «شفام»، «خاور» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 20 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 730  میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 330 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

در بازار امروز 173 نماد در محدوده مثبت و 252 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 161 نماد در محدوده مثبت و 162 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

چرا محدودیت دامنه ی نوسان برداشته نمی شود؟

پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در روز یکشنبه(30 اردیبهشت)، با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس دامنه نوسان سهام به 2درصد کاهش پیدا کرد؛ و حالا در بازار سرمایه برای چهارمین هفته پیاپی این محدودیت، در هفته جاری نیز ادامه دارد. در حالی محدودیت دامنه نوسان  برای چهارمین هفته پیاپی تداوم یافته که هیچ‌گونه ریسک داخلی و خارجی در شرایط کنونی برای بازار سرمایه وجود ندارد.

اخزای 35 درصدی چالش اصلی بازار سرمایه

گفتنی است افزایش نرخ بازدهی اوراق اخزا، یکی از عواملی است که بر سایر بازار های موازی همچون بازار سهام  اثر منفی دارد و از جذابیت های این بازارها می کاهد. همانطور که بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل مهم ریزش بازار سرمایه در این روز ها را افزایش نرخ سود اوراق اخزا عنوان می کنند.

بررسی ها به وضوح نشان می دهد، رشد شاخص کل به واسطه ی کاهش نرخ سود این اوراق است که هفته ی گذشته در بازار سهام شاهد آن بودیم و شاخص کل به دنبال کاهش میانگین نرخ سود اوراق اخزا از نقطه حداکثری 37 درصد به حدود 33 درصد، توانست کندل های صعودی را به ثبت رساند.

اما به طور کلی بررسی روند معاملات در بازار بدهی نشان میدهد، نرخ سود این اوراق در هفته های اخیر به طور میانگین به  36 درصد رسیده است ( البته در برخی از این اوراق شاهد بازدهی بالاتری هستیم)، اتفاقی که در سال های گذشته شاهد آن نبوده ایم و یک رکورد غیر قابل انتظار ثبت شده که میتواند نشان دهنده پالسهای عمیق رکوردی در حوزه مالی کشور باشد.

تداوم محدودیت دامنه نوسان، عامل دیگری برای کاهش تقاضا

لازم به ذکر است تداوم کاهش دامنه نوسانات بازار، اهالی بازار سهام با هیجانات بیشتری دست به فروش سهام خود می‌زنند. با تداوم این تصمیم دست بازارگردانان هم برای کنترل بازار سرمایه و تلاش برای بهبود نقدشوندگی بسته شده و از سوی دیگر صندوق‌های سهامی هم با وجود آنکه نقدشوندگی بالا مزیت‌شان می‌باشد، با صف‌های فروش مواجه شده‌اند.

ضمن این که کارشناسان معتقدند تداوم محدودیت دامنه نوسان، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بازار سرمایه حذف خواهد کرد و سهامداران بسیاری تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، اما به‌دلیل وجود دامنه نوسان مثبت و منفی 2 درصدی حاضر به سرمایه‌گذاری نبوده و به این طریق سطح تقاضا دچار کاهش خواهد شد.

همچنین دیگر نکته ای که باید به آن اشاره شود، تداوم محدودیت دامنه ی نوسان مصداق مداخله گری در بازار است که از این رو می تواند وضعیت بازار سرمایه را آشفته تر کند چرا که شاخص کل با وجود این محدودیت طبیعتا عددی غیر واقعی را نشان می دهد.

گفتنی است به باور کارشناسان تداوم محدودیت دامنه نوسان قیمت کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام در تمامی بازارهای بورس و فرابورس دردی از مشکلات بازار سرمایه دوا می‌کند و تنها با هدف کنترل شاخص انجام می‌شود.

کدخبر: 572952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟