اولین رستوران را در نوزده سالگی راه اندازی کردم/ غذای ایرانی نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است

مهندسی متالوژی سرامیک از دانشگاه علوم تحقیقات دارد، یک رشته کاملا مردانه که او در طول چند سال گذرانده است اما، برای ورود به بازار Store کار خود هنری را انتخاب کرده است که در افکار عمومی جامعه ما معمولا آن را زنانه تصور می کنند درحالی که «شایان شمس» و دیگر مردان هنرمند نشان داده‌اند که هنر Art آشپزی مرد و زن ندارد و چه بسا در برخی موارد، آقایان حتی گوی سبقت را از خانم‌ها ربوده‌اند. درست مثل مسابقه بزرگ آشپزی در برنامه دستپخت که سال گذشته این سرآشپز جوان موفق به کسب رتبه اول سال 1395 شد و در بین بهترین‌های این حرفه قرار گرفت. شایان شمس در حال حاضر به کار راه اندازی رستوران مشغول است .

از سختی رشته تحصیلی تا ظرافت کار آشپزی

از همان ابتدا که دوران دانشگاه و کاری خودم را پشت سر می‌گذاشتم، سعی می‌کردم در کنار رشته تحصیلی و کاری که دارم از ظرافت دور نمانم و بیشتر به علاقه خودم توجه کنم تا رشته ای که خوانده بودم. به هر حال من مهندسی متالوژی سرامیک که رشته سخت و خشکی بود را پشت سر می‌گذاشتم اما در کنار آن گه‌گاهی به مادرم در آشپزی کمک می‌کردم و یا تفریحات دیگری داشتم و این ظرافت‌ها در من باعث شد تا حرفه آشپزی را انتخاب کنم.

خودشیرینی‌هایی که من را سرآشپز برتر  کرد

از دوران نوجوانی در عرصه درست کردن غذا، خیلی کنجکاو بودم. یادم است وقتی در خانه بودم یا به مهمانی Party می‌رفتیم سعی می کردم در هنگام پخت غذا حضور داشته باشم و به طور ناخودآگاه و از روی علاقه، طبخ غذاها را مشاهده می‌کردم و حتی برای خود شیرینی، در روزهایی که مادرم نبود، من و برادرم غذا درست می‌کردیم که خوشبختانه همان خودشیرینی‌ها باعث شد تا در حال حاضر این افتخار را داشته باشم که به عنوان جوانترین سرآشپز حرفه ای کشورم این حرفه را ادامه دهم.

پاستا با سس سرکه افراطی

یک روز مادرم خانه نبود و تصمیم گرفتم که پاستایی با سس گوجه درست کنم اما آنقدر داخل سس، سرکه ریخته بودم که به هیچ طریقی قابل خوردن نبود اما هنوز عکس غذایی که درست کرده بودم را به یادگاری از آن دارم و این برایم خاطره شده است.

خوشمزه تر از دست پخت مادرم سراغ ندارم

مادرم بهترین استاد من در طول این مدت کاری بوده است و من خوشمزه تر از غذاهای مادرم، دست پختی را سراغ ندارم و تمام غذاهای مادرم با عشق پخت و پز می‌شود و من اگر به جایی هم رسیده باشم به خاطر حضور مادرم در کنارم بوده است.

بدغذایی دروان بچگی، انتهای خوبی برایم داشت

در دوران بچگی خیلی بدغذا و همیشه درگیر طعم‌ها و مزه‌ها بودم و شاید در یک مقطعی برای مادرم سخت شد اما شاید این بدغذا بودن من مقدمه ای شد تا من نسبت به مزه‌ها حساس تر باشم و به هر حال انتهای خوبی برایم داشت.

در حرفه آشپزی به روز هستم

روزهای اول به دلیل علاقه شدید به آشپزی، تمامی برنامه‌های تصویری کشورهای مختلف را ضبط می‌کردم و یا مطالعه خودم را در سایت‌ها و فضای مجازی مرتبط با آشپزی ملل بالا می‌بردم تا بتوانم با بهره گیری از دانش روز دنیا، این مسیر را ادامه دهم و در حال حاضر هم که تا آخر شب مشغول به کار هستم دست از مطالعه بر نمی‌دارم.

در  19سالگی اولین رستوران را راه اندازی کردم

به پیشنهاد یکی از دوستانم برای راه اندازی یک رستوران معرفی شدم و اولین تجربه کاری بنده در سن نوزده سالگی رقم خورد که کم کم به صورت حرفه ای وارد این کار شدم و سعی کردم این کار را علمی و آکادمیک با گرفتن مدرک معتبر و مربوط به کار آشپزی پیش ببرم.

نفر اول برنامه دستپخت در مسابقه آشپزی شدم

خیلی علاقه مند بودم که در برنامه دستپخت از شبکه یک سیما که مربوط به آشپزی می‌شد به طور قانونی شرکت کنم و بعد از مصاحبه دعوت به برنامه شدم و با تلاش بی سابقه و روحیه جنگنده ای که داشتم سال گذشته موفق شدم رتبه نخست را در این مسابقه نفس گیر به خوردم اختصاص دهم و خداراشکر جوانترین فرد گروه من بودم که این روحیه جوانگرایی بسیار مورد توجه داوران قرار گرفته بود. غذایی هم که در فینال درست کردم ماهی سالمون با موادی از پوره سیب زمینی و پوره نخود فرنگی همراه با سس آرژانتینی و سبزیجات آسیایی و همچنین سوپ تره فرنگی و اسفناج بود.

بدون پارتی و به طور سالم نفر اول مسابقه شدم

نیمه‌های شب بود که از برنامه دستپخت به خانه بر می‌گشتم که متوجه شدم از شدت هیجان ماردم دچار تپش قلب شده است که خوشبختانه خیلی زود رفع شد و من خیلی خوشحال بودم که توانسته بودم دل خانواده به خصوص مادرم را این‌گونه شاد کنم و خیلی خوشحالم که بدون هیچ گونه پارتی و هماهنگی و به طور سالم موفق به دریافت این جایزه و جایگاه شدم.

خودم را برتر و بهتر از همه نمی‌دانم، تا آخر تلاشم را می‌کنم

من اگر عنوان سرآشپز برتر سال را به خودم اختصاص دادم دلیل نمی‌شود که ساکن بمانم و هیچ تلاشی انجام ندهم من هیچ وقت خودم را بهتر و برتر نمی‌دانم و چون روحیه جنگنده ای دارم تا آخرین لحظه ای که در این حرفه هستم دست از تلاش مضاعف بر نخواهم داشت و اون روزی که احساس کنم از لحاظ نیروی انسانی و اقتصادی تمام قابلیت‌ها را دارم کار را برای خودم انجام می‌دهم اما در حال حاضر برای مجموعه‌های بزرگ، کار می‌کنم.

شف فرانسوا حسین برایم مثل یک پدر است

شف فرانسوا حسین ، شخصیت بسیار محبوب و حرفه ای در کار در کشور فرانسه است که در کشور ما حضور دارند و این شخصیت بزرگ در حال حاضر مسلمان شده و اسم خود را حسین نامگذاری کرده است و من همچنان با فرانسوا حسین همکاری دارم و برایم مثل یک پدر می‌ماند.

طرفدار پرو پا قرص باقالی پلو با ماهیچه هستم

طرفدار پرو پا قرص باقالی پلو با ماهیچه هستم و خداراشکر از هیچ غذایی بدم نمی‌آید و بسیار غذا را با ولع می‌خورم در حالی که خیلی هم از اسراف کردن متنفرم. در رسانه‌ها می‌بینیم که چطور برخی از مردم کشورهای دیگر و بویژه مسلمانان نیازمند آب و غذا هستند و امیدوارم در این زمینه فرهنگسازی شود تا دیگر شاهد اسراف در هیچ نقطه ای از کشور نباشیم چرا که این در شان مردمان فهیم ایران زمین نیست.

خانواده‌ها به علاقه فرزندان شان احترام بگذارند

من از همه خانواده‌ها تقاضا دارم که بگذارند فرزندشان راهی را انتخاب کند که طبق باب میل و علاقه اوست و با زور و اجبار از فرزندانشان نخواهند رشته تحصیلی یا شغلی را انتخاب کند که باب میلش نیست.من رشته ریاضی و دو دو تا چهار تا خواندم اما در نهایت سرآشپز شدم و خداراشکر تا حدی هم موفق شده ام و این نتیجه همان علاقه من به شغلم بوده است.

غذاهای اصیل ایرانی نیاز به اطلاع رسانی یشتری دارد

کشور ما از لحاظ مواد غذایی و نوع غذاهای اصیل بسیار جایگاه خوبی در جهان دارد و چلو کباب و آبگوشت در جهان طرفدار بسیاری دارد؛ اما متاسفانه در معرفی سایر غذاهای ایرانی کم‌کار کرده‌ایم و مهجور مانده اند و این نیازمند اطلاع رسانی بیشتر از سوی رسانه‌ها و دست‌اندرکاران مربوطه است برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 312469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟