تاثیر رژیم  گوشتخواری بر سلامتی

رژیم غذایی گوشتخواری و رویکرد آن

کلی اشمیت، متخصص تغذیه در کلمبوس، اوهایو، می گوید: در حالی که هیچ تعریف موثقی وجود ندارد، اما فکر می کنم رژیم گوشت، یک رژیم غذایی است که شامل غذاهایی می شود که میتوان با آن هم راه رفت، هم شنا کرد و یا حتی پرواز کرد. تا وقتی که این رژیم غذایی، یک نوع سَبک غذا خوردن باشد، خوردن گوشت به تنهایی خوش آیند و قابل توجه و لذت بخش نیست. او اضافه می کند افرادی که از این رژیم پیروی می کنند به دلیل یک عامل انگیزشی قوی این کار را انجام می دهند و آن هم داشتن یک شرایط خودایمنی و یا کاهش وزن می باشد.

رژیم غذایی گوشتخواری

دیانا راجرز، از بخش غذاهای قابل تحمل، واقع در کنکورد، ماساچوست می گوید: رژیم غذایی گوشتخواری ، مرحله ای است که اغلب پس از تلاش برای داشتن رژیم پائولو یا رژیم کتوژنیک، انجام می گیرد.

پائولو یا رژیم “غارنشین” بر روی خوردن میوه های تازه، سبزیجات، گوشت هایی که از حیوانات علف خوار به دست می آیند و غذاهای دریایی وحشی تمرکز می کند، و از آن طرف، مصرف قندهای اضافه، غلات، لبنیات و حبوبات را حذف می کند.

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتوز، حاوی چربی خیلی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم است. راجرز می گوید: همه افراد از خوردن چربی زیاد در رژیم غذایی کتو لذت نمی برند و به جای آن رژیم غذایی با پروتئین بالا مانند گوشتخواری را انتخاب می کنند.

فهرست مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در رژیم غذایی گوشتخواری

رژیم غذایی گوشتی، نیازی به تعریف خاصی ندارد زیرا قصد شما، خوردن گوشت می باشد. با این حال، مانند تمام رژیم های غذایی، چندین قسمت خاکستری نیز در این رژیم غذایی وجود دارد.

گوشت هایی که در رژیم گوشتخواری، مصرفشان مجاز است

چیزهایی که می توانید بخورید شامل:

گوشت قرمز (گوشت گاو، گوشت بره، گوشت گوسفند)، با تاکید بر کاهش مصرف چربی گوشت، به علت کالری نسبتا زیادی که دارد.گزینه های دیگر عبارتند از:

گوشت

مرغ

ماهی

تخم مرغ

مغز استخوان

کره

نمک و فلفل

آب

آبگوشت

غذاهایی که مصرفشان در این رژیم مجاز است

اشمیت می گوید: غذاهایی ممکن است قابل قبول باشند که به تفسیر برخی افراد، از یک حیوان به دست بیاید و بخشی از رژیم غذایی گوشتخواری باشد که عبارتند از:

شیر

ماست

پنیر

قهوه و چای ممکن است بر اساس گیاه باشند، اما برخی از این افراد، آنها را در این نوع رژیم غذایی قرار می دهند.

غذاهایی که در این رژیم، مصرف آنها مجاز نیست

سبزیجات

میوه

دانه

آجیل

حبوبات

نان

پاستا

دانه ها

زغال اخته

کلم بروکلی

شکلات تلخ

بذر کتان

گریپ فروت

کلم پیچ

توت فرنگی

کوئینوا

هر چیز دیگری که گوشت نیست، مصرف آن در رژیم گوشتخواری مجاز نمی باشد.

یک نمونه برنامه روزانه از این رژیم:

صبحانه: سه عدد تخم مرغ پخته شده در کره، ژامبون و پنیر (اختیاری)

ناهار: استیک گوشت نرم بدون استخوان

شام: همبرگر و بیکن

توجه داشته باشید هیچ نوع تنقلاتی در این رژیم وجود ندارد. یکی از مزایای رژیم غذایی گوشتخواری ، مصرف مواد غذایی با پروتئین بالا است، بنابراین معمولا افراد در بین وعده های غذایی گرسنه نمی شوند. بعضی از افراد، وعده صبحانه را حذف می کنند که متخصصین تغذیه، حذف صبحانه را برای سلامتی مطلوب نمی دانند.

فواید سلامتی مطرح شده در رژیم غذایی گوشتخواری

گرفتن رژیم غذایی گوشتخواری به عنوان یک رژیم ضد التهابی برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی، قدری مبهم است.

طبق گفته اشمیت این نوع رژیم، جزو رژیم هایی است که مصرف بسیاری از مواد غذایی، حذف می شود و هر گونه حساسیت غذایی که ممکن است افراد به آنها واکنش نشان دهند را از بین می برد. همچنین محبوبیت این رژیم غذایی به عنوان رژیم غذایی کاهش دهنده وزن، گسترش یافته است.

مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که این رژیم غذایی بسیار جدید است و هنوز تحقیقی مبنی بر تاثیرات و ایمنی یک رژیمی که فقط از گوشت تشکیل شده باشد، انجام نشده است و اینکه تحقیقات بیشتری لازم است که آیا رژیم گوشتخواری می تواند نشانه های بیماری های خودایمنی را کاهش دهد و یا روشی قابل اطمینان برای کشف عدم تحمل مصرف غذاهایی که گوشت ندارند و یا باعث کاهش وزن می شوند یا نه؟

چگونه وزن خود را سریع کاهش دهیم: 3 مرحله ساده بر اساس علم

آیا این برنامه غذایی، به کاهش وزن کمک خواهد کرد؟

بله، به کاهش وزن ممکن است کمک کند زیرا شما فقط یک نوع غذا، آن هم فقط گوشت مصرف می کنید بنابراین کالری های دریافتی شما، بیشتر از قبل محدود خواهد شد. این نوع رژیم باعث سیری می شود زیرا پروتئین مورد نیاز را تامین می کند.

اشمیت می گوید شما ممکن است همزمان با رژیم کتوز، رژیم غذایی گوشتخواری هم داشته باشید. در این حالت، بدن شما به جای سوزاندن کربوهیدرات، چربی می سوزاند اما تضمینی در این مورد وجود ندارد. این تصوری غلط است که در رژیم کتوز، مصرف کربوهیدرات ها و همچنین مواد پروتئینی را باید محدود کنید.

طبق گفته اشمیت، مصرف بیش از حد پروتئین می تواند به افزایش قند خون و سطح انسولین منجر شود، و مانع از ادامه رژیم کتوز شود. اهداف خود را بشناسید اگر هدف شما مصرف کربوهیدرات های صفر باشد، فقط گوشت مصرف کنید. اگر رژیم کتوز دارید، بر روی مصرف گوشت پر چرب و همچنین مصرف تخم مرغ و دیگر منابع چربی مانند پنیر و کره، تمرکز کنید.

عوارض این رژیم

خطرات رژیم غذایی گوشتخواری به این بستگی دارد که آیا شما از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می کنید یا شرایط خود ایمنی و التهابی خود را هدف گرفته اید.

رژیم های غذایی گوشتخواری ، خطرات زیادی دارد. هدف از ترکیب تمام گروه های غذایی این است که هر یک از این مواد، مقداری مواد مغذی را به ما ارائه می دهند.

خوردن تنها یک گروه از مواد غذایی یک مشکل است و مهم نیست که کدام گروه از مواد غذایی باشد (حتی اگر فقط سبزیجات باشد). چنانچه فرد، خودش را فقط به مصرف گوشت محدود کند، می تواند باعث کمبود ویتامین در بدن وی شود. زیرا دریافت برخی از مواد مغذی موجود در گیاهان مانند ویتامین C و ویتامین E ،کاهش می یابد.

اگر چه برخی گزارش ها حاکی از آن است که یبوست در رژیم گوشتخواری یک مشکل محسوب نمی شود، اما شما فیبر از دست می دهید که یک ماده مغذی مهم برای سلامت کولون به شمار می رود.

رژیم غذایی حاوی گوشت های قرمز و فرآوری شده، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. خوردن مقدار زیادی پروتئین گوشت نیز می تواند باعث ایجاد فشار زیادی بر روی کلیه ها شود.

به این نکته نیز توجه کنید که محدودیت شدید مصرف مواد غذایی و یا برچسب غذاهای “خوب” یا “بد” می تواند باعث بروز بی نظمی در خوردن غذا یا اختلالات کلی در خوردن غذا شود.

علاوه بر این، خوردن زیاد میوه ها و سبزیجات باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی و تندرستی می شود.

 

کدخبر: 419356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟