رادان پایه ریز  فراجا و مردی برای میدان

 بر این باوریم که هیچ کس از چتر حمایت و خدمتِ فراجا بیرون نیست. آسایش و آرامش مهم ترین حق همه شهروندان با هر گرایش و مرام است و ما خود را مکلف به تامین و حفاظت از این حقِ خداداد می دانیم. سایه رحمتِ فراجا در همه جا و بر سر هر ایرانی گسترده است،

آخرین مسئولیت برای کسی که پیش از این در سمت رئیس پلیس استان های خراسان، سیستان و بلوچستان ، کردستان و تهران و جانشینی پلیس کل کشور قرار داشته است و از سال  ۱۳۹۳ نیز به عنوان رئیس مرکز مطالعات راهبردی فراجا اقدامات و خدمات زیادی را در جهت تغییر و تحول ساختار پلیس آغاز کرد فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که 17 دی ما توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حکم آن امضا شد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم به سردار رادان توصیه اکید کرده اند که « جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانائیهای سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است.» همچنین ایشان خطاب به سایر دستگاه ها می فرمایند: « از دستگاههای گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند» 

بدون شک چنین انتخابی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با توجه به تغییر و تحولات در ساختار نیروی انتظامی و تغییر آن به فرماندهی کل نیروی انتظامی، کار بسیار هوشمندانه ای بوده است. چراکه بهترین فردی که این روزها می تواند به بهترین شکل چنین ساختار گسترش یافته ای را رهبری و هدایت کند، همان کسی است که در پیکربندی آن نقش جدی داشته است.

البته تشکیل فرماندهی کل نیروی انتظامی کار چندروز و چند ماه نبوده و می توان گفت که حرکت به این سمت دقیقا از زمانی شروع شد که سردار رادان در مهرماه سال ۱۳۸۷ از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، خداحافظی تا در جایگاهی مهم تر به فعالیت خود در مجموعه انتظامی کشور ادامه دهد، سردار رادان در آن زمان جانشین رئیس پلیس کشور شد، تا پس از سردار احمدی‌مقدم، نفر دوم در مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین امنیت ایران از نقطه صفر مرزی تا شهرهای کوچک شود.

رادان در آن ایام جدا از اینکه به دلیل شخصیت کاریزماتیک، صراحت در گفتار و همچنین حضور رسانه ای یکی از معروف ترین چهره های پلیسی در میان مردم بوده است که بعد از جانشینی رئیس پلیس کشور توانست به واسطه ارتباط سازنده با بدنه و پرسنل انتظامی تبدیل به فرماندهی محبوب شود که با وجود عدم حضور پررنگ از سال 93 تا 1401 در رسانه ها و در بین بدنه انتظامی اما محبوبیت و شناخته شدن او تداوم پیدا کرد. 

تا اینکه روز گذشته نیز مراسم معارفه سردار رادان برگزار شد و در این مراسم اظهار کرد: « همه می دانیم که فراجا چه سازمانِ عظیمی است و چه رسالتِ سنگینی بر عهده دارد؛ تامین امنیت و آسایش عمومی در این سرزمین پهناور، به رغمِ کمبودها و نیازهای اساسی نه کاری است خُرد. از تک تک کارکنانِ فداکار و مسئولانِ پرتلاشی که تا کنون این وظیفه را به بهترین شکل انجام داده اند، از عمقِ جان تشکر و قدردانی می کنم. اینک ولیّ امر ما مسئولیتِ تداومِ این راه دشوار را به اینجانب محوَّل فرموده اند، حکمِ او را امانتی الهی و مردمی می شمارم که چون کوه طور سنگینی می کند، اما باید با تمام توان به اجرای بند به بند آن همت گمارم و همواره متن آن را در نظر داشته باشم؛ شاید که فیض روح القدس باز مدد فرماید و دگران هم بکنند آنچه مسیحا نفسان کرده و می کنند: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ، خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْکُرُوا مَا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ.» 

رادان در ادمه تاکید می کند: «با معظمٌ له و با آحاد ملتِ شریفمان پیمان می بندم که آنچه در توان دارم به کار گیرم و با بهره گیری از هدایت ها، حمایت ها و دعاهای ایشان، پشتیبانیِ همه جانبه ستاد کل نیروهای مسلح، دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، دیگر نهادها و سازمان ها، و به ویژه با همّت والا و کوششِ بی دریغِ کارکنان و ماموران و همسنگران فراجا، روز به روز بر گسترش و بهینه سازی خدمات انتظامی به مردم بیفزایم. عهد می بندم که آسایش خود را مشتاقانه فدای آرامش شهروندانی کنم که به فرموده مولایمان، یا هم کیشان من هستند و یا هم نوعان من؛ و در هر حال شایسته تکریم و انصاف.

او در ادامه به مهم ترین وظیفه خود که در دستور کار فرجا قرار خواهد گرفت اینگونه اشاره می کند که «بر این باوریم که هیچ کس از چتر حمایت و خدمتِ فراجا بیرون نیست. آسایش و آرامش مهم ترین حق همه شهروندان با هر گرایش و مرام است و ما خود را مکلف به تامین و حفاظت از این حقِ خداداد می دانیم. سایه رحمتِ فراجا در همه جا و بر سر هر ایرانی گسترده است، و دستِ اقتدارش مدافعِ حقِ ملتی است که سزاوارِ هر گونه جانفشانی و فداکاری است. حرکتِ پرشتاب و عالمانه به سویِ تحققِ«پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی» سر لوحه آرمان های من و همکارانم در این دوره از مسئولیت است. برای این جهادِ خداپسندانه برنامه ها و نیازهای روشنی داریم که از جمله مهم ترین آنها باید بر این موارد تاکید کرد:

خدمت عاشقانه و شبانه روزی به تمامی شهروندان، سرعت و کیفیت بخشیِ بیشتر به خدمات انتظامی، تدوین و اجرای پیگیرانه معیارهایِ اخلاق حرفه ای و تکریم مراجعان، احترام به حریم خصوصی و ارزش های ملی، ارتباطِ پیوسته و هدفمند با افکار عمومی، استمداد از نخبگان و فرهیختگان، استفاده از ابزار هنرِ متعالی و رسانه، رعایت اولویت ها و فوریت ها در ماموریت ها و خدمات، مقابله قاطع با ناامنی های اجتماعی و جرائم خرد و کلان، بازتر کردنِ میدان ابتکار، نوآوری و تصمیم گیری های شجاعانه، اطلاع رسانی و نقدپذیری و پاسخگوییِ صادقانه، نوسازی سازمان، بهره مندی از آخرین یافته های دانش و فناوری، اعتماد به سرمایه انسانی و توان داخلی، اتکاء به تجربه پیشکسوتان و به کار گیری نشاطِ جوانان و جوانمردان، برقراری نظام شایسته شناسی و شایسته گماری، حاکمیتِ انضباطِ سازمانی، ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و خانواده های فداکارشان، افزایشِ مهارت های حرفه ای و تخصصی، تقویتِ فرهنگ و انسجام سازمانی، همکاری با قوا و نهادهای گوناگونِ عمومی و مدنی، و بالاخره، اهتمام به رشد راهبردی همزمان با انجامِ وظایفِ جاری.

خوشبختانه پیشینه سال ها خدمت انتظامی در رده های گوناگون صفی و ستادی، در شرایطِ پر فراز و نشیب و متفاوتِ جغرافیایی، ملی و فرا ملی و خصوصاً تصدی مرکز مطالعات راهبردی فراجا در سال های اخیر و تدوین اسنادِ بالادستی و نیز معماری آینده سازمان با مشارکت گسترده صاحبنظران که مورد تایید و استقبال ستاد کل نیروهای مسلح نیز واقع شد، به انضمامِ بزرگترین سرمایه فراجا که همسنگرانی سخت کوش، با مناعت و توانمند است، این امید را برمی انگیزد که با مدد و فضل الهی در انتظارِ روزهای پر امید و سرشار از موفقیت باشیم؛ ان شاء الله.

با دلی آکنده از اعتماد و توکل و با فروتنی اما عزمی راسخ، به پیروی از سرورِ مجاهدان و پرواپیشگان، امیر مومنان، امام علی علیه السلام عرضه می دارم: «خدایا تو خود می‌ دانی‌ که آنچه انجام دادیم و می دهیم نه برای‌ رغبت به قدرت است، و نه برای‌ زیاده خواهی‌ از مال بی‌ ارزش دنیا. بلکه برای‌ آن است که ارزش های‌ دینت را به جایگاه شایسته اش بازگردانیم، و صلاح و اصلاح را در سرزمین های تو آشکار کنیم، تا بندگان ستم کشیده ات ایمنی‌ یابند، و دستورهای برزمین مانده ات اجرا گردد.»

ما و همکاران و همراهان ما را در این مسیر دشوار یار و یاور باش و به حرمت دوستان شهیدمان، به ویژه شهیدان فراجا، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهیدانِ عملیات کربلای پنج که در چُنین روزهایی به مقصد و مقصود رسیدند، ما را در انجام وظیفه موفق فرما و در پایان، شهادتی چنان میانه میدان روزی ما فرما؛ بِمَنِّکَ و جُودکَ و کَرَمِک یا ارحم الراحمین؛ والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

وجود چنین برنامه ها و افکاری در نظر سردار رادان بدون شک تاثیر گرفته از مسئولیت قبلی او در مرکز مطالعات راهبردی ناجا نیز بوده که نشان دهنده فردایی روشن برای فراجا است چراکه رادان در این سال ها نشان داده که «مرد میدان» بوده است. همانطور که در اسفندماه سال 95 اعلام کرد «در معماری ناجای آینده دستورات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستورکار و مدنظر قرار خواهد گرفت و پلیس باید مجاهد، مقتدر و البته مهربان باشد. ما به تصور و تفسیر مسائل توجه ویژه‌ای داریم تا بتوانیم وضعیت حالمان را بدانیم و بدانیم که در آینده چه باید بکنیم، با توجه به شتاب حوزه دانش باید تفسیری در ساختار ایجاد شود.» و این سخنان در نهایت عملی شده و نیروی انتظامی تبدیل به فرماندهی شده تا بتواند با تهدیدها و خطراتی که روبروی کشور عزیزمان ایران قرار دارد مقابله کند. 

کدخبر: 860205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟