افراد افسرده این توصیه ها را جدی بگیرند

به گزارش رکنا ، تمام افراد ممکن است هرازگاهی احساس غمگینی و دلتنگی داشته باشند خصوصا اگر اتفاق ناراحت کننده‌ای برایشان رخ داده باشد.

تجربه احساس افسردگی و غم برای مدتی کوتاه، امری طبیعی است اما چنانچه این احساس به شکل غیرمعمولی طولانی شود از این مرحله به بعد به یک اختلال یا بیماری روانی مزمن تبدیل شده و نیاز به مدیریت صحیح و مداوم دارد چون در غیر این صورت تمام فعالیت‌های معمول و جنبه‌های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی سلامت جسم او را نیز تهدید می‌کند.

یکی از مباحث مهم در امر مدیریت علائم افسردگی، "خودمراقبتی" است. فرد مبتلا به افسردگی حاد در عین حال که نیاز به مشاوره و کمک حرفه‌ای دارد می‌ تواند با اقداماتی کوچک و جزئی، خلق و خو و در نهایت سلامت روان خود را بهبود بخشد.

این تغییرات کوچک برای مدیریت علائم افسردگی از تغذیه گرفته تا سایر موضوعات مرتبط با سبک زندگی را شامل می‌شود.

در این مطلب سایت تخصصی "ان دی تی وی" به نقل از دکتر "شویتا شارما"، روانشناس بالینی در بیمارستان آسیایی کلمبیا، چندین توصیه کاربردی در حوزه خودمراقبتی ارائه کرده که به افراد افسرده کمک می‌کند تا به شیوه‌ای موثرتر از افت خُلق‌شان جلوگیری و در کاهش علائم افسردگی موفق‌تر عمل کنند:

- مرحله اول در خودمراقبتی، آگاه شدن نسبت به احساسات خود و حالت غم و افسردگی و نیز پذیرفتن این احساسات است تا بتوان با آنها با شیوه‌ای صحیح روبرو شد.

- نکته دوم بدست آوردن دید مثبت به کمک ذهن‌آگاهی است. تعبیر ساده این مطلب این است که روی امور و موضوعات فعلی که در همین لحظه با آنها مواجه هستید، متمرکز باشید.

- به خودتان یادآوری کنید که هیچ موضوعی دائمی نیست، اگرچه در این مرحله به تلاش‌های گروهی و روش درمانی مناسب نیاز پیدا می‌کنید.

- "صحبت کردن" مهمترین مرحله از درمان افسردگی است. بنابراین بدون هیچ احساس شرم و نگرانی، در مورد مشکل خود با دیگران صحبت کنید و در اولین فرصت از یک متخصص کمک بگیرید.

- داشتن برنامه منظم برای خواب و تغذیه، کمک بزرگی در این زمینه به شما می‌کند چرا که تاثیر مهمی در بهبود بهداشت روانی به طور کلی دارد. در عین حال تمرینات آرام‌سازی و رلکسیشن مانند تنفس عمیق هم به بهبود سلامت روان کمک بسیاری می‌کنند.

- با دوستان و عزیزان خود در ارتباط باشید و از آنها حمایت روانی و عاطفی بگیرید. همچنین می‌توانید هر روز افکار و احساسات خود را روی کاغذ بیاورید چرا که یادداشت نوشتنِ آزادانه به شما کمک می‌کند تا این احساسات را جاری کرده و از ذهن خود به تدریج خارج کنید.

- اگر در انجام مراحل بالا به موفقیتی دست پیدا کنید به تدریج می‌توانید سراغ انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بروید. انجام سرگرمی‌ها و کارهای مورد علاقه‌تان بسیار مهم است و اینکه این کارها را بدون هیچ نگرانی یا فشار اجتماعی انجام دهید.

- برای انجام کارها و سرگرمی‌هایی که دوست دارید مثل آشپزی یا تماشای فیلم که بسته به سلیقه هر فرد متفاوت است، وقت بیشتری بگذارید.

- تغذیه سالم و ورزش، دو رکن مهم در مسیر مقابله با افسردگی است. تغذیه سالم به بهداشت روانی کمک می کند و ورزش و تحرک نیز به ترشح هورمون‌های شادی‌بخش و بالا برنده خلق در مغز می‌انجامد.

- نکته آخر که بیشتر یک یادآوریست این است که علائم افسردگی را هرگز نادیده نگیرید و برای اینکه از مشکلات بیشتر و پیچیده‌تر جلوگیری کنید حتما در صورت آگاهی از این احساسات در خود، در اولین فرصت از یک متخصص کمک بگیرید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 624410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟