فلافل خانگی ساده با نخود چطور درست کنیم؟

به گزارش رکنا، در بین غذاهای خیابانی و مدیترانه‌ای، فلافل یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها است. این غذای خوشمزه و ساده بسیار سریع آماده می‌شود و به خاطر مواد اولیه طبیعی و ساده آن، به عنوان یک غذای سالم نیز معرفی می‌شود. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود پخته به همراه دو سس جدید را با هم بخوانیم. با این طرز تهیه جدید، می‌توانید سفره رنگارنگی را برای عزیزانتان تدارک ببینید.

مواد لازم برای فلافل خانگی ساده با نخود پخته

    نخود ۲۰۰ گرم

    پیاز بزرگ یک عدد

    جعفری تازه ۱٫۳ لیوان

    گشنیز تازه ۱٫۳ لیوان

    پیازچه ۱٫۳ لیوان

    زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

    فلفل به مقدار لازم

    نمک به مقدار لازم

    تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری

    زیره ۱ قاشق چایخوری

    سیر ۲ حبه

    آرد ۲ قاشق غذاخوری

    روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود پخته

۱. آماده کردن نخود

فلافل از نخود و سبزیجات درست می‌شود و اگر شما دارای رژیم غذایی خاصی هستید، می‌توانید این غذای گیاهی خوشمزه را به سادگی در منزل تهیه کنید. اگر می‌خواهید فلافل را به عنوان یک میان‌وعده سالم و خوشمزه سرو کنید، وافل گیاهی فلافل انتخاب خوبی است. در اکثر دستورهای نوشته شده برای فلافل، از نخود خام استفاده می‌شود اما بسیاری از افراد نمی‌توانند حبوبات را به صورت خام مصرف کنند به همین خاطر از خوردن فلافل منع شده‌اند. در این طرز تهیه قرار است از نخود پخته استفاده کنیم. اگر شما از این دسته افراد هستید، طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود پخته مخصوص شما است.

در ابتدا باید نخود را شسته و آن را خیس کنید. خیس کردن حبوبات نفخ آن را می‌گیرد و باعث می‌شود نرم‌تر شوند. برای فلافل بهتر است نخود حداقل ۵ ساعت خیس بخورد و در این مدت نیز آب نخود سه بار عوض شود.

بعد از این مدت، نوبت پختن نخود است. نخود را آبکش کرده و داخل یک قابلمه بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید نخود به مدت یک ساعت بپزد و نرم شود. بعد از یک ساعت، نخود را آبکش کنید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

۲. آماده کردن مواد فلافل

در این مرحله باید تمام مواد اولیه را با هم مخلوط کرد تا مایه فلافل خانگی و خوشمزه آماده شود. ابتدا پیاز و سیر را خوب خرد کنید. گشنیز، جعفری و پیازچه را خوب ضدعفونی کنید و کمی با چاقو خرد کنید. حالا نخودها را به همراه سبزی، سیر، پیاز، آرد و ادویه‌ها داخل مخلوط‌کن یا چرخ‌گوشت بریزید. برای اینکه مواد فلافل خوبی داشته باشید، دو سه بار مواد را چرخ کنید تا مواد یکدست شوند. بهترین حالت مواد فلافل این است که مواد کمی بزرگتر از دانه شکر باشند.

وقتی مواد فلافل آماده شد، روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید.

۳. درست کردن قرص‌های فلافل

بعد از یک ساعت، مواد فلافل را از یخچال خارج کنید و کمی ورز بدهید. مایه فلافل نباید زیاد سفت باشد زیرا ممکن است زیاد پف نکننند و ترد نشوند. اگر مواد فلافل سفت بود، کمی آب به آن اضافه کنید. حالا با استفاده از قالب مخصوص فلافل یا اسکوپ‌ساز، توپک‌های فلافل را درست کنید. سعی کنید همه آن‌ها یک اندازه باشند تا در زمان سرخ کردن یکسان پخت شوند.

در این دستور چون از نخودپخته استفاده می‌کنید، ممکن است مایه فلافل کمی شل باشد. در این صورت از یک عدد تخم‌مرغ استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید که مواد غلظت و بافت مناسبی دارد، می‌توانید یک گلوله فلافل درست کنید و سرخ کنید و بعد به سراغ درست کردن بقیه فلافل بروید.

۴. سرخ کردن فلافل

حالا نوبت به مرحله آخر طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود پخته یعنی سرخ کردن آن می‌رسد. مطمئن باشید که با رعایت تمام نکاتی که در متن گفتیم، شما در نهایت یک غذای خوشمزه و بی‌‌نظیر خواهید داشت. برای سرخ کردن فلافل بهتر است یک ظرف گود ولی کوچک انتخاب کنید تا روغن کمتری مصرف شود.

روغن را در ظرف ریخته بگذارید خوب داغ شود. حالا توپک‌های فلافل را داخل روغن انداخته و آن‌ها را خوب سرخ کنید تا طلایی و ترد شوند.

فلافل خوشمزه و بی‌نظیر شما آماده است. آن را به همراه کاهو، گوجه،‌ پیاز و سس مخصوص سرو و نوش جان کنید.

سس ماست و شوید مخصوص فلافل

ساندویچ فلافل، مانند غذاهای دیگر اگر با سس سرو بشود، بسیار لذیذتر و دلنشین‌تر می‌شود. در دنیای آشپزی، سس‌های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام با غذایی خاص خوشمزه می‌شود. رستوران‌ها معمولا فلافل را با سس انبه یا ترشی سرو می‌کنند. در این بخش از طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود، یک سس ساده و سالم را با ماست درست می‌کنیم. همچنین در مطالب قبلی کتاب کاله، طرز تهیه سس سیر لبنانی را آورده‌ایم. می‌توانید با مراجعه به آن، یک سس سیر خانگی بی‌نظیر را تهیه کنید.

مواد لازم برای سس ماست و شوید

    ماست یونانی نصف لیوان

    لیمو‌ترش تازه ۱ عدد

    شوید تازه به مقدار لازم

    روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

    نمک به مقدار لازم

    فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه سس ماست و شوید مخصوص فلافل

برای درست کردن این سس ساده و خوشمزه، ابتدا کمی شوید تازه را بشویید و با چاقو خرد کنید. آب لیمو را داخل کاسه بریزید،‌ ماست، ادویه و شوید را نیز داخل ظرف بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یک‌دست شود. سس خوشمزه ماست و شوید آماده است. اگربرای انواع غذاها و ساندویچ‌های خود دنبال یک سس رژیمی و سالم می‌گردید، سس ماست انتخاب مناسبی است.

سس تاهینی یا سس ارده عربی مخصوص فلافل خانگی

سس تاهینی یا سس ارده، یک سس لبنانی خوشمزه و لذیذ است که شاید تا به حال آن را کنار غذای خود امتحان نکرده باشیم اما این سس ارده در کنار فلافل، انواع سبزیجات و غذاهای لبنانی دیگر مزه‌ای به یاد ماندنی را برای ما می‌سازد.

مواد لازم برای سس ارده مخصوص فلافل

    سیر ۴ حبه

    آب لیموترش ۱/۴ لیوان

    ارده ۱/۴ لیوان

    نمک ۱/۲ قاشق چایخوری

    زیره آسیاب شده به مقدار لازم

    آب سرد ۶ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس ارده مخصوص فلافل خانگی

ابتدا یک کاسه بردارید و سیر را داخل آن له کنید. آبلیمو را نیز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید سیر به مدت ده دقیقه در آبلیمو بماند تا عطر آن آزاد شود. بعد از ده دقیقه سیر را به وسیله قاشق داخل آبلیمو فشار دهید تا له شود و سپس آن را از کاسه دربیاورید و دور بریزید.

حالا ارده، نمک، فلفل و زیره را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا سس یک دست شود. بعد از اینکه مواد را هم زدید، دو قاشق آب سرد را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سس ارده باید رقیق و نرم شود. معمولا برای نرم شدن آن، شش قاشق غذاخوری آب کافی است اما شما می‌توانید غلظت آن را با توجه به ذائقه خود تغییر دهید.

سوالات متداول

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود پخته بسیار ساده است و شما می‌توانید با استفاده از آن، یک غذای سالم و وگان را برای عزیزانتان تهیه کنید. درست کردن غذاها در منزل لذت دیگری دارد و شما از سالم بودن آن اطمینان دارید. در کنار فلافل کم کالری و رژیمی می‌توانید دو نوع سس سالم و رژیمی ماست یا ارده را امتحان کنید. در ادامه می‌توانید چند سوال متداول درباره طرز تهیه فلافل را بخوانید.

طرز تهیه فلافل خانگی با نخود و سیب‌زمینی چگونه است؟

سیب‌زمینی در فلافل باعث می‌شود تا غذا مزه رستورانی داشته باشد و فلافل پس از سرخ شدن تردتر باشد. برای درست کردن این نوع فلافل خانگی کافی است تا در زمان مخلوط کردن مواد، یک عدد سیب‌زمینی متوسط را داخل مخلوط‌کن بریزید.

برای فلافل به چرخ‌گوشت احتیاج داریم؟

شما می‌توانید برای مخلوط کردن مواد فلافل، از هر دستگاهی استفاده کنید. مخلوط‌کن یا دستگاه‌های دیگر نیز قابل استفاده هستند. فقط توجه داشته باشید مایه فلافل را زیاد پوره نکنید.

در طرز تهیه فلافل خانگی ساده از بیکینگ پودر استفاده می‌شود؟

بیکینگ پودر باعث ترد و پوک شدن فلافل می‌شود اما اضافه کردن آن، کاملا اختیاری است. در صورت تمایل می‌توانید مقدار یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر به مواد فلافل خود اضافه کنید.

کدخبر: 904928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟