دلایل ناکامی و عدم پیشرفت یک شهر ، آیا واقعا انتخاب شهروندان اشتباه است ؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل : محمد علیخانی؛ سیاستمدار ایرانی و نماینده سابق قزوین در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی ،دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حمل و نقل و ترافیک بوده و همچنین ایشان مدتی قائم‌مقام سازمان ترافیک شهرداری تهران نیز بوده‌اند. 
نائب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین رئیس کمیته عمران : افشین حبیب زاده؛ سیاست‌مدار اصلاح‌طلب ایرانی ، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناسی مهندسی مکانیک و از مؤسسان و مدیران خبرگزاری کار ایران است. 
سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین رئیس کمیته حمل و نقل ، ترافیک و ایمنی : شهربانو امانی؛ فعال سیاسی اصلاح طلب، نماینده مردم ارومیه در دوره‌های مجلس پنجم و مجلس ششم مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در امور زنان و خانواده بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت می باشند . 
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل : محسن هاشمی رفسنجانی ؛ معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ، مدیرعامل سابق شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه‌های مکانیک و پلی‌تکنیک از دانشگاه‌های بلژیک و کانادا می باشند. 
در این میان، تنها یک نفر مدرک کارشناسی ارشد حمل و نقل و ترافیک ، که مدرکی مرتبط با اسم کمیسیون می باشد را داشته و الباقی ذره ای تحصیلات علمی و دانشگاهی مرتبط با این کمیسیون حساس و حیاتی کلان شهر تهران را ندارند . 
ضمن احترامی که به این سه عزیز عضو کمیسون عمران و حمل و نقل داریم و با در نظر گرفتن سوابق مرتبط کاری یکی از آنها که در این بخش در گذشته داشته اند باید بگوئیم اگر زمانی هم مسئولیتی را مرتبط با این بخش داشته اند در آن زمان هم کار صحیحی در انتخاب ایشان صورت نگرفته است . چرا که اکنون طبق فرموده مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله خامنه ای عرصه علم و پیشرفت می باشد و در کلانشهر و پایتخت کشوری که همیشه مدعی بهترین بودن در منطقه و جهان بوده و مملو از نوابغ و فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشد به هیچ وجه نباید افرادی بدون تخصص و دانش آکادمیک مرتبط دارای مسئولیتی ، بخصوص مسئولیتی این چنین مهم باشند به بیان دیگر ، در زمان کنونی که میشود گفت عصر سرعت و پیشرفت و رقابت تنگاتنگ می باشد، استفاده از کارشناسان غیر مرتبط در مسئولیت ها یعنی بازگشت به زمان آزمون و خطا و عقب ماندگی . چطور فردی که دارای مدرک مدیریت و یا مهندسی مکانیک می باشد و فاقد هیچ گونه اطلاعات علمی حتی در سطح پایین در مورد حمل و نقل و ترافیک و نهایتا عمران نمی باشد یعنی حتی آشنا به الفبای رشته عمران بویژه حمل و نقل و ترافیک نیست می تواند تصمیمات درستی در این زمینه بگیرد ؟ و یا حتی چگونه می تواند قادر به تشخیص درستی و یا نادرستی تصمیمات شهرداری در این زمینه های تخصصی باشد ؟ 
در بررسی سوابط تحصیلی سایر اعضای شورای شهر نیز، برای جای گرفتن در کمیسون حمل و نقل و ترافیک هم به نتیجه خوبی نمی رسیم و حتی می توان گفت در بررسی تحصیلات و دانش اعضای سایر کمیسیون نیز نتایج مشابهی را مشاهده می کنیم و همه اینها بر میگردد به خود شهروندان و انتخابشان . شهروندان خواسته یا ناخواسته به لیستی رای داده اند که توسط یک جریان سیاسی انتخاب شده بود . به صورت روشن تر، شهروندان طرفدار آن جریان سیاسی خاص مجبور بودند بدون توجه به تخصص و دانش اعضای لیست، به خاطر پیروز شدن آن گرایش سیاسی در انتخابات شورای شهر به آنها رای دهند و ضمن توجه به این نکته که در سوابق تک تک اعضای شورای شهر به سیاست مدار بودن همه آنها نیز اشاره شده است با قاطعیت تمام می توان گفت انتخاب اعضای شورای شهر تهران صرفا یک انتخاب سیاسی و فارغ از هرگونه تخصص و دانش مرتبط با مدیریت شهری و شورای شهر می باشد و به همین دلیل شهروندان نباید از این انتخاب خود انتظار بیشتری در زمینه برطرف شدن مشکلات و معضلات کلان شهر تهران داشته باشند چرا که هیچ یک از این افراد ، دانش و تخصص لازم برای این سمت و کمک به شهر را ندارند . به عنوان یک نمونه اصلی و عینی می توان به عدم موفقیتاین شورای شهر منتخب مردم در انتخاب کاملا نادرست و صد در صد سیاسی و جناحی آقای نجفی به عنوان شهردار اشاره کرد البته فراموش نکنیم این انتخاب احتمالا به دلایل سیاسی و تحت فشار بودن اعضا توسط برخی که زمزمه های آن نیز در روز انتخابات شهردار شنیده می شد و همینطور اجبار به کناره گیری سایر کاندیداهای شهرداری جهت جلوگیری از دو دستگی در انتخابات و تقسیم آرا و انتخاب فرد شایسته ،با رای مثبت همه اعضا به صورت متحد به آقای نجفی بود که در نهایت بعد از گذشت چند ماه و در آستانه عید نوروز زمانی که خود ایشان هم به این نتیجه رسیدند که توانایی تحمل این مسئولیت سنگین را ندارند و به بهانه های مختلف بلاخره استعفا دادند و جالب تر از همه عدم مخالفت شورا با این استعفا و موکول کردن بررسی آن به بعد از تعطیلات سال نو می باشد . آیا بررسی استعفای شهردار یک شهری همچون تهران بزرگ توسط اعضای شورای شهر آن هم در حساس ترین روزهای سال آنقدر پیش پا افتاده و غیر ضروری می باشد که آنرا مهم نپنداشته و به زمان دیگری موکول می کنند ؟ آیا سپری کردن ایام پر کار قبل از عید و همچنین ایام تعطیلات نوروز ، برای اعضای شورا مهمتر از رسیدگی به وظیفه اصلیشان یعنی انتخاب و نظارت و بررسی استعفای شهردار و جایگزینی شخصی مناسبتر به عنوان سرپرست می باشد ؟ 
متاسفانه در کشورمان افراد زیادی را نمی توانیم پیدا کنیم که در رشته مرتبط با رشته دانشگاهی خود مسئولیت و یا سمت دولتی داشته باشند ، و این مساله زمانی که فارغ التحصیلان و نوابغ دانشگاهی کمی در کشور وجود داشت مانند زمان اوایل انقلاب شاید به نحوی قابل توجیح باشد ولی اکنون و در روزگاری که اکثر جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد . 
لزوم استفاده از متخصصان و کارشناسان دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط در شورای شهر و همچنین شهرداری و یا حتی سایر مسئولیت های کشور را می توان زمانی مشاهده کرد که به جای پیشرفت و موفقیت شاهد رکود و پسرفت باشیم . اگر نوع رشته دانشگاهی در انتخابات و انتسابات مسئولیت های مختلف بی اهمیت بود چرا افراد در زمان کنکور یک رشته خاص را انتخاب می کنند و سالها عمر و زمان خود را فقط برای یادگیری دانش آن رشته خاص سپری می کنند ، اگر واقعا تفاوتی بین فارغ التحصیلان دو رشته متفاوت از لحاظ دانش و تخصص نیست ،قطعا هیچ نیازی هم به وجود دانشگاه هایی با رشته های متنوع نبود و در دانشگاه ها هم عین دوران مدرسه فقط دروس عمومی و پایه به طور یکسان برای همه تدریس می شد. 
سیاست مدار بودن اعضای شورای شهر را نمیتوان یک ضعف تلقی کرد و حتی ممکن است داشتن سیاست توسط آنها یک مزیت بزرگی برای یک شهر حساب شود البته به شرطی که در ابتدا دارای دانش مرتبط با شهر یعنی تحصیلات دانشگاهی که بتوانند به کمک شهر آمده و دردی از آنرا درمان کنند نیز باشند ، و شهروندان اگر میخواهند باز هم این چنین انتخابهای لیستی در انتخابات آتی داشته باشند باید از افرادی که در راس آن جناح سیاسی مورد نظر خود هستند بخواهند افرادی را در آن لیست قرار دهند که بهترین ، مفیدترین و شایسته ترین از لحاظ دانش و تخصص مرتبط بوده و کاندیدای دیگری ، بهتر و بالاتر از آنان را در جامعه نتوان به جای آنان برگزید . 
سید امیر قاضی طباطبائیبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

پلیس هند با شکایت دختر دانشجوی ایرانی به دانشکده پرستاری حمله کرد

قتل در دومین روز عید در نواب تهران / قاتل فراری است

بلای شوم بر سر دختر ۲۱ ساله در مینودشت

پشت پرده کثیف سفر 3 زن از فارس به تهران + فیلم و عکس

عکس زن سیاهپوست که در بار خرما از ایران به ترکیه قاچاق می شد + تصویر

عجیب ترین خواستگاری آقای بازیگر از خانم بازیگر ایرانی + فیلم و عکس

سرزده به شرکت شوهرم آرمان رفتم / او و خانم منشی را اتاق رییس در شرایط افتضاحی دیدم!

تصاویر لحظه به شهادت رسیدن مقام ارشد پلیس فسا و سربازش + جزئیات و عکس

فیلم وحشتناکی که به دست پلیس مشهد افتاد / عملیات شبانه برای رهایی گروگان

گزارشی از ازدواج و طلاق ستاره ها در سال 96 + عکس

انفجار خونین در مشهد + عکس

دختر تهرانی کنار قبر پدر بزرگ خودکشی کرد

مادر پژمان مرا به دام شیطانی او انداخت! / شراره فقط 18 سال داشت

پدرزن خشمگین دامادش را زیر خودرو له کرد و کشت

شوهرم هومن شب ها به جای زندان در خانه زن مطلقه می خوابید!

کدخبر: 368237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟