درمان کبد چرب با نسخه مادربزرگ ها

درمان کبد چرب با زردچوبه به خاطر تاثیر زردچوبه در کاهش میزان کلسترول خون، توصیه می‌شود، اگرچه همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. کبد چرب بیماری است که در آن ۵ تا ۱۰ درصد از کبد را چربی فرامی‌گیرد.

 بیماری کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که چربی اضافی در سلول‌های کبد جمع می‌شود و ۵ تا ۱۰ درصد از کل وزن کبد را تشکیل می‌دهد. شرایطی مانند سوءمصرف الکل، دیابت، کلسترول بالا و چاقی خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد. بیماری کبد چرب، یک وضعیت خاموش است با علایم خفیف مثل خستگی، کاهش وزن و ضعف. عدم مصرف الکل، رژیم غذایی سالم، ورزش و دارو ممکن است به تغییر وضعیت کمک کند. برخی مکمل‌ها و مواد غذایی نیز وجود دارند که به کنترل این بیماری کمک می‌کنند؛ برای مثال درمان کبد چرب با زردچوبه، لیمو و ... که در این مقاله بیشتر در رابطه با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

درمان کبد چرب با زردچوبه

زردچوبه، همانطور که می‌دانید، یک پودر زرد رنگ است که از طریق جوشاندن و خشک کردن ریشه‌های گیاه زرد چوبه یا گیاه جاودانه ساز، بدست می‌آید. یک ترکیب آنتی اکسیدان شناخته شده به نام کورکومین خواص دارویی زردچوبه را به وجود می‌آورد که در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها مثل دیابت، ورم مفاصل، زخم، بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها استفاده می‌شده است. این مکمل گیاهی هم به صورت پودر، هم مایع و هم به شکل کپسول در دسترس است. اما برای درمان کبد چرب با زردچوبه لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا بسته به سن و سابقه سلامتی و شرایط شما مقدار مشخصی را تجویز کند.

زردچوبه

مطالعات انجام شده در مورد درمان کبد چرب با زردچوبه

طبق تحقیقی که در آوریل ۲۰۱۱ در مجله‌ی ژورنال علمی غذا، منتشر شد؛ آزمایشی بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد و نتایج نشان داد که زردچوبه به جلوگیری از افزایش میزان کلسترول در خون کمک می‌کند. همچنین با تنظیم آنزیم‌های مسئول متابولیسم چربی خطر بیماری چربی کبد را کاهش می‌دهد. نتایج مشابهی ممکن است در آزمایش‌های بالینی و واقعی مشاهده شوند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات این مزایا برای انسان‌ مورد نیاز است.

مطالعه‌ی دیگری در نشریه‌ی دارویی چین، تایید می‌کند که زرد چوبه از بیماری کبد چرب در مدل‌های حیوانی جلوگیری می‌کند. دکتر پی. ان. راویندران، نویسنده کتاب «زردچوبه» نیز توصیه می‌کند که کورکومین یا زردچوبه برای کاهش تغییرات بیوشیمیایی و یا پاتولوژیکی که الکل ایجاد می‌کند، مصرف شود تا از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری به عمل آید.

روش مصرف زردچوبه برای درمان کبد چرب

مصرف زردچوبه برای همه‌ی افراد بالغ ایمن است، اگرچه استفاده طولانی مدت و به مقدار زیاد این ادویه ممکن است منجر به سوء هاضمه، تهوع و اسهال شود. زردچوبه همچنین ممکن است اثربخشی دارو‌های ضد دیابت را افزایش دهد و باعث کاهش سطح قند خون شود. مصرف آن با دارو‌های ضد انعقاد خون و آنتی اسید‌ها توصیه نمی‌شود.

همانطور که اشاره شد بهتر است برای تعیین میزان مناسب و تاثیرگذار زردچوبه و مکمل‌ها‌ی در درمان کبد چرب با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت کنید، با این حال روش‌های توصیه شده‌ای وجود دارد که عبارتند از:

استفاده از شیرزردچوبه؛ کافیست هر روز نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان مخلوط کرده و بنوشید.

در ۲ لیوان آب یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه ریخته و بجوشانید. به مدت چند هفته روزی دوبار از این محلول بنوشید.

درمان کبد چرب به روش‌های دیگر

اگر به دنبال درمان کبد چرب با زردچوبه هستید، حتما خوشحال می‌شوید اگر روش‌های ساده و خانگی دیگری برای درمان این بیماری به شما معرفی شود. خب! خبر خوب این است که برخی از این روش‌ها در ادامه‌ی این مطلب آمده است.

۱- درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب

یکی از درمان‌های خانگی موثر برای بیماری چربی کبد، سرکه سیب است. مصرف آن، به شما کمک می‌کند تا چربی جمع‌شده در کبد از بین برود و وزن کم کنید. سرکه سیب، هم چنین عملکرد کبد سالم را با کاهش التهاب بهبود می‌بخشد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در آب‌گرم بریزید و دو بار در روز قبل از غذا آن را بنوشید. همچنین می‌توانید عسل را برای طعم دهی به ترکیب بیافزایید. این کار را برای دو ماه تکرار کنید تا تفاوت را ببینید.

۲- درمان کبد چرب با لیمو

لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست که به تولید گلوتاتیون کبد کمک می‌کنند. این آنزیم سموم موجود در کبد را خنثی کرده و در نتیجه سم زدایی را بهبود می‌بخشد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که یک لیمو را در یک لیوان آب بریزید و دو یا سه بار در روز بنوشید. این کار به کاهش چربی انباشته در کبد کمک خواهد کرد و در نتیجه به طور طبیعی بیماری چربی کبد شما درمان خواهد شد.

۳- درمان کبد چرب با چای سبز

چای سبز

چای سبز سرشار از کاتچین، آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، است که باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود و از تجمع چربی در کبد افراد مبتلا به چربی کبد جلوگیری می‌کند. این ماده چربی ذخیره شده در کبد را مسدود می‌کند و کارایی کبد را بهتر. روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز بنوشید تا از چربی کبد دور بمانید.

۴- درمان کبد چرب با ورزش کردن

درمان کبد چرب با ورزش

عدم فعالیت فیزیکی عامل مهمی در بیماری چربی کبد است. برای جلوگیری از این اتفاق، هر روز به شکلی تحرک فیزیکی داشته باشید؛ پیاده‌روی، دویدن، طناب زدن، یوگا و یا هر شکل دیگری از تمرینات ورزشی برای درمان کبد چرب مفید است. روزانه سی دقیقه وقت صرف تمرینات ورزشی کنید. با ورزش‌ها و حرکات سبک شروع کنید و سپس به مرور شدت آن‌ها را افزایش دهید. دقت کنید که تحت نظر مربی این کار را انجام دهید تا متابولیسم بدنتان افزایش یابد و عملکرد کبد بهتر شود. ورزش کردن درصورتی که با رژیم سالم همراه شود کاملا موثر است.

ستاره سلامت

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463530 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟