صفر تا صد اوره خون

به گزارش رکنا، متابولیسم پروتئین‌ها در بدن با تولید مواد زائد همراه است. اوره یکی از این مواد زائد است که در کبد تولید می‌شود و از طریق کلیه‌ها با ادرار دفع می‌شود. به‌هم‌خوردن میزان سوخت و ساز پروتئین‌ها یا میزان دفع آن باعث بالا یا پایین رفتن اوره در خون می‌شود. هر دو این عارضه‌ها نیازمند توجه فوری و درمان است. می توانید به متخصص خون، سرطان و انکولوژی مراجعه کنید.

میزان طبیعی اوره خون چقدر است؟

حالا که فهمیدیم اوره چیست شاید برایتان سوال شود که میزان اوره خون باید چند باشد؟ هر ماده‌ای در خون یک مقدار طبیعی دارد که عواملی باعث بالا یا پایین رفتن آن مقدار طبیعی می‌شود. میزان طبیعی اوره با توجه به سن افراد تعیین می‌شود. مقدار طبیعی اوره خون در بالغینmg/dl 45-15و در کودکا mg/dl  ۴۰- ۱۰است که با آزمایش خون مشخص می‌شود.

 علت اوره خون بالا چیست ؟

سطح اوره در خون تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر می‌کند و بالا یا پایین می‌‍رود. عواملی که میزان اوره خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد شامل موارد زیر است.

عامل اول که بر میزان اوره خون موثر است، میزان پروتئین در رژیم غذایی است. زیرا با سوخت و ساز پروتئین اوره تولید می‌شود. بنابراین اگر میزان پروتئین دریافتی بدن بیشتر از نیاز باشد بدن قادر نخواهد بود مواد زائد حاصل از شکستن آن را دفع کند.

یکی دیگر از عوامل موثر در میزان اوره عملکرد کلیه‌ها است که ممکن است دچار اختلال شود و نتواند اوره اضافی را دفع کند. اختلالات کلیوی که باعث افزایش اوره می‌شود شامل موارد زیر است.

کاهش حجم مایعات بدن به‌علت کم آبی مفرط

بیماری های درگیر کننده پارانشیم کلیه مانند سنگ کلیه

عفونت کلیه

بیماری‌های کیست کلیه

سنگ حالب انسدادی

تنگی شدید محل اتصال حالب به لگنچه کلیه

بزرگی پروستات انسدادی و مزمن

همچنین در مواقع خونریزی گوارشی یا خونریزی داخلی به دلیل سوانح و حوادث و کاهش حجم مایعات بدن و کم آبی هم میزان اوره خون افزایش یابد.

اوره خون بالا نشانه‌ی استفاده از دارو نیز هست. برخی داروها می‌تواند میزان دفع اوره را کم کند و میزان آن را در خون افزایش دهد. داروهایی که باعث افزایش اوره خون می‌شود شامل جنتامایسین، کاربامازپین، متوترکسات است.

البته سن هم یکی از علل اوره خون بالا است و عامل تعیین کننده‌ای برای تعیین سطح اوره خون است. بعد از ۵۰ سالگی عملکرد کلیه‌ها به‌دلیل کهولت سن برای دفع مواد زائد کم می‌شود و به ازای هر ده سال مقداری اوره خون افزایش می‌یابد.

علائم بالا رفتن اوره خون چیست؟

بالارفتن اوره خون یا اورمیا قطعا با شواهد بالینی خود را نشان می‌دهد و سپس فرد برای درمان و تشخیص نزد پزشک می‌رود. نشانه‌های بالینی بالارفتن اوره موارد زیر است.

غلیظ شدن خون و افزایش فشار خون

خشکی پوست و خارش

تورم و التهاب در پاها

ضعف، خستگی و گیجی

حالت تهوع و استفراغ

تکرر ادرار

آسیب‌های عصبی ناشی از بالا رفتن اوره مانند بی‌حس شدن وگزگز کردن دست و پاها

علت اوره خون پایین چیست؟

پایین بودن میزان دریافت پروتئین به‌دلیل سوءتغذیه یا اختلالات کبدی و ناتوانی کبد از متابولیسم پروتئین‌ها می‌تواند سبب پایین آمدن میزان اوره در خون شود. همچنین دریافت زیاد مایعات باعث هیدراتاسیون می‌شود و میزان اوره در خون و ادرار را کم می‌کند. اگر اوره خون پایین باشد باید میزان مایعات کمتری مصرف کنید.

چه عواملی خطر بالا بودن اوره را تشدید می‌کند؟

اصلی‌ترین عاملی که ممکن است فرد را در معرض بالا بودن اوره خون قرار دهد اختلالات کلیوی است. افرادی که مشکلات مزمن کلیه دارند با احتمال بیشتری دچار اورمیا یا اوره بالا می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت ، فشار خون بالا نیز در معرض این عارضه هستند.

همچنین کهولت سن یک عامل مهم در افزایش اوره است که البته مانند موارد دیگر قابل کنترل نیست.

اپلیکیشن پذیرش ۲۴ قایلیت نصب بر گوشی‌های اندروید را دارد، پس دسترسی به آن بسیار ساده است و شما می‌توانید به راحتی با پزشک آنلاین متخصص داخلی در مورد مشکلات خود مشاوره نمایید و نگرانی خود را برطرف کنید.

عوارض بالا رفتن اوره خون چیست؟

آیا می‌دانید اوره خون بالا چه خطراتی دارد؟ و عوارض اوره خون چیست؟ بالارفتن اوره قطعا باعث بروز نارسایی در کلیه می‌شود، به‌طوری که ممکن است کلیه از کار بیفتد و فرد نیازمند دریافت کلیه‌ پیوندی باشد. همچنین از دیگر عوارض اوره خون بالا بروز مسمومیت در فرد مبتلا است و ممکن است او را دچار تشنج، از دست دادن هوشیاری کند.

دیگر عوارض اوره خون بالا شامل موارد زیر است:

مشکلات قلبی عروقی و بروز حملات قلبی و مرگ

خارش شدید ناشی از عدم تعادل هورمونی

بروز بیماری آمیلوئیدوز: این بیماری نادر است و باعث دردناک شدن و خشک شدن مفاصل می‌شود.

در برخی افراد هم این عارضه باعث پرخاشگری یا افسردگی می‌شود.

راه‌های تشخیص اوره خون بالا چیست؟

اولین علامت برای تشخیص اوره خون بالا، توجه به علائم بالینی است. کسانی که خارش پوست یا تکرر ادرار دارند،گیجی یا تنگی نفس دارند باید برای برسی دقیق آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

پزشک برای تشخیص دقیق در مورد غلظت اوره خون می‌تواند از آزمایش‌های زیر استفاده کند.

آزمایش خون و ادرار و تعیین میزان اوره

آزمایش و معاینه‌ی مفصل

رادیوگرافی مفصل

آزمایش مایع مفصلی

بیوپسی مفصل

راه‌های درمان بالا بودن اوره خون چیست؟

شیوه‌ی درمان بستگی به سطح اوره خون دارد. در برخی افراد بالا بودن اوره زیاد نیست و می‌توان آن را با درمان‌های خانگی یا طب سنتی متعادل کرد. اما در برخی موارد که اختلالات کلیه زیاد باشد و نشانه‌های عارضه شدید باشد درمان نیازمند توجه فوری و مراجعه به پزشک است.

درمان خانگی اقداماتی پیشگیرانه و کنترل کننده است که فرد برای کاهش عوارض اوره‌ی بالا باید انجام دهد. مهم‌ترین قسمت در این درمان محدود کردن غذاهای پروتئینی است. غذاهای پروتئینی گوشتی مانند انواع ماهی، قارچ خوراکی و گوشت و شیر باید محدود شود. این محدودیت در مورد پروتئین‌های گیاهی مانند نخود و لوبیا هم صادق است.

استفاده از جوش شیرین برای درمان اوره بالا

جوش شیرین خاصیت قلیایی دارد و می‌تواند اوره یا اسید اوریک را در خود حل کند و از طریق ادرار دفع کند. برای استفاده از آن باید یک قاشق چایخوری سرخالی جوش شیرین را داخل یک لیوان آب حل کنید و طی روز بنوشید. البته اگر از دارویی استفاده می‌کنید بهتر است با پزشک در مورد استفاده از جوش شیرین مشورت کنید.

راه‌های درمان طب سنتی اوره بالا چیست؟

طب سنتی برای درمان اوره از گیاهان دارویی استفاده می‌کند. گیاهان دارویی را می‌توان به شکل دمنوش یا عرقیات گیاهی استفاده کرد. در ادامه چند دمنوش موثر برای پایین آوردن اوره معرفی می‌کنیم.

 درمان اوره بالا با کرفس

کرفس گیاه ادرار آور است و با افزایش حجم مایعات دفعی می‌تواند اوره بیشتری را از بدن دفع کند. استفاده از برگ گیاه کرفس برای تهیه‌ی دمنوش یک اقدام موثر در طب سنتی است. برای تهیه‌ی دمنوش باید برگ گیاه را داخل آب جوش با حرارت غیر مستقیم دم کنید.

همچنین می‌توانید از آب ساقه‌ی کرفس هم استفاده کنید. فقط این نکته را به خاطر داشته باشید استفاده‌ی بیش از حد از کرفس به کبد آسیب می‌زند.

درمان اوره بالا با چای ترش

چای ترش خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین این گیاه مانع از تجمع اوره در بدن می‌شود و باعث تسهیل دفع آن می‌گردد. چای ترش را می‌توانید با حرارت غیر مستقیم در فاصله‌ی زمانی ۵ دقیقه دم کنید و بعد از صاف کردن با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب و میل کنید.

درمان دارویی اوره بالا

در مواردی که سطح اوره به حدی بالا باشد که احتمال مسمومیت و عوارض دیگر برای فرد وجود داشته باشد، پزشک برای درمان از دارو استفاده می‌کند. آلپورینول معمول‌ترین دارویی است که برای درمان اوره بالا استفاده می‌شود.

دیالیز

مبتلایان به اورمیا یا اوره‌ی بالا در موارد شدید بیماری که نمی‌توانند سموم و مواد زائد را از بدن دفع کنند ناچار هستند با استفاده از دیالیز خون را پاکسازی کنند. دیالیز زمانی که کلیه فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد قادر به فعالیت است انجام می‌شود و به عنوان جایگزین کلیه، کار آن را انجام می‌دهد، یعنی مایعات اضافی بدن را به مثانه می‌فرستد تا با ادرار از بدن خارج شود.

نشانه های اوره خون

تجمع نمک ، اوره یا اسید اوریک و سایر مواد زائد در بدن در اثر فعالیت نکردن کلیه باعث ایجاد مسمومیت و آسیب به اندام‌ها یا از دست رفتن هوشیاری می‌شود.

پیوند کلیه

آخرین مرحله‌ درمان برای اختلالات کلیه استفاده ازکلیه‌ی اهدایی است. افرادی که در نوبت پیوند کلیه هستند تحت مداوا با دیالیز قرار می‌گیرند تا اهدا کننده پیدا شود و بعد از انجام آزمایشات عمل پیوند انجام شود.

پیوند کلیه اگرچه یک روش جراحی است و فرد را با عوارض جراحی روبرو می‌کند اما نسبت به دیالیز کیفیت بهتری دارد و محدودیت‌های غذایی آن کمتر است، همچنین هزینه‌ آن نسبت به دیالیز مقرون به‌صرفه‌تر است. اما در افراد زیر پیوند کلیه با ریسک و خطر همراه است.

سالمندان

افرادی که اضافه وزن دارند.

کسانی که بیماری‌های شدید قلبی دارند.

کسانی که الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنند.

افراد مبتلا به سرطان یا کسانی که به تازگی از سرطان بهبود یافته‌اند.

افرادی که مبتلا به دمانس یا زوال عقل هستند.

کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.

چگونه از بالا رفتن اوره پیشگیری کنیم؟

سطح اوره طبیعی تا حد زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارد. رعایت موارد زیر باعث متعادل بودن سطح اوره خون می‌شود.

رژیم غذایی کم پروتئین و سرشار از سبزیجات و میوه داشته باشید.

روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.

الکل و سیگار را ترک کنید.

فعالیت بدنی داشته باشید و ورزش کنید.

وزن خود را کنترل کنید و BMIمتناسب با سن و جنستان داشته باشید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، آن را کنترل کنید.

فشار خون خود را کنترل کنید.

برای کنترل اوره چه غذاهایی باید بخوریم؟

تمام بیماری‌ها با رژیم غذایی در ارتباط هستند و اگر سبد غذایی خود را باتوجه به بیماری اصلاح کنیم می‌توانیم سریع‌تر بیماری را درمان کنیم.

غذاهای مفید برای اوره‌ خون بالا

سبزیجات با برگ تیره و کاهو، خیار و کدو

میوه‌هایی مانند گیلاس، آناناس، سیب، پرتقال، نارنگی، لیمو ترش که ویتامین C بالایی داشته باشد.

استفاده از گوشت و شیر حیواناتی که از علف تغذیه می‌کنند و ذرت نمی‌خورند.

غذاهای مضر برای اوره‌ خون بالا

غذاهای حاوی پروتئین حیوانی مانند گوشت، شیر

غذاهای دریایی مثل صدف و انواع ماهی ساردین، قزل آلا و ساردین و ماهی تن

غذاهای با سدیم بالا مانند غذاهای فراوری شده با نمک

غذاهای سرشار از فسفر مانند آجیل‌ها، پسته، بادام، گردو، دانه‌ی سویا

غذاهای سرخ شده و فست فودها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بروز علائم اولین زنگ هشدار برای فرد است. وقتی حالت تهوع و استفراغ، خشکی پوست، ضعف و خستگی و تکررادرار باهم اتفاق افتاد باید برای تشخیص دقیق مشکل و پیشگیری از عوارض بیماری فورا نزد پزشک بروید.

کدخبر: 800474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟