طرز تهیه آش رشته + فیلم
حجم ویدیو: 7.60M | مدت زمان ویدیو: 00:01:02

به گزارش رکنا، آش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به عنوان ساده ترین غذا از آن یاد می شود. آش رشته یکی از متداول ترین این آش هاست که در شهرهای مختلف به روش های گوناگون پخته می شود. این روش که در دستور زیر بیان شده است، ساده ترین روش برای تهیه آش رشته خوشمزه است. سبزی آش شامل اسفناج و گشنیز و جعفری و شوید و تره است که به عنوان سبزی آش فروخته می شود. میزان حبوبات آش نیز دلبخواه است که کاملا سلیقه ای است. در این دستور میزان استاندارد حبوبات در آش بیان شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش رشته در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر

لوبیا چیتی    نصف پیمانه

لوبیا سفید    نصف پیمانه

عدس    نصف پیمانه

نخود    یک و نیم پیمانه

آب    8 پیمانه

رشته آشی    نصف بسته

سبزی آش    4 الی 5 پیمانه

نعنا داغ    به مقدار دلخواه

نمک و فلفل سیاه    به مقدار لازم

زردچوبه    به مقدار لازم

کشک و پیاز داغ و نعنا داغ    برای تزیین

طرز تهیه آش رشته

مرحله اول

در صورت تمایل می توان به جای مقدار مواد لازم بالا، از هر حبوبات یک پیمانه در نظر گرفت تا آش پر ملات تری داشته باشیم. برای تهیه آش رشته خوشمزه و مجلسی در ابتدای کار، حبوبات را شسته و از یک شب قبل در آب به صورت جداگانه خیس می کنیم.

مرحله دوم

می توان در این مدت چند بار آب آن را عوض کرد تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. در ادامه یک قابلمه برداشته و ۸ پیمانه آب درون آن می ریزیم. حبوبات غیر از عدس را به آن اضافه کرده و می گذاریم بپزد. می توان حبوبات را جدا گانه نیز پخت.

مرحله سوم

بعد از این که حبوبات پخته شد، سبزی که شامل اسفناج و گشنیز و جعفری و شوید و تره می باشد را پس از پاک کردن، می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان خارج شود، سپس سبزی ها را به صورت درشت خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله سبزی خرد شده را به همراه عدس و ادویه ها اضافه می کنیم. بعد از ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت که سبزی و حبوبات کامل پخته شد، نصف بسته رشته آش را به آن اضافه کرده و کمی هم نعنا خشک به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

دو عدد پیاز را شسته و پوست کنده و به صورت خلالی خرد می کنیم. سپس آن را درون تابه سرخ می کنیم. نصف آن را به آش اضافه می کنیم و نصف دیگر را برای تزیین کنار می گذاریم. حدود ۱۵ دقیقه بعد که رشته ها هم پخته شد، زیر گاز را خاموش می کنیم.

مرحله ششم

می توان در این مرحله مقداری کشک نیز به آن اضافه کرد. در ادامه نمک آن را نیز تنظیم می کنیم. میزان نمک بستگی به شوری کشک و رشته دارد. سپس درون کاسه مورد نظر می ریزیم و با کشک و پیاز داغ و سیر داغ تزیین می کنیم.

نکات تهیه آش رشته

چسبیدن رشته های آش به هم

رشته های آشی به صورت عادی هم مستعد چسبیدن به هم هستند و اگر یکسری نکات ریز را رعایت نکنیم این مشکل تشدید می شود. مهم ترین دلیل چسبیدن رشته های آش به هم این است که ظرفی که برای تهیه آش رشته استفاده کرده ایم کوچک است و گنجایش کافی ندارد. به همین دلیل توصیه می شود برای پخت آش رشته حتما از یک قابلمه بزرگ استفاده شود.

کدخبر: 880391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟