به بهانه اعدام قاتل ستایش؛ خلا در مجازات

اعدام قاتل The Murderer ستایش بار دیگر نشان داد که توجه به بستر وقوع جرم Crime در قانون Law مجازات کشور و رویه های قضائی حاکم همچنان جایگاهی ندارد.
بیشتر کسانی که دست به بزهکاری می‌زنند، بستر اجتماعی و زندگی خانوادگی مناسبی را ندارند و در این موضوع نمی‌شود شک کرد که محیط زندگی ما در بزهکار شدن یا نشدن تاثیر دارد. نقش عواملی که فرد را به بزهکاری می‌رسانند نباید نادیده گرفته شود همانطور که در همین ماجرای قتل Murder ستایش، باید پرسید چرا باید یک پسر نوجوان با یک دختربچه تنها بماند؟ چرا باید یک پسر نوجوان زندگی مستقلی در طبقه بالای خانه‌شان داشته باشد؟ چرا باید به راحتی به مشروبات الکلی دسترسی داشته باشد؟ چرا خانواده یا مسئولان مدرسه نظارتی روی رفتار او نداشته‌اند؟ به انواع برنامه‌ها و فیلم‌های مستهجن دسترسی داشته است؟ همه اینها می‌تواند یک فرد را به بزهکار شدن هدایت کند.
یکی از اولین نویسندگانی که می گفت کجروی در جریان کنش متقابل با دیگران آموخته می شود ادوین اچ ساترلند بود. او جرم را به چیزی ربط داد که آن را تفاوت در همنشینی می نامید. در این نوع از جوامع افراد از طریق همنشینی با کسانی که حامل هنجارهای مجرمانه اند بزهکار می شوند و از نظر ساترلند، رفتار مجرمانه عمدتا در گروه های اولیه و خصوصا در گروه های همسال آموخته می شود.
بر اساس قانون مجازات اسلامی افراد در انتخاب رفتار مجرمانه به صورت ارادی عمل می کنند، با این حال نمی توان سهم زمینه اجتماعی و گروه های همسال را در انجام رفتار مجرمانه نادیده گرفت. 
ماده ۳۸۱ قانون مجازات اسلامی می گوید: مجازات قتل عمدی در صورت تقاضای ولی دم و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، قصاص و در غیر اینصورت مطابق مواد دیگر این قانون از حیث دیه و تعزیر عمل می گردد.
دراین ماده قانونی هیچ گونه اشاره ای به بستر اجتماعی زندگی فرد بزهکار و سرنوشت او نشده است، به عبارتی دیگر قانون مجازات اسلامی در اغلب موارد به صورت لحظه ای عمل می کند و صرفا جرم را در لحظه وقوع آن مورد بررسی قرار می دهد.
یکی از نامدارترین نظریه پردازان کنترل، تراویس هرشی چنین استدلال کرده است که بسیاری از انواع جرایم نتیجه تصمیم گیری های وضعیتی هستند، برای کسی فرصتی پیش می آید و او تحریک به عمل می شود. همین مسئله در خصوص امیرحسین نیز صدق می کند، او در شرایطی قرار گرفت که قربانی تصمیم لحظه ای بر اساس وضعیت موجود در بستر اجتماعی خود شد. 
لزوم توجه به بستر اجتماعی وقوع جرم نه تنها در پرونده ستایش بلکه در بسیاری از پرونده های جنایی دیگر حس شده است اما با این حال همچنان این مسئله در محاکم قضائی جایگاهی ندارد و قضات صرفا براساس ماده های قانونی رای صادر می کنند؛ البته افکار عمومی و روح جمعی نیز تاثیر فراوانی در نوع احکام صادره از جانب قضات دارد، شاید اگر پرونده ستایش در یک شهر دورافتاده به دور از جنجال های رسانه ای روی میز یک قاضی Judge دیگر قرار می گرفت امیرحسین اکنون به سرنوشت دیگری دچار می شد. احکام کیفری بر اساس قانون صادر می شود اما لزوم توجه به مسائل اجتماعی به خصوص بستر اجتماعی وقوع جرم در پرونده های کیفری کشور به شدت احساس می شود. تکرار سناریوهای مشابه جنایی در کشور نشان دهنده این است که توجه صرف به احکام به جای توجه به بستر اجتماعی جرم نتوانسته است موفق عمل کند و وقت آن رسیده که در روند رسیدگی به پرونده های کیفری تجدید نظر صورت بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعظم 46 ساله با پسر جوانم ارتباط داشت و به خانه مجردی اش می رفت تا اینکه ..!+ عکس

دختر 18 ساله ام و پنهانی صیغه مرد 55 ساله شدم / وقتی پدرم فهمید خسرو مرا رها کرد و ..!

عجیب ترین خودکشی پسر 19 ساله در جمع دوستان + فیلم

قاتل ستایش سحر گاه امروز در زندان کرج اعدام شد

خبرسازان کوچک سال 96

حامد اعدام نشد

تعقیب و گریز مرد شیطان صفت در جاده قدیم قم / دختر جوان خودش را بیرون از ماشین پرت کرد!

دردسر خودکشی پسر جوان در خانه مجردی یک زن تهرانی + عکس

درخواست شرم آور زن بیوه از ناصر 42 ساله / 3 جوان 18 ساله در خانه این زن چه کردند؟ + عکس

ادعای عجیب جوان 32 ساله که از زن یکی از اقوامش درخواست ارتباط شیطانی کرده بود

در آشپزخانه مواد بیهوشی را در غذا ریختم و نقشه کثیفم را اجرا کردم + عکس

پرونده مرگ دو بیمار مازندرانی در پزشکی قانونی

وقتی پس از پارتی شبانه به خانه نرفتم از مجتبی باردار شدم و ..!

ارتباط شیطانی عمه و برادر زاده 14 ساله + عکس

مرگ تلخ خانم دکتر فداکار بر بالین یک بیمار + عکس

هنگام زلزله در تهران امداد رسانی هر منطقه شهر به یک استان واگذار می شود

ثانیه های قبل از اعدام قاتل ستایش چگونه گذشت؟ / گفتگو با پدر امیر حسین + عکس

ساعتی قبل از اعدام قاتل ستایش چگونه است؟ / ناخواسته هایی برای پسر سر به زیر همسایه + عکس

بلایی وحشتناکی که یک پسر بر سر دختر خاله اش در آشپزخانه آورد + عکس

پیش بینی زلزله در شهرهای ترکمنچای و میانه / قونیه ترکیه در انتظار زلزله 5 ریشتری

کدخبر: 344114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
میثم حیدری
آیا این خبر مفید بود؟