با اسپرسو می توانید این نوشیدنی های متنوع را تهیه کنید

تفاوت‌های اصلی بین آن‌ها در مقدار اسپرسو، شیر بخار داده شده و کف داخل نوشیدنی است. سایر تفاوت‌ها شامل فرق بین دستگاه‌های قهوه‌سازی که نوشیدنی با آن‌ها درست می‌شوند و موادی است که روی نوشیدنی ریخته می‌شود مانند؛ خرده‌های شکلات روی کاپوچینو.

اسپرسو یا همان Short Black سابق، اساس و مهم‌ترین بخش تمام نوشیدنی‌هایی است که پایه اسپرسو دارند. یک نوشیدنی اسپرسو در ساده‌ترین حالت تنها شامل یک شات اسپرسو در یک فنجان اسپرسو می‌شود.

دابل اسپرسو (Double Espresso (Doppio

قهوه دابل اسپرسو یا Doppio ترکیبی از دو شات اسپرسو در یک فنجان است. بنابراین یک دابل اسپرسو از دو شات اسپرسو در یک فنجان اسپرسو تشکیل می‌شود.

ماکیاتو کوتاه Short Macchiato

ماکیاتوی کوتاه شباهت زیادی به اسپرسو دارد، با این تفاوت که مقداری شیر بخار داده شده و کف روی آن قرار می‌گیرد تا طعم تند اسپرسو گرفته شود. باریستاها در کشورهای مختلف به سبک متفاوتی ماکیاتوی کوتاه را درست می‌کنند اما روش سنتی آن به این صورت است:

یک شات اسپرسو در یک لیوان کوتاه یا فنجان اسپرسو به همراه مقدار کمی شیر بخار داده شده و کف که روی اسپرسو قرار می‌گیرد.

توصیه باریستا: برای درست کردن یک ماکیاتوی کوتاه خوب قاعده یک سوم‌ها را رعایت کنید. قانون Law یک سوم‌ها یعنی تشکیل سه سطح با سه رنگ مختلف. یک سطح زیرین که شامل اسپرسو می‌شود، یک سطح میانی که ترکیب اسپرسو و شیر است و سطح بالایی که شیر بخار داده شده است. تصویر ماکیاتوی کوتاه را در تصویر مشاهده ‌کنید.

ماکیاتو بلند Long Macchiato

ماکیاتوی بلند همان ماکیاتوی کوتاه با اسپرسوی دابل شات یا دو شات اسپرسو است و همان قانون سه گانه‌ها در مورد آن صدق می‌کند.

دو شات اسپرسو در یک لیوان تامبلر یا فنجان به همراه مقداری شیر بخار داده شده و کف که روی اسپرسو قرار می‌گیرد.

توصیه باریستا: نکته مهم برای درست کردن این نوشیدنی قرار دادن کف وشیر روی اسپرسو و سپس برگرداندن فنجان یا لیوان در جهت عقربه‌های ساعت است. این کار باید چند بار تکرار شود تا شیر و اسپرسو خوب با هم ترکیب شوند.

ریستِرِتو Ristretto

ریسترتو نوعی شات اسپرسو با مقدار یکسانی قهوه اما آب کم‌تر، تقریبا نصف است و اسپرسوی کشیده شده نهایی، غلیظ تر و تیره‌تر است.

برای درست کردن ریسترتو یک شات اسپرسوی استاندارد را با نصف آبی که به طور معمول برای درست کردن اسپرسو استفاده می‌کنید ترکیب کرده و قبل از زرد شدن اسپرسو، در حالی که غلظت متوسط پیدا کرده است دستگاه را متوقف کنید.

آمریکانو (Americano (Long Black

آمریکانو که جدیدا به آن Long Black می‌گویند ترکیب آب داغ و یک شات اسپرسوی گرفته شده روی آب داغ است. طرز تهیه آمریکانو به این صورت است:

۲/۳ یک فنجان را با آب داغ پر کنید و روی آب داغ یک شات اسپرسو بریزید.

توصیه باریستا: حتما فیلتر دستگاه را قبل از درست کردن آمریکانو بشویید تا ذرات باقی مانده از آسیاب در قهوه شما شناور نمانند.

کافه لاته Caffè Latte

کافه لاته یکی از نوشیدنی‌های قهوه بر پایه اسپرسو است که شیر بخار داده شده و کف به آن اضافه می‌شود. این قهوه به خاطر شیر موجود در آن نسبت به اسپرسو طعم شیرین‌تری دارد و به این شکل درست می‌شود:

یک شات اسپرسو بگیرید و داخل لیوان تامبلر بریزید، به آن شیر بخار داده شده اضافه کنید و به ضخامت یک سانتیمتر روی شیر کف بریزید. در آمریکا لاته را به جای فنجان در لیوان تامبلر سرو می‌کنند.

کاپوچینو Cappuccino

قهوه کاپوچینو مشابه لاته است اما با یک تفاوت مهم؛ کاپوچینو کف بیشتری دارد و روی آن کف شکلات پودر شده ریخته می‌شود. علاوه بر این کاپوچینو حتما داخل فنجان سرو می‌شود.

یک شات اسپرسو بگیرید و داخل فنجان بریزید. شیر بخار داده شده را به آن اضافه کنید. روی شیر ۲ تا ۳ سانتی‌متر کف بریزید و در آخر روی کاپوچینو شکلات رنده شده بپاشید.

فلت وایت Flat White

فلت وایت نوعی نوشیدنی قهوه است که اصالت آن به نیوزلند برمی‌گردد. روش درست کردن فلت وایت درست مشابه کاپوچینو است با این تفاوت که روی آن کف یا شکلات ندارد.

یک شات اسپرسو بگیرید و داخل فنجان بریزید. شیر بخار داده شده را بدون اضافه کردن کف روی آن، داخل فنجان بریزید.

پیکولو لاته Piccolo Latte

پیکولو لاته نوعی قهوه لاته در فنجان اسپرسو است، با طعم قوی اسپرسو که با اضافه کردن شیر بخار داده شده و کف micro foam ، ملایم شده است. دو روش برای تهیه پیکولو لاته وجود دارد: یکی با یک شات اسپرسو و دیگری با یک شات ریستِرِتو.

یک شات اسپرسو یا یک شات ریسترتو داخل فنجان اسپرسو بریزید. روی آن شیر بخار داده شده و مقداری کف اضافه کنید.

موکا Mocha

موکا ترکیبی از کاپوچینو و هات چاکلت است. برای درست کردن موکا پودر شکلات با یک شات اسپرسو ترکیب شده، سپس به آن شیر بخار داده شده و کف اضافه می‌شود.

یک شات اسپرسو بگیرید و داخل فنجان بریزید. یک قاشق پودر شکلات به اسپرسو اضافه کنید و هم بزنید. شیر بخار داده شده را اضافه کرده و روی آن ۲ تا ۳ سانتی‌متر کف بریزید. روی کف، مقداری پودر شکلات بپاشید.

آفوگاتو Affogatto

آفوگاتو یک دسر بسیار ساده بر پایه اسپرسو است که در فصل تابستان و بعد از شام سرو می‌شود. برای درست کردن آفوگاتو کافیست یک اسکوپ بزرگ بستنی وانیلی را داخل یک اسپرسوی سینگل یا دابل شات بیاندازید.

یک اسکوپ بستنی وانیلی داخل لیوان تامبلر بیاندازید و روی آن یک شات سینگل یا دابل اسپرسو بریزید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز نظافتچی بیمارستان به یک زن بی هوش

سمیه 18 ساله از وحید 15 ساله آبستن شد / 8 روز در ویلا چه گذشت؟!

ازدواج موقت در قم هم دردسر ساز شد !

حمله وحشیانه به فوتسالیست زن در قم پس از پایان مسابقه ! +عکس

صیغه 100 هزار تومانی مینا ! + جزییات

برای اولین بار/ تصاویر واقعی دیده نشده از وضعیت وحشتناک اسرای ایرانی درعراق

بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود! / روز طلاق فاش شد!

عکس لحظه اعدام 6 تبهکار مشهدی در یک اتاق/ آنها قبل مرگ چه گفتند !؟

جزئیات حادثه هولناک مرگ داماد آملی درسقوط با ماشین شاسی بلند به دره+عکس

رسوایی با کفش پاشنه بلند برای عروس خانم در ماه عسل

اولین اسامی اختلاسگران کشور اعلام شد / 17 مجرم کلان اقتصادی را بشناسید

عکس اعدام 6 مرد در زندان مشهد

تجاوز به خانم منشی تنها در مطب دندانپزشکی شهرک غرب +عکس

 

کدخبر: 408819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟