راهکارهای شبانه برای لاغر ماندن!

لاغری / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، همه‌ ما عادت‌های خاص شبانه‌ای داریم که چاق‌مان می‌کند. ما در این گزارش سراغ این عادت‌های شبانه‌ اشتباه رفته‌ایم و راه‌حل مقابله با آن را هم به شما نشان داده‌ایم.

دمنوش را جایگزین دسر کنید

خوردن دسر در مراسم خاصی مثل جشن عروسی و نامزدی خیلی خوب است اما به شرطی که تبدیل به یک سنت حسنه و همیشگی در خانه نشود. خوردن همیشگی دسر می‌تواند سرعت لاغر شدن‌تان را آرام‌تر کند. اگر دل‌تان می‌خواهد حتما بعد از شام چیزی بخورید، به جای دسرهای شیرین و زیبا دمنوش‌های گیاهی را امتحان کنید.

تند تند غذا نخورید

یادتان هست همیشه می‌گفتند، هر لقمه‌ای را بیست و چند بار بجوید تا خوب هضم شود؟ این موضوع ممکن است به سخت یا ساده‌ شدن روند هضم ارتباط چندانی نداشته باشد اما آرام غذا خوردن باعث می‌شود شما زودتر احساس سیری کنید. واقعیت این است که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا شکم شما به مغزتان پیام «سیر شدم» را مخابره کند؛ به‌خصوص در شب‌ که مغزمان خسته است، احتمالا برای رسیدن پیام سیری به مغز زمان بیشتری نیاز دارید. نتایج تحقیقاتی که در مجله انجمن دیابت آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد، ‌کسانی که وعده‌ غذایی‌شان را در مدت زمان بیشتری می‌خورند، به طور متوسط ۶۶ کیلو کالری بیشتر از دیگران می‌سوزانند. شاید این میزان چندان زیاد نباشد اما اگر به بلندمدت فکر کنید، آرام غذا خوردن به نفع‌تان است.

دستور غذایی را زیر و رو نکنید

پختن درست غذا براساس دستور اصلی آن نکته بسیار مهمی است. خیلی از ما فراموش می‌کنیم در زمان پخت غذا مواردی مثل میزان مواد مغذی را در نظر بگیریم؛ به خصوص وقتی خسته یا زیادی گرسنه هستیم، خوراکی را سرهم کرده و نوش جان می‌کنیم. همین عجله باعث می‌شود با خودمان فکر کنیم یک قاشق کره‌ بیشتر یا کمی روغن اضافه مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر می‌خواهید به خاطر اشتباه آشپزی چاق نشوید، دستور پخت غذای‌تان را دقیق رعایت کنید. موادی را که می‌خواهید برای پخت خوراک استفاده کنید، دقیقا بنابر دستور غذایی با هم مخلوط کنید تا مواد مغذی همان‌قدر که واقعا لازم است به بدن‌تان برسد.

اگر پیروی کردن از یک دستور خوراکی به نظرتان دشوار می‌آید، می‌توانید از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خاص موبایل استفاده کنید که کار را راحت‌تر کرده‌اند.

بعد از شام مسواک بزنید!

مسواک زدن مثل نقطه‌ای می‌ماند که در آخر جمله می‌گذارید. اگر می‌خواهید بعد از خوردن شام، ‌دسر کنار بشقاب یا بیسکویت شکلاتی جامانده در آشپزخانه شما را به هوس نیندازد، بلافاصله بعد از تمام کردن شام مسواک بزنید؛ حتی اگر نمی‌خواهید زود به تختخواب بروید، مسواک را خیلی زودتر با دندان‌های‌تان آشتی دهید؛ این‌طوری بعد از خوردن شام بی‌خود و بی‌جهت خوراک اضافه وارد معده‌تان نمی‌کنید.

خوراک‌های تند و تیز بخورید

خوراک‌های تند و تیز سرعت سوخت و ساز را در بدن‌تان زیاد می‌کنند. اضافه کردن کمی ادویه تند می‌تواند حسابی حال‌تان را خوب کند. فقط اگر به خوراک تند عادت ندارید، ادویه را گام به گام اضافه کنید و در تمام وعده‌های خوراکی‌تان فلفل نریزید. حواس‌تان باشد که فلفل – مثل خیلی از مواد خوراکی و مصرفی دیگر – می‌تواند فشار خون‌تان را حسابی بالا ببرد و این بالا رفتن فشار خون همان و احساس گرما و بی‌خوابی همان.

به اندازه‌ای که می‌خورید، ‌خوراک بکشید

همیشه در ‌مهمانی‌ها یا حتی در خانه عادت داریم بشقاب‌مان را تا انتها بخوریم. این سنت خوب و درستی است که باعث جلوگیری از اسراف می‌شود اما این نکته نباید باعث شود که خودمان را تا خرخره خفه کنیم. همان اندازه‌ای که گنجایش دارید، غذا بکشید و همان بشقاب کم را تمام کنید؛ این‌طوری خیلی بهتر است تا از سر رودربایستی با خودتان، یک بشقاب پر از باقالا‌پلو را با تمام مخلفاتش در معده‌تان جا دهید.

زیاد تلویزیون نبینید

بگذارید حرف آخر را همین اول بزنیم؛ «تلویزیون دیدن هیچ آخر و عاقبتی برای‌تان ندارد؛ نه جسمی و نه روحی.» تلویزیون و برنامه‌هایش – البته اگر جذاب باشد – می‌تواند حسابی روی چاقی شما تاثیر بگذارد. محققان دانشگاه ورمونت می‌گویند ‌کسانی که نیمی از زمان تلویزیون دیدن روزانه‌شان را کم کرده و به انجام ورزش‌های سبک روی آورده‌اند، هر روز حدود 119 کیلو کالری انرژی بیشتری مصرف کرده‌اند.

برای خودتان کار بتراشید

بیکار ماندن باعث می‌شود هله‌هوله بیشتر بخورید و چاق‌تر شوید. یکی از متخصصان تغذیه در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد وقتی مردم ناراحت هستند یا کاری برای انجام دادن ندارند، بیشتر غذا می‌خورند؛ چون این‌ کار ساده‌ترین عملی است که سرگرم‌شان می‌کند.» آدم‌ها وقتی کاری برای انجام دادن ندارند، دنبال راهی برای مشغول شدن می‌گردند و خوردن همیشه یکی از دم‌دستی‌ترین راه‌ها برای بیکار نماندن است؛

به همین دلیل اگر می‌خواهید لاغر شوید، لطفا برای خودتان کار بتراشید.

میان‌وعده‌تان را درست انتخاب کنید

بعدازظهرها جان می‌دهد برای خوردن چیپس و خوراکی‌های ریز و خوشمزه شیرین. اگر شما جزو گروهی هستید که به این جمله اعتقاد دارید، باید در روش زندگی‌تان تجدید نظر کنید؛ حتی اگر دل‌تان نمی‌آید میان‌وعده‌تان را حذف کنید و عادت دارید دهان‌تان همیشه در حال جنبیدن باشد، می‌توانید میان‌وعده‌های سالم را امتحان کنید. منظورمان لزوما مواد خوراکی خیلی سالم مثل سالاد نیست؛ حتی در مورد رژیم خوراکی شبانه هم می‌شود ماجراجویی به خرج داد؛ این‌بار ذرت بوداده بخورید و از لاغر ماندن‌تان لذت ببرید.

اینستاگرام را چک نکنید

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار جهان است که اعضایش عکس‌های‌شان را با هم به اشتراک می‌گذارند. یکی از جذابیت‌های مهم اینستاگرام Instagram برای بانوان، تماشای عکس‌های خوشمزه‌ای است که دوستان و اطرافیان‌شان از خوردنی‌های خوب می‌گذارند. این عکس‌های بانمک اشتهای‌تان را تحریک می‌کند و باعث می‌شود بیشتر از قبل غذا بخورید. نتیجه یکی از آزمایش‌هایی که در مجله علمی «مغز و شناخت» منتشر شده، نشان می‌دهد تماشای عکس خوراکی می‌تواند باعث «گرسنگی روانی» در بدن شده و شما را به خوردن تشویق کند. پس لطفا اینستاگرام را کمتر چک کنید.

شاید برای‌تان عجیب باشد که بدانید، ندیدن تلویزیون یکی از 35 روشی است که به عنوان ساده‌ترین رژیم‌های غذایی در دنیا مطرح شده‌‌ است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 517196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟