اگر کودکان زیر 6 سال زیاد شکلات بخورند چه می شود؟

مصرف بیش از اندازه مواد قندی می تواند موجب اضافه وزن ، پوسیدگی دندان و بیش فعالی در کودکان شود.

به گزارش رکنا، کودکان علاقه زیادی به مصرف شکلات دارند اما استفاده افراط گونه از محصولات محتوی قند،کالری فراوانی را به بدن کودک وارد می‌کند در صورتی که این اتفاق در خردسالی بیفتد و کودک نتواند کالری اضافه را بسوزاند، اضافه‌وزن تا بزرگ سالی با او خواهد بود و از طرفی بارها متخصصان روان شناسی اعلام کرده‌اند که مصرف زیاد مواد شیرین باعث بیش فعالی کودک می‌شود.

میزان مصرف شکلات و قند

تقریبا تمام خوراکی‌ها فراوری شده و حاوی قند بالایی برای گروه سنی زیر شش سال تهیه می‌شود. از این رو خانواده ها باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف تنقلات و خوراکی‌های شیرین برای کودکا ن مرز مشخصی دارد.

کودکان زیر 2 سال

بهتر است این کودکان به هیچ‌وجه از شکلات شیرین استفاده نکنند. در بسیاری از موارد کودکان زیر دو سال واکنش‌های حساسیت‌زای خفیف تا متوسط به خوراکی‎‌های شکلاتی نشان می‌دهند. با توجه به این موضوع توصیه می‌شود که در این بازه زمانی کودکان شکلات مصرف نکنند.

نکته: به هیچ عنوان شیر شکلات یا ترکیب شیر با مواد شیرین‌کننده برای این کودکان مناسب نیست.

کودکان ۲ تا 4 سال

در این رده سنی هم بهتر است مصرف شکلات و فراورده‌های مرتبط تا جای ممکن محدود شود. لازم است والدین به این نکته توجه داشته باشند که هم شکلات تلخ، هم شکلات شیری و هم پودر کاکائو حاوی کافئین است که برای کودکان در این رده سنی مناسب نیست.

نکته: هر چه ورود کافئین به بدن در کودکان زیر ۱۲ سال کاهش یابد، برای سلامت بدن و روان آن‌ها بهتر خواهد بود.

کودکان 4 تا 6 سال

میزان قند آزاد مجاز برای این گروه سنی حداکثر معادل ۱۹ گرم یا پنج قاشق چای‌خوری گزارش شده است.

نکته: مواد غذایی با سطح قند آزاد۵/۲۲ گرم به ازای هر ۱۰۰ گرم در دسته پر شکر و مواد غذایی با سطح قند آزاد ۵ گرم یا کمتر به ازای هر ۱۰۰ گرم در دسته کم شکر طبقه بندی می‌شود.

جایگزین‌های مناسب شیرینی‌ها

میوه‌های تازه

میوه‌های خشک شده

بستنی‌ میوه‌ای خانگی

میوه‌های فریز شده

چیپس میوه و سبزیجات

الگو باشیم

ما به عنوان والدین کودکان مهم‌ترین الگوی تغذیه‌ای آن ها هستیم. وقتی آن ها ببینند که ما از

خوراکی های سالم استفاده می کنیم و نوشیدنی‌های سالم می‌نوشیم طبیعتا یاد می گیرند که رژیم غذایی سالمی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد پوسیدگی دندان مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان تا آن‌جا که ممکن است مصرف مواد قندی و شیرین را کاهش دهید. مواد شیرین و چسبنده مثل شکلات ، پاستیل و تافی آثار تخریبی بیشتری در دندان‌ها دارند. پس از مصرف مواد قندی و شیرین، دهان خود را با آب شست‌وشو دهید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 681481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟