خطرناک ترین مواد غذایی که دشمن سیستم ایمنی هستند

سیستم ایمنی بدن همراه با داشتن یک شیوه زندگی سالم پشتیبانی می شود. خواب کافی، ورزش و البته رژیم غذایی مناسب به حفظ سیستم ایمنی بدن در دفاع از بیماری ها کمک می کند.

 کمبود برخی مواد غذایی بخصوص ویتامین دی، در معرض مواد شیمیایی مصنوعی قرار گرفتن، عدم تعادل در باکتری های مفید روده و ... عوامل خطر کلیدی برای تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

ماست های طعم دار: ماست های حاوی شکر اضافه و غیر پروبیوتیک منجر به ایجاد مشکلات گوارشی می شوند. قند موجود در این ماست ها مهار عملکرد سیستم ایمنی را به همراه دارد و مواد تشکیل دهنده مصنوعی آنها خالی از ریزمغذی ها است.

میوه های خشک: اگرچه میوه ها یک میان وعده بسیار ضروری هستند اما نوع خشک شده آنها و حتی میوه های کنسرو شده حاوی قند اضافی هستند که سالم بودن آنها را زیر سوال می برد.

الکل: جای تعجب نیست که مصرف الکل برای سیستم ایمنی بدن خطرناک است. الکل حاوی قند بالایی است و مصرف آن یکپارچگی مخاط روده را تغییر می دهد. ضمن این که میکروارگانیسم های روده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

نوشابه های کافئین دار: مقدار کافی از خواب برای حفظ سیستم ایمنی سالم ضروری است و مصرف نوشابه های کافئین دار به ویژه قهوه و نوشابه های گازدار درست اثر برعکس برای سیستم ایمنی بدن دارد. سطوح اسیدیته در قهوه ممکن است منجر به افزایش التهاب در بدن شود.

سوپ های کنسرو: سوپ غذایی است که به راحتی می تواند فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم کند با این حال مصرف کنسرو شده این غذا اگرچه راحت است اما بهترین گزینه نیست. بسیاری از این سوپ ها حاوی مواد تشکیل دهنده مصنوعی و سطوح بالای سدیم هستند.

غذاهای شور: در حالی که غذاهای شور مانند کلم ترش عطر و طعم زیاد و کالری کمی دارند، اما سدیم بالای موجود در آنها می تواند منجر به کم شدن آب بدن و احتباس مایعات شود. حتی در شرایطی مانند بیماری های کلیوی مصرف این غذاها اصلا مناسب نیست.

غلات پردازش شده: انتخاب غلات سبوس دار بهتر از دانه های پردازش شده است چون این دانه ها اثر سوء بر قند خون دارند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند.

روغن های فرآوری شده: این روغن ها شامل روغن سویا، ذرت، کلزا، آفتاب گردان، بادام زمینی و ... سبب کاهش سطوح کلسترول می شود که از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. با این حال بسیاری از مطالعات در مورد این روغن ها نشان می دهد روغن های گیاهی، امگا ۶ اسید لینولئیک بسیار بالایی دارند، اسید لینولئیک سبب تقویت غشای سلولی می شود، خوردن اسید لینولئیک استرس اکسیداتیو را افزایش می دهد، در روغن های گیاهی سطح کلسترول بد پایین است اما سطح کلسترول خوب نیز پایین است. این روغن ها التهاب را در بدن افزایش می دهند و منجر به تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟