ماکارونی برای دیابت بد است؟ + فیلم
حجم ویدیو: 3.87M | مدت زمان ویدیو: 00:00:31

به گزارش رکنا، افراد دیابتی می تواند ماکارونی بخورند، آنها فقط نیاز دارند تا از مقدار کربوهیدرات موجود در آن آگاه شده و تاثیر آن را بر قندخون خود بدانند.

اکثر افراد از خوردن ماکارونی لذت می برند اما این یکی از غذاهایی است که دارای پیام های گیج کننده ای برای افراد دیابتی می باشد.این ماده ی غذایی یک کربوهیدرات است و گاهی اوقات کربوهیدرات ها شهرت بدی یافته اند، همه ما می دانیمهر گونه ماده ی غذایی غنی از کربوهیدرات موجب افزایش قند خون ما می شود چه به دیابت مبتلا باشیم و چه نباشیم.

اگر شما به دیابت مبتلا هستید باید برای جلوگیری از افزایش قند خون و عوارض طولانی مدت دیابت، بیماری خود را مدیریت کنید.با این حال، چگونه می توان از خوردن پاستا لذت برد و قند خون را نیز مدیریت کرد؟ یکی از راه ها انتخاب انواع ماکارونی غیرسنتی است.

ماکارونی های سنتی معمولا از آرد سفید، که هضم و جذب آن بسیار سریع و راحت است، تهیه شده و باعث افزایش قند خون می گردند.اما این روزها، بسیاری از انواع مختلف ماکارونی در قفسه های سوپرمارکت ها یافت می شوند که می توانند بخشی از رژیم غذایی سالم شما شده و تاثیر مخربی بر قند خون تان بر جا نگذارند. در اطلاعات تغذیه ای بسیاری از این ماکارونی ها به عنوان "غلات کامل" اشاره شده است، اما این نوع از ماکارونی ها می توانند خواص و طعم های بسیار متفاوتی داشته باشند، ما به انواعی از آن در ادامه اشاره می کنیم.

ماکارونی تهیه شده از گندم یا غلات کامل

ماکارونی گندم کامل که معمولا به ماکارونی تهیه شده از غلات کامل شناخته می شود از آرد گندم کامل ساخته شده و شامل پنج گرم فیبر در هر وعده ی سروینگ است. انتخاب این نوع ماکارونی در مقایسه با ماکارونی های معمولی که 2 گرم فیبر در هر وعده ی سروینگ دارند، انتخاب عاقلانه ای است.فیبر سبب کند شدن فرآیند هضم  شده و انتشار قند به جریان خون را آهسته تر می کند و در نتیجه مقدار قند خون با شیب آهسته تری افزایش می یابد و از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می گردد.ماکارونی گندم کامل از نظر طعم و مزه با ماکارونی های معمولی متفاوت است. این نوع ماکارونی غالبا  قهوه ای رنگ است و طعمآجیلی دارد.اگر شما به این رنگ یا طعم حساس هستید، سعی کنید از این نوع ماکارونی در سوپ استفاده کنید یا آنرا همراه با مقادیر زیادی سس گوجه فرنگی میل کنید.

ماکارونی با فیبر زیاد

ماکارونی با فیبر زیاد معمولا با یک پیام بزرگ " فیبرزیاد" بر روی بسته بندی آن از سایر انواع ماکارونی قابل تشخیص است.این پاستا با آرد گندم ساخته شده است، اما منابع غذایی حاوی فیبر از جمله سبزیجات به آن اضافه شده اند.افزودن فیبر به این نوع ماکارونی لزوما سبب قهوه ای شدن آن یا تغییر طعم آن به طعم آجیلی مانند ماکارونی گندم کامل نمی شود.این نوع از ماکارونی می تواند در هر وعده ی سروینگ حاوی 5 تا8 گرم فیبر باشد.

ماکارونی غنی شده

یکی دیگر از انواع ماکارونی جدید در قفسه های فروشگاه ها "ماکارونی غنی شده" است.این نوع ماکارونی از گندم کامل و سبوس ساخته شده و آنتی اکسیدانهایی مشابه با آنچه در زغال اخته، آب انار و آب انگور یافت می شود، به آن افزوده شده است.محتوای فیبر، کربوهیدرات و پروتئین این نوع ماکارونی با انواع دیگر ماکارونی که در بالا ذکر شد، چندان متفاوت نیست، تنها تفاوت آن وجود آنتی اکسیدان ها است.

اندازه ی وعده سروینگ

اندازه ی وعده ی سروینگ ماکارونی مانند هر نوع کربوهیدراتی، برای افراد مبتلا به دیابت کلیدی است. یک وعده ی سروینگ کربوهیدرات که حاوی 15 گرم کربوهیدرات می باشد برای ماکارونی برابر با نصف فنجان ماکارونی پخته شده است. این مقدار ممکن است از آنچه شما قبلا می خوردید، کمتر باشد. استفاده از فنجان را برای اندازه گیری وعده ی سروینگ ماکارونی فراموش نکنید تا به مدیریت قند خون شما خدشه ای وارد نشود. حتما از انواع ماکارونی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

کدخبر: 903524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟