قانون و زورگیران مسافرکش

علی رامبد، حقوقدان/با تغییراتی که در تکنولوژی در سالیان اخیر و در روابط مردم پدید آمده است به طور قطع شیوه های مجرمانه نیز توسط خلافکاران دستخوش تغییر شده است. در گذشته سرقت ها و پرونده های مجرمانه ساده تر بود در حالیکه در عصر جدید با پرونده های پیچیده ای رو به رو هستیم که در آنها مجرمان از ابزارها و شیوه های مجرمانه نامناسبی استفاده می کنند.

برای سرقت، تعرض و تجاوز به حقوق مادی و جسمانی افراد توسط برخی رانندگان که به عنوان مسافرکش ، مسافرانی را سوار می کنند و به حقوق آنها دست درازی می کنند قانونگذار مجازات سنگینی را در نظر گرفته است. به طور قطع در حوادث سنگین تر مانند آدم ربایی یا زورگیری های وحشیانه که آثار و عواقب روحی و روانی و تبعات جسمانی برای قربانیان دارد قانونگذار می تواند مجازات سنگین تری را اعمال کند.

از سویی دیگر اگر فردی مسلحانه اقدام به سرقت کند یا حتی مسلح نباشد اما ضرب و شتم انجام داده باشد باز هم قانونگذار مجازات حداکثری را تعیین می کند. متاسفانه افرادی که در جامعه مرتکب خلاف می شوند و دست به جرم های این چنینی می زنند از قوانین و مجازات های سنگین مطلع نیستند و حتی قربانیان نیز نسبت به چگونگی دفاع از حقوق خود بی خبر هستند. در بحث آدم ربایی باید گفت اگر فردی قصد مطالبه وجه یا مال کند یا به هر منظور اقدام به تهدید کند برای آدم ربایی یا فرد دیگری را اجیر کند که عمل آدم ربایی را انجام دهد هر دو در برابر مجازات یکسان هستند و قضات حبس سنگینی را برای شان در نظر می گیرد. خلا قانونی از این حیث در جامعه نداریم بلکه کمبود اطلاعات سبب می شود مجرمان وقیح تر شده و قربانیان در دفاع از حق خود اقدامی نکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟