سلامت تان را با این سبزیجات خام حفظ کنید

سیر هم همانند پیاز از خانواده سبزیجات سیری است که خواص ضد انعقادی خون دارد اما در عین حال به معنای داشتن خواصی است که با بیماری‌های قلبی‌وعروقی مبارزه می‌کند. طی یک پژوهش مشخص شد که پختن سیر در ۲۰۰ درجه سلسیوس به مدت ۶ دقیقه به‌طور کامل فعالیت ضد انعقادی سیر خرد نشده را از بین می‌برد و به میزان زیادی در سیر در سیر خرد شده کاهش می‌یابد.تحقیقات نشان می‌دهد که گرما آنزیم آلیناس را غیر فعال می‌کند. جوشاندن سیر به مدت ۲۰ دقیقه خواص ضد باکتری آن را سرکوب می‌کند و فقط یک دقیقه گرمای مایکروویو ۱۰۰ درصد قابلیت ضد سرطانی آن را از بین می‌برد.

بروکلی

بروکلی حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات گیاهی سولفورفان است که به پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی، التهاب، افسردگی و بیماریهای مضر دیگر کمک می‌کند.یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ در مجله کشاورزی غذا و شیمی نشان داد که بدن ما هنگامی که بروکلی خام مصرف شود سولفورفان را با سرعت بیشتری جذب می‌کند. تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۹ نیز نشان داد که پختن بروکلی به روش‌های مختلف ازجمله مایکروویو، جوشاندن و سرخ کردن، مقدار ویتامین C آن را کاهش می‌دهد. اگر نمی‌توانید بروکلی را به‌صورت خام مصرف کنید سعی کنید آن را بخارپز کنید. این روش پختن حداقل تاثیر را روی مواد مغذی آن دارد.

چغندر

این مورد ممکن است برای شما عجیب باشد اما می‌توانید چغندر را به‌صورت خام مصرف کنید. در حقیقت به این روش واقعا سالم‌تر از حالت پخته است. چغندر حاوی مقدار زیادی فیبر، فولات(یک فرم از ویتامین B9)، ویتامین C و منگنز است با این حال چغندر پخته ۲۵ درصد کمتر فولات و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را دارد. سبزیجات ریشه‌ای را قبل از ریختن در سالاد یا استفاده از آنها به‌خاطر رنگشان، تمیز کنید به‌طوری‌که لایه بیرونی آنها نازک شود و گل و لای آنها به‌طور کامل کنده شود یا اینکه سالاد لبوی خود را با سبزیجات خام دیگر یا مرکبات درست کنید.

پیاز

پیاز خواص سلامتی بسیاری دارد از جمله مبارزه با سرطان که به لطف غلظت‌های بالای فلاوونوئید کوئرستین است. متخصصان تغذیه می‌گویند: هنگامی که پیاز را خام مصرف می‌کنید خواص مبارزه با سرطان پیاز را بالا می‌برید. پختن فواید ترکیبات گیاهی موجود در پیاز را که با سرطان مبارزه می‌کنند کاهش می‌دهد. علاوه بر این پیاز از خانواده سبزیجات سیری است که به معنای داشتن عوامل ضد پلاکت است که می‌تواند از بیماری قلبی و عروقی پیشگیری کند. پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که وقتی پیاز خام در فر پخته می‌شود، خواص مناسب قلب آن به طور کامل در عرض ۳۰ دقیقه یا کمتر بسته به شکل پیاز که سالم یا خرد کرده باشد، از بین می‌رود.

فلفل دلمه‌‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای یک افزودنی آسان و سریع برای انواع غذاهاست اما شما ممکن است فقط بخواهید آنها را به صورت خام مصرف کنید. فلفل دلمه‌ای قرمز منبع عالی ویتامین C است و به گفته سازمان ملی سلامت و بهداشت، گرم کردن می‌تواند ویتامین C را از بین ببرد.

بلوبری

احتمالا می‌دانید که بلوبری و انواع توت برای سلامت شما بسیار خوب هستند اما آیا می‌دانید چگونه به سلامتی ما کمک می‌کنند؟بلوبری و سایر توت‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها هستند که بخش زیادی از آن به‌دلیل مقادیر بالای پلی‌فنل‌هاست.

متخصصان طب سوزنی و درمانگر طبیعی می‌گویند: آناناس کبابی یک افزودنی دلپذیر به منوی غذاهای کبابی شماست اما خوردن آن به این شکل می‌تواند شما را از دریافت خواص سلامت بخش آن محروم کند. پژوهشی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که آب آناناس تازه در کاهش التهاب و نئوپلازی روده(رشد غیر طبیعی بافت اطراف روده بزرگ) در موش‌های مبتلا به کولیت بیش از آب آناناس جوشیده موثر است؛ پژوهشگران می‌گویند این موضوع را به مقدار بالای آنزیم بروملین در آب آناناس تازه است که به کاهش تورم کمک می‌کند. اگر چه این پژوهش فقط روی موش‌ها انجام شده است، بررسی طبی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بروملین به‌عنوان یک عامل ضد التهاب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برابری می‌کند اما عوارض آن در افراد بیمار کمتر است.خوردن آناناس خام به کاهش ورم و خونریزی در بیماران جراحی شده، کمک می‌کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟