دوای درد شما در آشپزخانه است! / به جای دارو این خوراکی ها را بخورید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، یک راه رهایی از این دردها، مصرف داروهای ضددرد است که البته نمی‌توانیم عوارض جانبی آن‌ها را نادیده بگیریم. به همین دلیل در اینجا چند ماده خوراکی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با کمک آن‌ها از برخی دردها دور بمانید یا نیاز به مصرف مسکن‌ها را به حداقل برسانید. پس به جای مصرف قرص و کپسول‌های رنگارنگ، مواد غذایی تازه‌ای را به رژیم غذایی‌تان راه دهید و کمتر درد بکشید.

زنجبیل؛ مسکن دردهای زانو

سال‌هاست که اجداد ما زنجبیل را به‌عنوان دارویی گیاهی برای درمان دردهای گوارشی می‌شناسند؛ اما علاوه‌برآن می‌توانیم روی خاصیت ضددردبودن زنجبیل بیشتر از این‌ها حساب کنیم. برای اثبات این موضوع گروهی از محققان دانشگاه میامی دست‌به‌کار شده و گروهی از بیماران مبتلا به درد زانوی مزمن را بررسی کردند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد حدود دوسوم بیمارانی که در این مدت عصاره زنجبیل مصرف می‌کردند درد و ناراحتی کمتری داشتند. درضمن این افراد بعد از این که تقریبا 50 قدم راه می‌رفتند درد کمتری احساس می‌کردند و نیازشان به مصرف داروهای مسکن بسیار کم شده بود.

از سوی دیگر، تازه‌ترین پژوهش‌ها دربارة مصرف زنجبیل نشان می‌دهد مصرف آن با کاهش دردهای عضلانی بعد از ورزش Sport هم در ارتباط است. درواقع کار زنجبیل این است که در بدن ترشح آنزیمی را متوقف می‌کند که یکی از ترکیبات اصلی در مراحل ایجاد درد و التهاب است. متخصصان بر این باورند که مصرف دو تا سه قاشق چای خوری زنجبیل می‌تواند اثرات موثری در کاهش درد افراد مبتلا به آرتروز داشته باشد. بنابراین می‌توانید آن را به سوپ یا سایر خوراک‌ها یا حتی چای و نوشیدنی‌ها اضافه کنید و از خواص ضددردش بهره‌مند شوید. فقط یادتان باشد که بهتر است از زنجبیل تازه استفاده کنید و به سراغ مصرف پودرها نروید.

سویا، مناسب مبتلایان به آرتروز

آیا دوست دارید درد آرتروز استخوان زانوی شما حداقل 30 درصد کمتر شود؟ دراین‌صورت مقداری سویا به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. تحقیقات محققان دانشگاه اوکلاهما در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف روزانه 40 گرم پروتئین سویا به مدت سه ماه، نیاز به مصرف داروهای ضددرد را به نصف کاهش می‌دهد. سویا ترکیباتی دارد که دارای خاصیت ضدالتهابی‌اند. به گفته پژوهشگران، تمام محصولات و غذاهایی که با سویا تهیه می‌شوند به بیماران کمک می‌کنند تا درد کمتری داشته باشند اما درصورتی‌که برای کاهش درد استخوان به سویا پناه می‌برید یادتان باشد که حداقل دو یا سه هفته طول می‌کشد تا اولین اثرات مثبت سویا را احساس کنید. پس کمی صبر داشته باشید و برای مشاهده علائم بهبودی عجله نکنید.

زردچوبه و کاهش دردهای روماتیسمی

یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های محققان تایلندی نشان می‌دهد بسیاری از ادویه‌های رایج که هندی‌ها در غذاهای شان از آن‌ها استفاده می‌کنند شدت دردهای روماتیسمی را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و در این زمینه شبیه ایبوبروفن عمل می‌کنند. یکی از این ادویه‌ها، زردچوبه است که طبق یافته‌های محققان دانشگاه آریزونا، به نظر می‌رسد از تحلیل مفاصل ناشی از بیماری آرتروز جلوگیری می‌کند. وقتی زردچوبه وارد بدن می‌شود تولید یک نوع پروتئین را متوقف می‌کند که درصورت وجود آن، واکنش بدن نسبت به التهابات فعال شده و سبب دردناک‌شدن مفاصل می‌شود.

گیلاس مناسب برای دردهای عضلانی

این میوه خوشمزه هم به شما کمک می‌کند تا از دردهای جسمی دور بمانید. گیلاس مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان از نوع آنتوسیانین را در خودش جای داده که برای مبارزه با درد قدرت زیادی دارند. برای اثبات این موضوع، پژوهشگران گروهی از افراد را بررسی کرده‌اند؛ در پایان معلوم شد افرادی که به مدت 28 روز، روزانه 45 عدد گیلاس درشت خورده بودند سطح التهابات بدن شان به‌طور قابل توجهی کاهش یافته بود. علاوه‌براین آنتوسیانین درد ناشی از ورم مفاصل را کم می‌کند. در تحقیق دیگری بیماران مبتلا به آرتروز استخوان، هشت هفته تارت گیلاس مصرف کردند و در پایان، بیش از نیمی از این بیماران از بابت کاهش دردشان خوشحال بودند. مصرف آب گیلاس هم برای کاهش دردهای عضلانی مفید است و می‌تواند دردهای ناشی از صدمات عضلانی هنگام ورزش را کاهش دهد. البته یادتان باشد که سایر هم‌خانواده‌های گیلاس مانند توت‌فرنگی، شاتوت و تمشک هم اثرات مشابهی دارند و شما را در کاهش دردهای تان همراهی می‌کنند.

قهوه و کافئین؛ دشمن سردرد

آیا می‌دانستید بعضی از داروهای سرماخوردگی یا دارو‌هایی که برای رهایی از سردرد استفاده می کنید کافئین دارند؟ مطالعات مختلف نشان می‌دهد کافئین موجود در برخی از داروهای مسکن به‌دلیل افزایش اثربخشی آن‌هاست. تحقیقات اخیر پژوهشگران حاکی از این است کافئین به‌تنهایی در کاهش درد بدن تاثیر دارد و به‌ویژه برای کاهش درد ناشی از ورزش انتخاب خوبی است. نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه جورجیا نشان می‌دهد مصرف متعادل قهوه ـ تقریبا دو فنجان در روزـ می‌تواند دردهای عضلانی بعد از ورزش را تا 50 درصد کاهش دهد. پس اگر ورزش می‌کنید بهتر است این نوشیدنی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. ضمن این که نوشیدن آن آستانه تحمل درد شما را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب می‌توانید تمرینات بدنی سنگین‌تر را راحت‌تر انجام دهید. البته مراقب باشید که بیش از حد از این نوشیدنی استفاده نکنید.

ماهی؛ ضددرد دریایی

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های مصرف ماهی به اسیدهای چرب آن مربوط می‌شود. اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی برای تسکین دردهای روماتیسمی، التهابات و حتی سردردهای میگرنی موثر است. حتی بیماران مبتلا به کمردرد و گردن‌درد مزمن هم می‌توانند از مزایای ماهی برای کاهش دردهای شان بهره‌مند شوند. برای اثبات این موضوع، گروهی از داوطلبان به‌طور داوطلبانه در پژوهش دانشگاه سن‌پترزبورگ شرکت کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که 60 درصد از افرادی که روی آن‌ها آزمایش شده است، چند ماه پس از افزودن روغن ماهی به رژیم غذایی‌شان علائمی از کاهش درد مشاهده کردند و نسبت به مصرف داروهای ضددرد تمایل کمتری داشتند. درواقع متخصصان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند روغن ماهی را به‌عنوان ماده جایگزین برای بعضی از داروها استفاده کنند. بنابراین اگر می‌خواهید از این خاصیت روغن ماهی استفاده کنید بهتر است دو تا چهار بار در هفته سراغ ماهی‌های چربی مانند سالمون، ساردین یا قزل‌آلا بروید که همگی منبع خوبی از اسید چرب امگا 3 هستند. البته اگر به نظر شما ماهی غذای خوشمزه و اشتهاآوری نیست یا نمی‌توانید بوی این غذای دریایی را تحمل کنید، می‌توانید با نظر پزشک متخصص مکمل‌های غذایی امگا3 را مصرف کنید و در نتیجه با این تدبیر نیاز کمتری به مصرف مسکن‌ها و ضددردها داشته باشید.

انگور قرمز، محافظ غضروف‌ها

این میوه قرمز ترکیبی به نام «رسوراترول» در خود جای داده که می‌تواند تولید نوعی آنزیم را متوقف کند که این آنزیم به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی پژوهشگران دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که «رسوراترول» از تخریب غضروف‌هایی پیشگیری می‌کند که منجر به کمردرد می‌شود. هرچند تحقیقات در این مورد هنوز در مراحل اولیه هستند و شواهد بیشتری مورد نیاز است.

روغن زیتون ضدالتهاب طبیعی

یکی دیگر از مواد غذایی ضدالتهابی که ضددردبودن را به آن هم نسبت می‌دهند، روغن زیتون است که البته اثرات آن ماندگاری بیشتری دارد. طبق تحقیقات یک مرکز پزشکی در فیلادلفیا، در روغن زیتون خالص ترکیبی به نام«اولئوکانتال» وجود دارد که می‌تواند تاثیراتی مشابه داروهای ضدالتهابی داشته و درد را کاهش دهد. استیو کوهن، یکی از پروفسورهای این مرکز، دراین‌باره می‌گوید: «استفاده از مواد خوراکی به جای مصرف داروهای ضددرد جایگزین خوبی است چون عوارض جانبی ندارند و خطر بروز بیماری‌های کلیوی، بیماران را تهدید نمی‌کند».

باوجوداین، متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است به‌دنبال روغن زیتون‌های باکیفیتی باشید که حداکثر ارزش غذایی را داشته باشند. بهتر است بدانید که هرچقدر رنگ روغن زیتون تیره‌تر و مزه آن قوی‌تر باشد کیفیت آن بهتر است و «اولئوکانتال» بیشتری دارد.

چای سبز؛نوشیدنی ضددرد

این نوشیدنی پرخاصیت هم میان فهرست خوراکی‌های ضددرد جایی برای خود باز کرده و دارای ترکیبات مفیدی است که از صدمات وارده به استخوان و غضروف‌ها پیشگیری می‌کند و التهابات و ورم مفاصل را تسکین می‌دهد. تحقیقاتی که در سال 2008 توسط مرکز سلامت ملی آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش درد ناشی از روماتیسم کمک کند و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز هم از بروز روماتیسم و دردهای مزمن مفاصل پیشگیری می‌کنند. برای استفاده از این خاصیت چای سبز بهتر است روزانه یک تا سه فنجان از این چای بنوشید. این را هم بدانید یک فنجان چای سبز در حدود یک‌سوم یک فنجان قهوه کافئین دارد. بنابراین افرادی که نسبت به مصرف کافئین محدودیت دارند، نباید در مصرف این چای زیاده‌روی کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 520872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟