مراقبت‌های پس از سکته مغزی

این نکات در مراقبت از بیمار دچار سکته مغزی رعایت کنید:

- از داروهای بیمارتان و عوارض جانبی‌شان اطلاع داشته باشید.

- معلوم کنید که آیا لازم است تغییراتی در خانه‌تان داده شود تا نیازهای بیمار سکته مغزی برآورده شود.

- ترتیبی دهید که بیمارتان رژیم غذایی سالمی دارد، ورزش می‌کند، داروهایش را مطابق تجویز پزشک مصرف می‌کند و به طور منظم به نزد دکتر می‌رود.

- عوامل بسیار بر بهبودی پس از سکته مغزی مؤثرند، ازجمله اینکه سکته مغزی در کجای مغز رخ داده است، چه مقدار از مغز آسیب دیده است، انگیزه بیمار برای بهبودی چقدر است، مراقبان چقدر حمایت فراهم می‌کنند، میزان و کیفیت توان‌بخشی چقدر است و سلامت فرد پیش از سکته مغزی در چه وضعیتی بوده است.

- سریع‌ترین بهبودی معمولاً در چهار ماه پس از سکته مغزی رخ می‌دهد. بهبودی برخی از بیماران سکته مغزی تا سال دوم پس از آن ادامه می‌یابد.

- اگر بیمارتان دچار سرگیجه یا اختلال در حفظ تعادل است یا نمی‌تواند بدون توقف برای استراحت شش دقیقه راه برود، استفاده از فیزیوتراپی یا کاردرمانی را برای او در نظر داشته باشید.

- خطر افتادن را نادیده نگیرید. در صورتی افتادن بیمارتان جدی است و باعث درد شدید، کبودی یا خونریزی شده است، او را به درمانگاه اورژانس ببرید. اگر موارد افتادن‌های جزئی بیمارتان بیش از دو بار در طول شش ماه باشد، او را به نزد دکتر ببرید.

- به تغییرات در رفتار و نگرش‌های بیمارتان توجه کنید. این موضوع را که آیا بیمارتان در کنترل عواطفش دچار مشکل شده است، ارزیابی کنید.

- افسردگی پس از سکته مغزی شایع است و تا نیمی از نجات‌یافتگان از سکته مغزی افسرده می‌شوند.

- از پوشش بیمه بیمارتان اطلاع کسب کنید.

- از حقوق خود به‌عنوان مراقب بیمار ازجمله حق دسترسی به سوابق پزشکی و توان‌بخشی او آگاه باشید.

- همیشه برای مراقبت از خودتان هم وقت بگذارید. در صورت لزوم از دوستان و خانواده کمک بخواهید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟