نگوییم چرا کرونا ‼️

صالح محمدپور؛ روانشناس، درمانگرشناختی-رفتاری در ادامه می نویسد:

مشکلات مانند شکلاتی تلخ هستند که برای چاقی مفیدند... یعنی زندگی بدون تلخی، هیچ وقت لاغر نمیشه... خیلی ها میدونن همه این ها رو اما نمیدونن که با تکرار و گفتن یک کلمه چاق میشن یعنی شکلات شیرین میخورن که کامشون شیرین بشه ولی خب غافلن دیگه... حالا این یک کلمه چیه؟ این کلمه همون عنوان این متن هست... همه این ها رو گفتم تا بگم وقتی شما با مشکلات روبرو میشین تحلیلش میکنین و از خودتون می پرسین چرا این اتفاق افتاد؟ حتی میپرسین چرا همه چیز اونطور که میخواستم پیش نرفت؟

وقتی ازخودتون اینطور و با این کلمه سوال می کنین، طبیعتا ناخودآگاه شما فعال میشه و روی موارد منفی تمرکز میکنه تا برای مشکلی که بوجود اومده توجیه پیدا کنین و بازهم باعث میشه ازخودتون بپرسین چرا اینطور شد؟... پس انقد این سوال کردن تکرار میشه و توجیه اش میکنین که باعث میشه عمیق تر توی مشکل خودتون غرق بشین و از رسیدن به یک راه حل سازنده دور و دورتر بشین.

اما اگر خیلی سریع کلمه "چرا" به ذهنتون وارد شد نتایجی که تکرار کلمه "چرا" داره رو به خودتون یادآوری کنین، اونوقت کلمه "چطور" و "چگونه" رو جایگزین کنین، وقتی از کلمه ها استفاده میکنین به خاطر ماهیتی که این کلمات داره، ذهن ناخودآگاه شما به جای اینکه به موارد منفی بپردازه شما رو به سمت منابع راه حل درونی خودتون راهنمایی میکنه و شما رو به سمت راه حل ها نزدیک و نزدیک تر میکنه.

پس حالا که کرونا اومده بجای اینکه بگین:

چرا این اتفاق افتاد؟

بگین:

چگونه این اتفاق افتاد؟

و

چطور باید اون رو حل کنم؟

و

چطور باید پیشگیری کنم؟

چگونه مراقب خودم باشم؟

روانتون سالم و مانا

کدخبر: 549387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟