تصمیم بانک مرکزی غیرمنطقی است / اگر جلوی سیاست های غلط اقتصادی دولت را نگیرید، تولید از بین می رود

به گزارش رکنا، محمدرضا پورابراهیمی در واکنش به اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر "انتشار اوراق مشارکت با نرخ بالا " در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: انتشار ابزار بدهی در شرایطی که بازار سرمایه کشور دچار مشکل است، کاری غیر منطقی است.

 وی ادامه داد: وقتی با اتخاذ سیاست‌های انقباضی، شاهد تغییر نرخ به سمت بالا هستیم، تعیین نرخ توسط دولت برای انتشار با عدد بالا،  انگیزه های سرمایه گذاری در حوزه‌های اقتصادی به ویژه در حوزه بازار سرمایه را دچار چالش جدی می کند.

پورابراهیمی افزود: من در آخرین روز برگزاری مجلس یازدهم در این باره به رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تذکر دادم که دولت نباید در موضوع انتشار اوراق، به نرخِ بالا دامن بزند.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: اگر بازار غیر رسمی و غیر شفاف و زیر میزی هم اقداماتی انجام می دهد، باید جلوی آن گرفته شود نه این که دولت به طور رسمی ربط بدهد؛ نرخی که اساساً چالش ایجاد می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: این موضوع، نرخ واحد تمام شده بنگاه ها را به شدت بالا می برد، اصلا صرفه اقتصادی ندارد، تولید را از بین می برد و اساساً این طور نمی شود کار کرد.

پورابراهیمی تأکید کرد: این رویکرد و نگاه، حتما باید تغییر پیدا کند و فضای جدیدی به وجود بیاید. این فضای جدید، "تشکیل شورای ملی تأمین مالی کشور" است.

وی ادامه داد: شورای ملی تأمین مالی؛ که خوشبختانه در قانون، تشکیل شورا و زیرساخت های آن دیده شده است-  همه گروه‌ها را جمع می کند و ظرفیت خیلی خوبی به وجود می‌آورد که نرخ ها را تعیین تکلیف کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تأکید کرد: من امیدواریم اولین اقدام مجلس دوازدهم، اجرایی شدن این قانون و تشکیل شورای ملی تأمین مالی برای جلوگیری از نرخ شکنی دولت در تأمین مالی نظام اقتصاد کشور باشد. بانک مرکزی و دولت حق ندارند نرخ تأمین مالی را با اتشار اوارق دولتی این طور بالا ببرند.

کدخبر: 1001366 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟