دستور پخت قوی ترین غذا برای وعده افطار+دستور تهیه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف برخی آش‌ها را به علت ویتامین‌ها و املاح معدنی که دارند، برای افطار روزه‌داران مناسب دانست.

 آش رشته حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، k ، گروه ویتامن‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، پروتئین، کلسیم، فیبر، پتاسیم، آهن، فسفر، روی، منگنز، منیزیم، گوگرد، کربوهیدرات، مس و اسید فولیک است.

برای بررسی خواص آش رشته و اینکه مصرف این آش برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص آش رشته

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش رشته اظهار کرد: این آش به علت ویتامین‌ها و املاح معدنی که دارد، یکی از غذا‌های مناسب در وعده افطار است؛ فیبر موجود در آش رشته موجب رفع یبوست و اختلالات گوارشی می‌شود.

وی درباره خواص دیگر آش رشته بیان کرد: این آش به علت وجود آهن زیاد برای مبتلایان به کم خونی، زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید است؛ آش رشته به علت داشتن منیزیم بالا سبب بهبود گردش خون می‌شود و خطر بروز حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

این محقق وپژوهشگر طب سنتی افزود: آش رشته پروتئین بالایی دارد، بنابراین مصرف آن باعث عضله سازی بدن می‌شود؛ فسفر، کلسیم و منیزیم موجود در این آش استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند بنابراین آش رشته برای افراد مسن بسیار مفید است.

عظمایی با اشاره به خواص آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی آش رشته یادآور شد: مصرف این آش بدون نان موجب تناسب اندام Fitness و خوردن آن همراه با نان سبب چاقی می‌شود؛ آش رشته به علت داشتن پتاسیم زیاد برای مبتلایان به فشار خون بالا بسیار مناسب است و موجب تنظیم فشار خون می‌شود.

آشی خوشمزه برای افطار روزه‌داران

مواد لازم برای تهیه آش رشته (۶ تا هفت نفر)

رشته ۴۰۰ گرم

سبزی آش تازه (تره، جعفری، اسفناج و گشنیز) مجموعاً یک کیلوگرم

پیاز ۲ عدد

لوبیا، نخود و عدس از هرکدام یک لیوان

زردچوبه یک قاشق چای خوری

آرد گندم یک قاشق غذاخوری

سیر سه تا پنج حبه

نمک به مقدار لازم

روغن کنجد به مقدار لازم

کشک برای تزئین به مقدار لازم

نعناع و پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم

آب به مقدار لازم

طرز تهیه آش رشته

-نخود و لوبیا را از قبل خیس کنید.

-یک عدد پیاز و سیر‌ها را خُرد کنید و با روغن کنجد تفت دهید؛ زردچوبه را به مواد تفت داده شده اضافه کنید؛ نخود و لوبیای خیس شده را هم به همراه مقداری آب به سایر مواد بیفزایید.

-سبزیجات خُرد شده، عدس، آرد گندم و رشته آش را به مواد اضافه کنید.

-مواد را آرام هم بزنید تا به هم نچسبند سپس صبر کنید تا آش به خوبی جا بیفتد.

-پس از آماده شدن آش روی آن را با کشک، پیاز و نعناع داغ تزئین کنید.

 

کدخبر: 383811 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟