فواید خواب بعد از ورزش

 صحبت‌های ضد و نقیض بسیاری در مورد اینکه بلافاصله بعد از ورزش بخوابیم یا نه، وجود دارد. مطمئناً تا به‌حال شنیده‌اید که بدترین کاری که یک ورزشکار می‌تواند انجام دهد، ورزش آخر شب و قبل از خواب است؛ زیرا برطبق مطالعات، فرد دچار بی‌خوابی می‌شود، اما آیا تا حالا دقت کرده‌اید که بسیاری از اوقات بعد از ورزش، دائماً خمیازه می‌کشید و احساس خستگی دارید؟ البته این احساس کاملاً با گفته‌های قبلی در مورد بی‌خوابی تناقض دارد. پس حقیقت در مورد خوابیدن بلافاصله بعد از ورزش چیست؟ کمی صبر کنید، در ادامه این مطلب همه چیز را در مورد خواب بعد از ورزش و فواید و مضرات آن به شما خواهد گفت.

چرا بعد از ورزش خوابمان می‌آید؟

هر فرد در طول ۲۴ ساعت شبانه روز نیاز به ۷ ساعت خواب دارد. حالا اگر شما شخص فعالی –فیزیکی یا ذهنی- هستید، بدنتان آدنوزین (هورمون خواب‌آور) بیشتری ترشح کرده و در نتیجه احساس خواب‌آلودگی بیشتری نسبت به افراد کم‌تحرک و کسانی‌که ورزش نمی‌کنند، خواهید داشت. حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا چون بیشتر خوابمان می‌آید، نیاز بیشتری هم به خواب خواهیم داشت؟ پاسخ مثبت است؛ زیرا خواب به پاکسازی آدنوزینِ اضافیِ تولید شده در مغز کمک کرده و باعث می‌شود که هنگام بیدار شدن، احساس شادابی و داشته باشید. اگر نخوابید آدنوزین همین‌طور در بدن شما باقی مانده و تمام طول روز در بدنتان احساس خستگی و کرختی خواهید داشت.

تأثیر خواب بیشتر روی ورزشکاران

در مطالعه‌ای که روی بازیکنان حرفه‌ایِ تنیس صورت گرفت، کسانی‌که حدوداً ۱۰ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابیدند، ضربات هدفمندتر بیشتری زده و سرعت دویدنشان نسبت به افراد با ساعت خواب کم، بیشتر بود.

تفاوت میزان خواب‌آلودگی بعد از ورزش در افراد مختلف

میزان خواب‌آلودگی شما بعد از ورزش، ارتباط کاملاً مستقیمی با سابقه ورزشی و میزان تناسب اندام Fitness شما دارد؛ به‌عنوان مثال فرض کنید دو برادر دوقلو که یکی دونده است و دیگری در تمام عمرش ورزش نکرده، تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر مسابقه دو بدهند. بدون شک عکس‌العمل و میزان خواب‌آلودگیِ برادری که اصلاً ورزشکار نبوده، متفاوت بوده و بعد از چنین مسابقه‌ای نسبت به برادر دو قلویش، نیاز به خواب بیشتری خواهد داشت؛ زیرا بدن فرد غیرورزشکار و دارای تناسب اندام ضعیف‌تر، نیاز به انرژی بیشتری برای رسیدن به خط پایان دارد. در نتیجه آدنوزین بیشتری در بدن او تولید شده و این شخص نیاز به خواب بیشتری هم خواهد داشت.

خوابیدن بلافاصله بعد از ورزش برای این افراد لازم است:

خوابیدن بلافاصله بعد از ورزش کمک می‌کند تا بدنشان ریکاوری سریع‌تری داشته باشد و بافت عضلانی‌شان بیشتر رشد کند.

بعد از ورزش‌کردن احساس خواب‌آلودگی‌شان زیاد شده و خواب بهتر و آرام‌تری در طول شب خواهند داشت. (ورزش کنید تا خوب بخوابید)

مضرات خواب بعد از ورزش

بسیاری از ورزشکاران خوابیدن بلافاصله بعد از تمرین را آسیب‌رسان دانسته و دلایل زیر را برای این گفته خود بیان می‌کنند:

اگر قصدتان لاغری و چربی‌سوزی است، با خوابیدن بعد از ورزش میزان کالری‌سوزی‌تان کاهش خواهد یافت.

یک ورزش سنگین و حرفه‌ای، احساس درد و گرفتگی به همراه دارد؛ مگر کسی می‌تواند بلافاصله بعد از ورزش به رختخواب برود و بخوابد؟!

بعد از ورزش، سطح هورمون کورتیزول (استرس) در بدن بالا رفته و خوابیدن تقریباً غیرممکن است.

پیشنهاد ما برای خواب بعد از ورزش

خوابیدن بعد از ورزش مشکل خاصی ندارد و حتی به ریکاوری بدن کمک می‌کند، اما یادتان باشد که بلافاصله بعد از ورزش به رختخواب نروید. همچنین میان‌وعده بعد از ورزشتان را فراموش نکنید و اگر ظهر ورزش کرده‌اید، بهتر است بعد از خوردن میان‌وعده، نیم ساعت صبر کرده و سپس کمی بخوابید، اما اگر شب ورزش کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از خوردن میان‌وعده بعد از ورزشتان، نیم ساعت حداقل صبر کرده و سپس بخوابید. اگر قصدتان کاهش وزن است، سعی کنید نخوابید و تا انتهای شب صبر کنید. بدون شک با این کار میزان کالری‌سوزی‌تان در طول روز بیشتر خواهد شد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز پسر 15 ساله به 30 دختر بچه/اعتراف وحشتناکی که یک شهر را به هم ریخت

روزی که خبر آوردند مادرم دوباره عروس شده  پدرم چشم هایش قرمز شد

رسوایی سوپراستارسینما که 2 شب دختر 22 ساله را به خانه اش برده بود+عکس

تجاوز به دختر 8 ساله بعد از تماشای فیلم غیر اخلاقی / 5 پسر زیر 14 سال دستگیر شدند

اقدام شنیع یک روحانی با بازیگر مشهور زن در یک مراسم!+ عکس

تجاوز همزمان 6 پسر به نامزد دوستشان / جسد این دختر را سگ های گرسنه خوردند! + عکس

تجاوز وحشیانه مرد 41 ساله به دختر 7 ساله زیر دوش حمام !

دختر جوان با لباس عروسی به مراسم خاکسپاری داماد رفت !

حجله پنهانی عروس 50 ساله با مهران 23 ساله لو رفت

راحله به جای شوهرش از مرد دیگری باردار شد!

مادرم قبل ازدواجم با سیاوش با شوهرم همخوابی کرده بود !

تجاوز شنیع به دختر جوان زیر دوش حمام!

تجاوز به زن جوان در مطب پزشک زیبایی / خانم منشی همخوابی را می دید + عکس

 

 

کدخبر: 414450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟