9 دانه روغنی که باید در رژیم غذایی تان باشد

دانه ها سرشار از مزایای بی شمار برای سلامتی هستند و آگاهی از این مزایای آنها شاید تشویق تان کند تا بیشتر از قبل به مصرف آنها روی بیاورید. انواع مختلف دانه ها سرشار از پروتئین، فیبر، آهن، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3 است.

 در اینجا 9 دانه خوراکی که بهتر است هر روز آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، بیشتر معرفی شده است:

دانه های چیا: فقط دو قاشق غذاخوری از این دانه ها حاوی نزدیک به 10 گرم فیبر است. دانه های چیا این دانه ها سرشار از پروتئین، چربی های امگا 3، کلسیم، منگنز و فسفر است. دانه های چیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی‌ اکسیدان‌ ها به مقابله با تشکیل رادیکال ‌های آزاد که موجب آسیب‌ به مولکول ‌های سلولی، تسریع روند پیری و همکاری در بروز بیماری‌ هایی از قبیل سرطان می‌شود، می ‌پردازند.

برنج قهوه ای: آنتی اکسیدان موجود در این برنج 30 برابر بیشتر از برنج سفید است. برنج قهوه ای همچنین منبع خوب فولات، منیزیوم، فسفر، روی، ویتامین ب 6 و نیاسین نیز به شمار می رود.

دانه کدو تنبل: سرشار از ویتامین ب، آهن، منیزیم، زینک و پروتئین است. پروتئین ‌های تخمه کدو به میزان زیادی در اسیدآمینه ‌ای به نام تریپتوفان متمرکز شده ‌اند که باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می‌ شوند. این دانه ها همچنین حاوی میزان زیادی از اسیدهای چرب ضروری هستند که به سلامت رگ‌ های خونی کمک می‌ کنند و کلسترول بد خون را پایین می ‌آورند.

کوینولا: اگر به دنبال منابع پروتئین سالم هستید، کوینولا یکی از این گزینه ها است و در هر فنجان 8 گرم پروتئین دارد. کوینولا همچنین سرشار از فیبر و آهن و یک منبع فاقد گلوتن محسوب میشود.

دانه های کتان: این دانه ها، منبع فیبرهای محلول هستند، میزان کلسترول را کاهش داده و باعث می‌ شوند که احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید. دانه کتان میزان قند خون را نیز کنترل می ‌کند. دانه کتان حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت چشم‌ ها و مغز مفید بوده و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

شاه دانه: این دانه‌ های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفید هستند. شاه دانه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. امگا 3 ها همچنین التهاب را کاهش می ‌دهند و سلامت قلب و عروق و مغز را تضمین می‌ کنند. از این گذشته شاه‌ دانه حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتوسترول است که میزان کلسترول خون را پایین می ‌آورد.

دانه های آفتابگردان: هر اونس از این دانه ها، نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامینEرا برطرف می کند. این دانه ها همچنین سرشار از چربی های سالم هستند. دانه آفتابگردان منبع فوق ‌العاده‌ ویتامین ب و فولات محسوب می‌ شود. این دانه ها از سیستم ایمنی و سلامت بدن به خصوص در دوره‌ بارداری حفاظت می ‌کنند.

دانه کنجد: یک انتخاب هوشمند برای کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید است، از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کرده و باعث تضمین سلامت کبد می شود. دانه های کنجد به خاطر داشتن مقادیر زیادی ویتامینEمحافظ و تقویت کننده قلب و سیستم عصبی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459562 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟