مواد غذایی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

 سیستم ایمنی بدن شامل اندام‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها و پروتئین‌ها است که در فرایند‌هایی که منجر به بیرون راندن پاتوژن‌ها مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های خارجی (که عامل عفونت و بیماری هستند) می‌شود، نقش ایفا می‌کنند و با عفونت و بیماری، مبارزه می‌کنند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن با پاتوژن مواجه می‌شود، واکنش نشان می‌دهد. سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را آزاد می‌کند که به آنتی ژن‌های پاتوژن‌ها متصل شده و آن‌ها را می‌کشد. مصرف غذا‌های خاصی در رژیم غذایی، واکنش ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در ادامه ۱۵ مورد از غذا‌هایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل در حفظ سلامتی نقش مهمی دارد. مواد غذایی زیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند:

۱. بلوبری

بلوبری دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بلوبری دارای نوعی از فلاونوئید به نام آنتوسیانین است که دارای خواص آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که فلاونوئید‌ها نقش مهمی در حفظ ایمنی مجاری تنفسی دارند. پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید‌ها دارند، احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و یا سرماخوردگی در آن‌ها بسیار کمتر از دیگران است.

۲. شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین است که با محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که بدن هنگام تجزیه غذا و یا قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها، تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و موجب بیماری شوند. با وجود مزایای بی‌شمار آن، شکلات تلخ دارای کالری زیاد و چربی اشباع است؛ بنابراین بایستی در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.بیشتر بخوانید: آنتی اکسیدان چیست و چه نقشی در سلامت بدن دارد؟

۳. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای زردرنگ است که در بسیاری از نقاط جهان در پخت و پز استفاده می‌شود. همچنین زردچوبه در بسیاری از دارو‌ها نیز استفاده می‌شود. زردچوبه به دلیل داشتن ترکیبی به نام کورکورمین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. کورکومین دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

۴. ماهی‌های چرب

ماهی سالمون، ماهی تن، و دیگر ماهی‌های چرب منبع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند.

بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۴، مصرف طولانی مدت اسید‌های چرب امگا ۳ خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) را کاهش می‌دهد. RA یا روماتیسم مفصلی یکی از بیماری‌های خود ایمنی مزمن است. بدین معنی که در صورت ابتلا، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به یک بخش سالم از بدن حمله می‌کند.

۵. بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است. همچنین دارای آنتی اکسیدان‌های قوی مانند سولفورفان است. به همین دلیل، انتخاب خوبی در میان سبزیجات است. مصرف مداوم این سبزی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۶. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین غنی از بتا کاروتن است. این آنتی اکسیدان موجب نارنجی شدن رنگ سیب زمینی می‌شود.

بتا کاروتن منبع ویتامین A است. به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و آن را از آسیب‌های پرتو فرا بنفش (UV) محافظت می‌کند.

۷. اسفناج

اسفناج به دلیل دارا بودن مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اسفناج سرشار از مواد زیر است:

فلاونوئید‌ها

کاروتنوئید‌ها

ویتامین C

ویتامین E

ویتامین C و E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف فلاونوئید‌ها موجب جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

۸. زنجبیل

زنجبیل در انواع غذاها، دسرها، و دمنوش‌ها استفاده می‌شود. بر اساس یک بررسی، زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کننده است و به حفظ سلامت افراد کمک می‌کند. با این حال، پژوهش‌های بیشتری لازم است تا تأیید کند که زنجبیل می‌تواند به طور موثر از بیماری جلوگیری کند یا خیر.

۹. سیر

سیر یک درمان خانگی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و برخی بیماری‌های عفونی است.

نتایج یک بررسی نشان داد که مصرف مکمل‌های سیر حاوی آلیسین موجب کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در افراد می شوند.

در گروهی که دارونما مصرف می‌کردند، تعداد مبتلایان به سرماخوردگی دو برابر بیشتر از کسانی بود که مکمل سیر مصرف می‌کردند. با این حال، پژوهش‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا سیر می‌تواند موجب پیشگیری از سرماخوردگی شود یا خیر.

۱۰. چای سبز

چای سبز دارای مقدار کمی از کافئین است، بنابراین در میان مردم به عنوان جایگزینی برای چای یا قهوه استفاده می‌شود. نوشیدن چای سبز موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. چای سبز همانند بلوبری دارای فلاونوئید‌ها است که احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

۱۱. کفیر

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که دارای باکتری‌هایی زنده و مفید برای سلامتی بدن است. پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهد که نوشیدن کفیر توانایی سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. پژوهش‌های اخیر نشان داده اند که مصرف منظم کفیر فواید زیر را به همراه دارد:

مبارزه با باکتری‌ها

کاهش التهاب

افزایش فعالیت آنتی اکسیدان‌ها

بیشتر این پژوهش‌ها بر روی حیوانات یا در آزمایشگاه انجام شده است. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا چگونگی تاثیر کفیر بر تقویت سیستم ایمنی بدن مشخص شود.

۱۲. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان میان وعده دلچسب و افزودنی خوشمزه‌ای در سالاد‌هاست. تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان هاست.

ویتامین E با مبارزه با رادیکال‌های آزادی که به دیواره سلول‌ها آسیب می‌رسانند، موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۱۳. بادام

بادام یکی دیگر از منابع سرشار از ویتامین E است. بادام غنی از منگنز، منیزیم و فیبر نیز هست. یک مشت کوچک یا یک چهارم یک فنجان بادام، یک میان وعده سالم است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

۱۴. پرتقال و کیوی

پرتقال و کیوی سرشار از ویتامین C هستند. در حالی که دانشمندان هنوز از نحوه عملکرد ویتامین C در بدن اطلاعات کافی ندارند، اما مصرف ویتامین C موجب کاهش مدت زمان سرماخوردگی شده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

۱۵. فلفل قرمز

برای افرادی که به دلیل قند موجود در میوه‌ها از مصرف آن‌ها اجتناب می‌کنند، فلفل قرمز جایگزین مناسبی است که سرشار از ویتامین C است. با توجه به مطالعات انجام شده سرخ کردن و کباب کردن برای حفظ مواد مغذی فلفل قرمز بهتر از بخار پز یا آب‌پز شدن آن است.

توجه به برخی نکات در شیوه زندگی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود:

اجتناب از سیگار کشیدن (ترک سیگار)

ورزش منظم

حفظ وزن متعادل

اجتناب از نوشیدن الکل

داشتن خواب کافی

به حداقل رساندن استرس

شستشوی صحیح دست‌ها

حفظ بهداشت دهان و دندان

جمع بندی

مصرف ۱۵ ماده غذایی معرفی شده در این مقاله موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و توانایی مبارزه با عفونت را افزایش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ سلامت و ایمنی بدن ضروری است.

شیوه زندگی افراد نیز بر حفظ سلامتی موثر است. از این رو ورزش منظم و اجتناب از سیگار و الکل را مدنظر قرار دهید.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 465172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟