طرز تهیه پای گوشت لبنانی با سس تند

مواد لازم:

گوشت چرخکرده 450 گرم

پیاز بزرگ 1 عدد

گوجه بزرگ 1 عدد

دانه کاج 3/4 پیمانه

رب انار 2 قاشق غذاخوری

آب لیمو 1 قاشق غذاخوری (دلخواه)

جعفری خرد شده 1/2 پیمانه

نمک و فلفل به مقدار کافی

زردچوبه 2 قاشق چایخوری

زیره سبز 1 قاشق چایخوری

برای تهیه خمیر:

آرد سفید 6 پیمانه

شکر ۱/۸ قاشق چایخوری

خمیر مایه 1/2 قاشق چایخوری

آب گرم 2 و 1/4 پیمانه

نمک 1 و 1/4 قاشق چایخوری

پای گوشت لبنانی شبیه یک پیتزای ساده بدون پنیر است. مایه گوشتی روی پای خیلی ساده و از تفت دادن پیاز، گوشت، گوجه، رب انار و ادویه‌جات مختلف تهیه می‌شود. مقدار ادویه‌ها را می‌توانید به دلخواه تغییر دهید و رب انار را هم می‌توانید با رب گوجه جایگزین کنید. همچنین می‌توانید برای تهیه سریع‌تر پای گوشت، به جای خمیر پای که دستور آن ذکر شده است از خمیر پیتزای نازک هم استفاده کنید. بدین ترتیب پای گوشت نیم ساعته آماده می‌شود.

برای سرو در مهمانی‌ها می‌توانید پای گوشت لبنانی را به صورت فینگرفود درآورید و از خمیر‌های کوچک با قطر ۱۰ سانتی استفاده کنید. این پای گوشت همراه با سبزی خوردن، سس تند و دوغ عالی می‌شود.

طرز تهیه: ابتدا خمیر پای را آماده کنید. البته همان‌طور که گفته شد می‌توانید از خمیر پیتزای آماده هم استفاده کنید ولی اگر می‌خواهید طعم پای گوشت کاملاً خانگی را بچشید این دستو را دنبال کنید. خمیر مایه را همراه با مقدار خیلی کمی شکر داخل آب گرم (۲ و ۱/۴ پیمانه) بریزید و حل کنید.
در ظرف بزرگی آرد و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس خمیر مایه حل شده را به آن اضافه کنید. می‌توانید مواد را در غذا ساز بریزید یا چند دقیقه با سری خمیرزن همزن برقی بزنید تا خمیر آماده شود. اما راه دیگر آن این است که مواد را با دست ورز بدهید. البته روش دستی بیشتر طول می‌کشد.

وقتی خمیر را خوب ورز دادید روی ظرف را بپوشانید و بگذارید خمیر ۲۰ دقیقه بماند. در این مدت گوشت را آماده کنید.دانه کاج را از قبل بوداده کنید و پیاز و گوجه را خیلی ریز خرد کنید. کف تابه‌ی بزرگی را روی شعله قرار دهید تا داغ شود. سپس دو قاشق روغن را اضافه کنید و پیاز خرد شده را چند دقیقه در آن تفت بدهید تا طلایی رنگ شود. گوشت چرخکرده را همراه با ادویه‌ها اضافه کنید و دو سه دقیقه تفت بدهید تا گوشت به رنگ قهوه‌ای درآید. گوجه خرد شده را اضافه کنید و تفت بدهید تا آب آن کمی بخار شود. در آخر رب انار را همراه با دانه‌های کاج بوداده و جعفری خرد شده (و اگر دوست دارید آب لیمو) اضافه کنید و ۳ دقیقه دیگر تفت بدهید. گوشت را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید.

فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید. وقتی خمیر پای آماده شد آن را به صورت دایره‌هایی به قطر ۲۰ سانت و ضخامت کمتر از ۱ سانت پهن کنید و روی سینی فر قرار دهید. روی هر خمیر ۳–۴ قاشق از گوشت را بریزید و متناسب پخش کنید.

سینی را به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید تا خمیر کمی طلایی شود، می‌توانید ۲ دقیقه هم شعله روی فر را روشن کنید. موقع سرو می‌توانید کمی جعفری‌ خرد شده هم روی پای گوشت لبنانی بریزید و میل بفرمایید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 335262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟