ویتامین ث بخور، سرما نخور!

ویتامین ث یا همان آسکوربیک اسید ، یک ویتامین محلول در آب است که برای رشد طبیعی و نرمال بدن ضروری است . بدن انسان توانایی ساختن ویتامین ث را ندارد و باید این ویتامین از طریق مواد غذایی مصرفی روزانه وارد بدن شود.

به گزارش رکنا ، ویتامین ث در بدن نقش های متعددی را بر عهده دارد . به عنوان مثال ویتامین ث کوفاکتور بسیاری از آنزیم ها در بدن است مانند آنزیم هایی که در ساخت کلاژن، کارنیتین و کاتکول آمین ها در بدن فعالیت می کنند. هم چنین ویتامین ث یک آنتی اکسیدان بسیار قوی نیز می باشد که از بدن در مقابل عوامل اکسیداتیو و مخرب محافظت می کند در ادامه به نقش های ویتامین ث، منابع ویتامین ث و سایر موارد می پردازیم. با ما همراه باشید.

ویتامین ث با توجه به عملکردهای متعددی که در بدن دارد برای بدن ضروری است. این عملکردها شامل:

افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا و عفونت ها

بر طبق مطالعات انجام شده مصرف روزانه ویتامین ث به اندازه مکفی، از طریق افزایش مقاومت بدن و افزایش کارایی سیستم ایمنی می تواند از بروز عفونت ها و بیماری ها در بدن جلوگیری کرده و در بسیاری از موارد با کاهش طول دوره نقاهت سبب بهبودی سریع تر در افراد شود. یکی از مهم ترین این موارد سرماخوردگی است که مصرف ویتامین ث حین این دوره سبب بهبودی سریع تر فرد می شود. همچنین مصرف مقادیر مکفی از ویتامین ث در روز می تواند از ابتلا به سرماخوردگی ممانعت کند.

• افزایش جذب آهن گیاهی

مصرف همزمان ویتامین ث با مواد غذایی گیاهی محتوی آهن شامل آهن موجود در مغزها، حبوبات و... سبب افزایش میزان جذب این آهن می شود. مصرف همزمان ویتامین ث با آهن منبع حیوانی شامل انواع گوشت ( قرمز و سفید) هیچ تاثیری در افزایش جذب ندارد.

• حفظ سلامت و شادابی پوست

ویتامین ث پوست انسان را با طراوت نگاه می دارد و موجب جوانی پوست می شود ؛ به همین دلیل است که به مخلوط یک قاشق آب لیموی تازه و یک قاشق عسل در یک لیوان آب سرد که صبحگاه خورده شود، اکسیر جوانی گویند. ویتامینC موجب محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می شود از اینروکسانی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند بهتر است برای حفاظت از پوستشان ویتامینC بیشتری مصرف کنند .با کمبود مصرف ویتامین Cپوست خشک می شود و در زیر آن ،خون مردگی هایی به صورت دانه دانه مشاهده می شود

• حفظ جوانی و جلوگیری از پیری زودرس

یکی از مهم ترین ویژگی های ویتامین ث خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. آنتی اکسیدان به موادی گفته می شود که با از بین بردن عوامل مخرب و آسیب زننده از سلول های بدن محافظت می کنند. این عوامل مخرب یا همان رادیکال های آزاد می توانند علاوه بر مختل کردن عملکرد صحیح سلول ها سبب پیری زودرس سلول ها هم بشوند.

- سبزیجات و میوه ها منابع اصلی ویتامین ث

ویتامین ث به وفور در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. در این میان برخی از گروه های میوه ها و سبزیجات محتوی مقادیر بالاتری از این ویتامین ضروری هستند که لازم است حتما در برنامه روزانه غذایی افراد وجود داشته باشند.

 میوه ها

در میان میوه ها خانواده مرکبات شامل : پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت، نارنگی و... بیشترین میزان ویتامین ث را دارا هستند. از سایر میوه های محتوی ویتامین ث می توان به کیوی، توت فرنگی ، انبه، هندوانه، طالبی، آناناس و پاپایا اشاره کرد.

سبزیجات

در میان سبزیجات خانواده کلم ( بروکلی، گل کلم)، فلفل دلمه ای، لیموترش، گوجه فرنگی ، سیب زمینی، اسفناج و... محتوی ویتامین ث هستند.

مواد غذایی غنی شده

مواد غذایی غنی شده آن دسته از مواد غذایی هستند که هنگام تولید صنعتی آن ها ، ویتامین ث به فرمولاسیون آنها افزوده می شود. مانند آب میوه های صنعتی محتوی ویتامین ث، لبنیات غنی شده با ویتامین ث، غلات صبحانه غنی شده با ویتامین ث و بسیاری از مواد غذایی دیگر. برای بهره گیری از این مواد غذایی لازم است که برچسب تغذیه ای تمام مواد غذایی را هنگام خرید یا مصرف مطالعه کنید.

 مکمل های غذایی

ویتامین ث به طریق سنتتیک در آزمایشگاه هم می تواند تولید شود. مکمل های ویتامین ث به فرم شربت، قرص و یا قرص جوشان در داروخانه ها به فروش می رسند.

- حرارت ویتامین ث را از بین می برد

ویتامین ث یکی از حساس ترین ویتامین هاست و در صورتیکه به طور صحیح نگه داری نشود، به راحتی می تواند از بین برود. حرارت دادن، پختن، گرم کردن، نگه داری طولانی مدت و حتی قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید سبب از بین رفتن ویتامین ث می شود . بنابراین بهترین حالت برای آنکه این ویتامین ضروری را روزانه به اندازه مکفی دریافت کنید ، این است که مواد غذایی محتوی ویتامین ث به طور خام مصرف شوند.

در اینجا بیان این نکته ضروری به نظر میرسد که رب گوجه فرنگی و آب لیموی صنعتی فاقد ویتامین ث هستند و هرگز نمی توانند جایگزین گوجه فرنگی و یا لیمو ترش تازه شوند.

- کاهش مقاومت بدن در کمبود ویتامین ث

کاهش دریافت ویتامین ث روزانه به مرور زمان فرد را دچار کمبود این ویتامین و بروز یک سری از علائم می کند. از مهم ترین علائم کمبود ویتامین ث در بدن می توان به:

• کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها

• افزایش طول دوره نقاهت و طولانی شدن روند بهبودی زخم ها

• خونریزی لثه و در نهایت التهاب لثه ها

• خشکی پوست و مو

• افزایش تدریجی وزن به دلیل کاهش متابولیسم بدن

• درد ناک شدن مفاصل

البته شایان ذکر است که برخی از این علائم جزو علائم مشترک با کمبود ریز مغذی های دیگر به شمار می روند و برای مطمئن شدن از کمبود ویتامین ث باید آزمایش خون از فرد گرفته شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

هانیه جباریان/ مشاور تغذیه و رژیم درمانی

کدخبر: 655446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟