خوشمزه های کره جنوبی را بشناسید

‌ - کیمچی Kimchi (ترشی سبزیجات)‎‌
‌یکی از قدیمی ترین و ضروری ترین الزامات در آشپزی کره ای که احتمالا راجع به آن شنیده اید، کیمچی می باشد. کیمچی در واقع گونه ای تند و ترش از سبزیجات تخمیر شده است و با استفاده از مواد اولیه های متفاوتی که مهم ترین آنها کاهو می باشد، آماده می شود. علت علاقه ی خارجی ها به کیمچی عطر و طعم خاص، ارزش غذایی بالا، محتوای پر فیبر و کالری اندک آن است. هرچند، کیمچی برای کره ای ها ارزش فرهنگی شاخصی داشته و بدون آن غذا کامل نمی شود. ‌
- بیبیمباپ Bibimbap (پلوی مخلوط)
بیبیمباپ کاسه ای از محتویات مخلوط شده می باشد و محتویات آن شامل برنج، نامول namul (سبزیجات سرخ شده و مزه دار شده)، قارچ، گوشت، سس سویا، گوچوجانگ gochujang (رب فلفل قرمز) و یک نیمرو می باشد. البته محتویات بیبیمباپ در مناطق مختلف، متفاوت است. معروف ترین مدل های این غذا را می توان درجئونجو، تونگیئونگ و جینجو پیدا نمود.
‌ - بولگوگی Bulgogi (گوشت گاو مزه دار شده)
‌‌‌بولگوگی بشقاب خوش طعم و آبداری از گوشت خوابانده ی گریل شده و یکی از پرطرفدارترین غذاهای کره ای در سراسر جهان محسوب می شود. بر طبق نظرسنجی CNN از خوانندگان بخش سفر خود در سال 2011، بولگوگی 23 امین غذای خوشمزه ی جهان بوده است. گوشت مزه دار شده معمولا با سیر و پیاز خرد شده گریل می شود تا در نهایت مزه ی بهتری داشته باشد. این غذا به صورت سنتی در کاهو پیچیده شده و با سامجانگ ssamjang (رب تند قرمز غلیظ) خورده می شود.
‌‎‌ - جاپچائه Japchae (نودل سرخ شده مخلوط)
جاپچائه معمولا در کنار غذای اصلی در وعده ی ناهار یا شام سرو می شود، هرچند گاهی اوقات نیز غذای اصلی می باشد. جاپچائه یک بشقاب نودل سنتی کره ای است که از سیب زمینی شیرین سرخ شده، سبزیجات و گوشت گاو نازک خرد شده و ذره ای سس سویا و شکر تشکیل شده است. برخی اوقات، بسته به نظر سرآشپز مواد دیگری مانند قارچ نیز به مخلوط اضافه می شوند. این غذا را به خاطر طعم شیرین و خاص گوشت، سبزیجات، سس و همچنین بافت نرم و اندکی جویدنی رشته های آن می شناسند.
 ‌-هوئه دوک Hoeddeok (پنکیک های شیرین)
هوئه دوک یا هوتوک Hotteok که به عنوان ورژن شیرین تر پنکیک های غربی شناخته می شود، یک غذای خیابانی محبوب کره ای خصوصا در فصل زمستان می باشد. هوتوک خمیری دایره ای شکل و مسطح است که با ترکیبی از دارچین، عسل، شکر قهوه ای و تکه های کوچک بادام زمینی پر شده و در تابه پخته می شود. تنها با یک گاز، تجربیات متفاوتی از سطح بیرونی ترد، بخش داخلی نرم و طعم های بی نظیر شیرین به سراغ شما می آیند.
‌ - دوکبوکی Ddukbokkie (کیک برنج تند)
دوکبوکی یا توکبوکی Tteokbokki یک غذای تند رایج کره ای است که از کیک های استوانه ای برنج، کیک های ماهی مثلثی، سبزیجات و سس چیلی قرمز شیرین تشکیل شده است. این غذا را می توانید به راحتی از فروشنده های خیابانی به نام پوجانگ ماچا Pojangmacha تهیه کنید. کسانی که دوکبوکی را مزه می کنند، از طعم خاص تند و شیرین آن لذت می برند. هرچند کیک برنج نقش چندانی در طعم این غذا ندارد اما ماهیت جویدنی آن به تجربه ی بهتری از این غذا می انجامد.- سئولئونگ تانگ Seolleongtang (سوپ استخوان گاو)
«سئولئونگ تانگ» یکی از سوپ های سنتی کره است که از استخوان و گوشت سینه گاو تهیه می شود. این سوپ یکی از غذاهای محلی سئول است که اغلب با نمک، فلفل سیاه، پیازچه و سیر خرد شده مطابق میل مشتری سرو می گردد. آب این سوپ به رنگ سفید شیری بوده و اغلب با مخلوط کردن برنج در آن، خورده می شود. این سوپ به خاطر گوشت نرم و آب مزه دار خود شناخته شده است و آن را می توان در بیشتر رستوران های کره ای سئول چشید. ‌
‌ - سون دوبو جیگائه Soondubu Jiggae (خورش توفو نرم)
«سون دوبو جیگائه» یک خورش داغ و تند کره ای است که از توفو، قارچ، غذاهای دریایی، گوشت گاو  و گوچوجانگ (سس چیلی) تشکیل شده و معمولا در کاسه های بزرگ سنگی سرو می شود. بسته به منطقه و سرآشپز، بعضی از مواد اولیه حذف، جایگزین یا به مخلوط اضافه می شوند. جالب است بدانید که در دستور آماده سازی سنتی این خورش، پیش از سرو غذا به منظور اضافه کردن بافت و طعم، یک تخم مرغ خام را نیز روی خورش شکسته و با آن مخلوط می کنند.
‌- هائمول پجون Haemul Pajeon ( پنکیک سبزیجات دریایی)‎
«پجون» یک نوع غذای کره ای است که عمدتا با پیازچه، خمیر تخم مرغ، آرد گندم و آرد برنج تهیه می شود. در «هائمول پجون» غذاهای دریایی نیز به این ترکیب اضافه می شود که از آن جمله می توان به صدف، میگو  اشاره نمود. «هائمول پجون» معمولا به عنوان غذای اصلی خورده شده و به خاطر بافت نرم و جویدنی و همچنین طعم های متنوع غذاهای دریایی و پیازچه شناخته می شود.
- هوباکجوک Hobakjuk (فرنی کدو حلوایی)
هوباکجوک نوعی فرنی سنتی کره ای است که از کدو حلوایی بخارپز شده و گلوله های برنجی کوچک که در آب خیس خورده اند تهیه می شود. این فرنی به خاطر وجود گلوله های برنجی بافت جالبی دارد که زیر دندان می آید. با وجود اینکه ظاهر آن ساده به نظر می رسد اما به خاطر وجود کدو حلوایی بسیار شیرین و خوش طعم است. هوباکجوک غذایی متداول برای صبحانه به حساب آمده و از طرفی مخصوص بیمارانی است که قادر به خوردن و هضم غذاهای سنگین نیستند. این فرنی هم به صورت داغ و هم سرد سرو می شود اما داغ آن خوشمزه تر است. ‌
‌ - نائنگ میون Naengmyeon (نودل سیاه سرد)
«نائنگ میون» نوعی غذای متداول از نودل سرد کره ای است که از رشته های باریک و بلند نودل، خیار، برش های گلابی کره ای و گوشت گاو و همچنین تخم مرغ سفت آب پز تشکیل می شود. نودل ها معمولا از گندم سیاه، سیب زمینی معمولی و شیرین درست می شوند، اما بسته به نوع و مدل «نائنگ میون» می توان آن ها را از ریشه ی گیاهان و کودزو kudzu نیز تهیه نمود. این غذای محبوب، به طور خاص در تابستان ها برای خنک شدن زیر آفتاب سوزان و هوای به شدت مرطوب کره، سرو می شود.

- سمگیه تانگ Samgyetang ( سوپ مرغ و جنسینگ)‎
«سمگیه تانگ» یک سوپ سنتی است که معمولا در فصل تابستان سرو شده و از مرغ، سیر، برنج، موسیر، عناب کره ای jujube، جنسینگ کره ای و ادویه های مختلف تهیه می شود. این سوپ به دلیل دارا بودن مواد مغذی می تواند انرژی لازم برای تحمل گرمای تابستان را فراهم آورد. این سوپ نه تنها به خاطر سالم و مفید بودن مواد اولیه، بلکه به خاطر بافت خامه ای و گوشت لذیذ خود بسیار خوشمزه بوده و طعم آن تا مدت ها در دهان باقی می ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 328175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟