غذایی که کودکان را باهوش می کند+دستور پخت

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی از تاثیر برخی خوراکی‌ها در رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی جنین خبر داد.شوید پلو با ماهی قزل‌آلا حاوی انواع ویتامین‌های A ، D ،گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲ ، B۶ ، اسید‌های چرب امگا ۳، آهن، پروتئین، فسفر، روی و سلنیوم است؛ این غذا در دستگاه گوارش به‌راحتی هضم و جذب می‌شود.

برای بررسی خواص شوید پلو با ماهی قزل‌آلا و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شوید پلو با ماهی قزل‌آلا

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شوید پلو با ماهی قزل‌آلا اظهار کرد: این غذا به علت داشتن امگا ۳ نقش موثری در رفع درد‌های عضلانی، خشکی و خارش پوست دارد.

وی با اشاره به مفید بودن شوید پلو با ماهی قزل‌آلا کباب یا در فر پخته شده برای بیماران قلبی و عروقی، بیان کرد: این افراد باید از مصرف شوید پلو با ماهی قزل‌آلا سرخ شده خودداری کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شوید پلو با ماهی قزل‌آلا برای مبتلایان به روماتیسم، آرتریت روماتوئید و التهابات بدن مناسب بوده، این غذا برای زنان باردار و جنین هم مفید است، زیرا موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی جنین می‌شود.

عظمایی تاکید کرد: روی موجود در شوید پلو با ماهی قزل‌آلا تاثیر چشمگیری در رشد کودکان دارد؛ این غذا به علت داشتن سلنیوم، امگا ۳ و ویتامین D سبب تنظیم میزان انسولین در بدن می‌شود بنابراین برای افراد دیابتی مفید است.

وی تصریح کرد: شوید پلو با ماهی قزل‌آلا به علت داشتن گروه ویتامین‌های B و روی باعث تقویت ریشه مو می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره بهترین نوع ماهی قزل‌آلا گفت: ماهی قزل‌آلا خال قرمز بهترین نوع ماهی قزل‌آلا بوده، اما نوع رنگین‌کمانی آن پرفروش‌ترین گونه است.

عظمایی یادآور شد: برای حفظ ویتامین‌ها و مواد آلی موجود در ماهی قزل‌آلا، این ماهی بهتر است در فر پخته یا کباب و از سرخ کردن زیاد ماهی پرهیز شود، زیرا سرخ شدن قسمت عمده‌ای از ویتامین‌ها و مواد مفید آن را از بین می‌برد و مشکلاتی را برای افراد به ویژه مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی ایجاد می‌کند.

تقویت ضریب هوشی جنین با ماهی قزل‌آلا/ ماهی قزل‌آلا غذایی مفید برای زنان باردار/چکار کنیم تا فرزندمان باهوش شود؟

مواد لازم برای تهیه شوید پلو با ماهی قزل آلا (پنج تا ۶ نفر)

برنج پنج پیمانه

شوید خشک شده ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون یا کنجد به مقدار لازم

نمک و زعفران به مقدار لازم

پودر سبوس برنج یک قاشق غذاخوری

ماهی قزل آلا پاک شده ۲ تا چهار عدد

پیاز ۲ عدد

آب لیموترش تازه نصف استکان

جعفری به مقدار لازم

ادویه مخصوص ماهی به مقدار لازم

نمک، فلفل، پودر سیر و زعفران به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص ماهی

هل، زیره سبز و سیاه از هر کدام ۲۵ گرم

دارچین و زردچوبه از هر کدام ۵۰ گرم

زنجبیل ۲۰ گرم

میخک ۱۰ گرم

فلفل سیاه ۱۰ گرم

-پودر شده این مواد را با هم ترکیب تا ادویه مخصوص ماهی تهیه شود؛ این ادویه را می‌توان روی انواع ماهی‌ها ریخت.

طرز پخت شوید پلو

-برنج بهتر است به شکل کته پخته تا ویتامین‌های موجود در آن حفظ شود.

-برنج را با کمی نمک خیس کنید، پس از ۲ ساعت آن را بجوشانید تا نیم‌پز شود سپس شوید، سبوس، نمک، زعفران و روغن را به برنج نیم‌پز شده اضافه و صبر کنید تا دَم بکشد.

-همچنین می‌توانید برنج نیم‌پز شده را آبکش کنید؛ کف قابلمه مقداری کنجد بریزید؛ سیب‌زمینی‌های حلقه‌ای برش داده شده را هم در کف قابلمه بگذارید؛ یک لایه برنج نیم پز آبکش شده را در قابلمه بریزید و روی آن یک لایه از مخلوط شوید، سبوس، روغن و زعفران را اضافه و این کار را تکرار کنید تا مواد تمام شوند.

طرز پخت ماهی قزل‌آلا

-ماهی را داخل آب لیموترش تازه، پیاز خُرد شده و ادویه‌جات به مدت یک ساعت بخوابانید.

-پیاز‌ها از روی ماهی بردارید و ماهی را در فر قرار دهید تا بپزد.

-پس از پختن ماهی، آن را با جعفری تزئین کنید و مقداری از ادویه مخصوص ماهی روی آن بریزید.

-ماهی آماده شده را با شوید پلو پخته شده میل کنید.

 

کدخبر: 378186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟