بیماران مبتلا به فشار خون مصرف این نوشیدنی را جدی بگیرند

 محمد کاظم زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی در خصوص کنترل فشار خون اظهار کرد: فشار خون هر فرد در طول روز تحت تاثیر عواملی مختلف از جمله وضعیت بدن، فعالیت مغز، فعالیت گوارشی، فعالیت عضلانی، تحریکات عصبی، عوامل محیطی، مصرف دخانیات، قهوه و دارو‌ها تغییر پیدا می‌کند.

کاظم زاده ادامه داد: فشارخون بالا که شامل ۲ نوع اولیه و ثانویه است در ۹۵ درصد موارد، علت بروز آن مشخص نیست و عوامل خطری مانند سن بالا، جنسیت مذکر، نژاد، اختلال چربی خون، استعمال دخانیات، مصرف الکل، مصرف زیاد نمک، چاقی، دیابت و سابقه خانوادگی در بروز آن دخالت دارند.

وی گفت: حداقل ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند و زمانی متوجه می‌شوند که باید در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شوند یا خدمات دیالیز را دریافت کنند.

کاظم زاده اضافه کرد: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد ماه ۹۸ با اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم جامعه انجام خواهد شد و از نیمه دوم خرداد ماه ۹۸ عملیات اجرایی سنجش فشار خون آغاز شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد.

"کاپیتان مارول" را درر لنز قانونی ببینید!!

مدیر نظارت بر مواد غذایی این معاونت ابراز داشت: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون به مدت ۴۵ روز ادامه دارد و فاز دوم طرح از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه را شامل می‌شود و جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال استان همدان، تمام زنان باردار و افراد دچار بیماری‌های مزمن و کلیوی را تشکیل می‌دهند که با مراجعه به مراکز جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سراسر استان توسط تیم‌های ثابت و سیار غربالگری می‌شوند.

وی در ادامه گفت: تمام افرادی که در مرحله غربالگری به عنوان بیمار فشار خون بالا، شناسایی شوند پس از دریافت پیامک به مراکز جامع خدمات سلامت و یا پزشک مربوطه ارجاع می‌شوند و مراحل مراقبت و درمان خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

یک میلیارد و ۵۶ میلیون نفر بیمار فشار خونی تا سال ۲۰۵۰

کاظم زاده افزود: سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که تا سال ۲۰۵۰ در دنیا یک میلیارد و ۵۶ میلیون نفر فشار خون بالا تشخیص داده می‌شود، به عبارتی دیگر تقریبا، یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می‌برد.

وی گفت: در سنین جوانی در مردان فشارخون بالا شایع‌تر است و در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و با افزایش سن خطر ابتلا به فشارخون بالا افزایش می‌یابد همچنین نداشتن فعالیت فیزیکی، اضافه وزن یا چاقی مفرط، تغذیه ناسالم، مصرف بیش از حد الکل، نوشیدن مقدار زیاد کافئین، مصرف سیگار، سابقه خانوادگی و بیماری‌های کلیوی از علل ابتلا به فشار خون بالا به شمار می‌رود.

کاظم زاده افزود: نوشیدن روزانه، شیر کم‌چرب کمک می‌کند تا فشارخون حدود ۱۰ درصد پایین بیاید، زیرا شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد و ویتامین D و کلسیم در پایین آوردن فشارخون موثر است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی تصریح کرد: مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند حبوبات، گریپ‌فروت، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، کلم بروکلی، شیر سویا نیز برای پایین آوردن فشارخون مفید هستند. امگا ۳ نیز از موادی است که به پایین آوردن فشارخون کمک می‌کند.

کاظم زاده گفت: همچنین سیر، کرفس، گوجه‌فرنگی، هویج و پیاز نیز مواد غذایی موثر در پایین آوردن فشارخون هستند؛ کم‌آب شدن بدن نیز گاهی می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شود و در مقابل نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

وی افزود: ماهی سالم‌ترین نوع گوشت مصرفی بوده که سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد. همچنین توصیه به کاهش مصرف سدیم، شیرینی‌ها، کافئین، برخی از انواع آجیل و گوشت می‌تواند در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا نقش داشته باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی با تاکید بر افزایش زمان ورزش ادامه داد: زیرا افرادی که از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارند و سبک زندگی نشسته و بی تحرکی دارند، بیشتر به فشارخون مبتلا می‌شوند. قطعا ترک مصرف دخانیات، داشتن روحیه‌ای شاداب و پرنشاط، کنترل استرس و تغذیه سالم از مواردی است که می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

کاظم زاده در خاتمه گفت: طرح کشوری برچسب گذاری و نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی از مواردی است که طی سال‌های اخیر با اهداف ایمنی غذایی و کاهش بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون بالا در تمامی کشور از سوی سازمان غذا و دارو در حال پیگیری است و مردم عزیز می‌توانند با دقت در نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای در مورد میزان مصرف نمک، قند، چربی و کالری‌ها بهترین تصمیم را بگیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 481372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟