سلاح تان را همین حالا غلاف کنید / تکنیک های ارتباط موفق دو نفره را بشناسید

-همسرم حرف زدنش را بلد نیست نه تنها نمی داند چطور باید مشکلات را حل کند، بلکه با رفتارش دائم مشکل ایجاد می کند.

نوبت به زن که می رسد می گوید : تمام این چیز هایی که گفت به خودش مربوط است سال ها است که نتوانسته ام یک کلمه با او حرف بزنم اصلا این ازدواج اشتباه بوده است.

این تصویررا در اغلب موارد در اتاق درمان و مشاوره روان شناسی می بینیم و حتی هر زن و شوهری بارها و بارها در طول زندگی مشترک نه تنها شاهدش بوده اند، بلکه گاهی خود نیز گرفتارش شده اند.

-اشکال در کجاست؟

وقتی می خواهیم ارتباط موفقی را داشته باشیم باید فنون برقرار کردن آن را بدانیم.

نخستین تکنیک این است که در مورد کاربرد صحیح انگشت اشاره چیزهایی را بدانیم.

اگر از کسی ناراحت هستید در هر ارتباطی چه در محل کار چه در بین دوستان و چه در خانواده هرگز انگشت اشاره را وارد ماجرا نکنید.

با انگشت اشاره نشانه رفتن وضعیت را تیره تر کرده و حل مسئله را دشوارتر می کنید.

ناراحت هستید که همسرتان به تماس تلفنی تان پاسخ نداده، ناراحت هستید که خواسته های تان را نادیده گرفته ، ناراحت هستید که دیرتر از زمانی که گفته به خانه آمده و می خواهید اعتراض کنید؟

اعتراض کردن حق شماست ولی چگونه اعتراض کردن اهمیت دارد. قهر کردن ، توهین کردن ، پرخاش کردن و مرور پرونده زندگی از قدیم تا آن لحظه راه حل نیست.

برای حل مسئله روی "اینجا و اکنون" تمرکز کنید مثلا وقتی به پزشک مراجعه می کنید و از سر درد رنج می برید آیا از تمام ناراحتی ها و بیماری هایی که قبلا در بقیه اعضای بدن تان داشته اید، صحبت می کنید ؟ مسلما خیر در این مورد هم دقیقا حل مسئله همین طوراست.

از طرف دیگر به جای نشانه رفتن فرد مقابل با انگشت اشاره کمی خویشتن دار باشید.

به این مثال توجه کنید وقتی که کسی با هر سلاحی به سوی شما نشانه می رود چه حالی دارید؟ مسلما تمام افکار شما دنبال این است که راهی برای دفاع از خود پیدا کنید.

نشانه رفتن های کلامی هم از این قاعده مستثنی نیستند. قدرت واژه ها را دست کم نگیرید .

بنابراین برای داشتن یک ارتباط موفق نخست روی "اینجا و اکنون "یعنی روی مسئله ای که با آن مواجه هستید، تمرکز کنید.

دوم این که به طرح مسئله بپردازید و فقط از احساسی که در این جریان با آن رو به رو هستید با ملایمت صحبت کنید مثلا نگویید " تو باید ........" بگویید : "وقتی که ..... " و به دنبال آن احساس تان را اضافه کنید.

-وقتی دیر می آیی ، وقتی ..... ، نگران می شوم ، احساس می کنم مورد توجه تو نیستم احساس بی ارزشی دارم و .....

یادمان باشد زبان مشترک تمام انسان ها عشق و محبت است با عشق و محبت صحبت با یکدیگر کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟