طرز تهیه شربت سماق + خواص

به گزارش رکنا، خواص شربت سماق عبارتست از چربی سوزی و مفید برای لاغری. تقویت سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از سکته قلبی. به دلیل داشتن ویتامین A وE و C خاصیت آنتی اکسیدان دارد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرطان می شود. تقویت استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز از دیگر خواص این شربت است. برای رفع کبد چرب، چربی و فشارخون و همچنین کنترل قند و تقویت معده و دستگاه گوارش بسیار مفید است. رفع مشکلات تنفسی ازجمله سرماخوردگی، آنفلوآنزا ، سرفه، گلودرد و آسم از دیگر خواص شربت سماق است. این شربت منع مصرف برای خانم های باردار دارد و بیماران کلیوی باید با مشورت پزشک مصرف کنند. در ادامه طرز تهیه شربت سماق را آورده ایم.

مواد لازم

150 گرم سماق

یک لیتر عرق شوید

یک لیتر عرق زیره

نیم کیلو عسل

مراحل تهیه

    مرحله 1

    ابتدا سماق را نیم‌ کوب می‌کنیم.

    عرقیجات شامل عرق شوید و عرق زیره را ترکیب می‌کنیم.

    سماق نیم‌کوب شده را درون ترکیب عرقیجات می‌ریزیم.

    اجازه می‌دهیم سماق به مدت ۴-۳ ساعت درون عرقیجات بماند.

    سپس به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم می‌جوشانیم.

    مرحله 2

    هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتیگراد شد آن را صاف می‌کنیم.

    عسل را به شربت اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا قوام بیاید.

    شربت آماده شده را درون ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم و درون یخچال قرار می‌دهیم.

    مرحله 3

    برای تهیه یک لیوان از این شربت ۵-۴ قاشق غذاخوری از آن را درون لیوان می‌ریزیم و بقیه را آب جوشیده ولرم یا در فصل گرم آب خنک با چند قطره آبلیمو اضافه و مخلوط می کنیم.

    مرحله 4

    روش دوم: دو لیوان آبجوش و دو قاشق غذاخوری سماق را می ریزیم داخل قوری و بیست دقیقه الی نیم ساعت میآریم روی بخار کتری. بعد از چند دقیقه صاف میکنیم و با عسل یا نبات مخلوط میکنیم.خوب که خنک شد نوش جان کنید.

    مرحله 5

    نکته : سعی کنید سماق را به صورت پودر نشده از عطاری تهیه کنید و بدهید برایتان آسیاب کنند و یا خودتان آسیاب کنید. متوجه کیفیت متفاوتش می شوید. زمین تا آسمان با سماق پودر شده فرق می کند.

کدخبر: 937777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟