دشمنان سنگ کلیه را در لیست غذایی تان قرار دهید

ابتلا به سنگ کلیه یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه ادراری میان مردان میانسال در سراسر جهان است که به دلیل غلیظ شدن و رسوب کردن موادی از قبیل کلسیم در کلیه ها و مجاری ادراری به وجود می آید.

تشکیل سنگ ها، بلورها و کریستال ها در دستگاه ادراری با درد و بی قراری زیادی همراه است. این درد به ویژه در شرایطی که سنگ ها و کریستال ها درون کلیه و مجاری ادراری حرکت کنند چند برابر می شود و عوارضی نظیر دل درد، تهوع، استفراغ و تب و لرز را نیز به همراه دارد.

برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری در طب سنتی و مکمل شیوه های درمانی مختلفی وجود دارد؛ شیوه هایی که بدون نیاز به داروهای شیمیایی و روش های تهاجمی می توانند به افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک کنند.

● روغن کرچک مسکن گیاهی

افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری های کلیه و اختلال مجاری کلیه دچار درد هستند می توانند در کنار ادامه روند درمانی خود از متدها و شیوه های طب طبیعی برای تسکین دردهای این ناحیه کمک بگیرند. یکی از ساده ترین شیوه هایی که در تسکین درد کلیه بسیار موثر است ماساژ روغن کرچک است. برای این منظور کافی است مقداری از روغن کرچک را درست در جایگاهی که کلیه قرار دارد ماساژ دهید و پس از ۴ تا ۵ دقیقه ماساژ یک حوله گرم روی موضع کمپرس کنید. این روش به شما کمک می کند که پس از ۳ تا ۴ روز تکرار از شدت دردهای شما به مرور کاسته شود. علاوه بر این می توانید پیش از ارائه ماساژ روغن کرچک را اندکی گرم و سپس از آن برای ماساژ استفاده کنید.

● پیشگیری از سنگ سازی با لیموترش

افرادی که در برنامه و رژیم غذایی خود از آبلیموی تازه و لیموترش استفاده می کنند، شانس بیشتری برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و دردهای ناشی از آن دارند. به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه های طبیعی درمانی آبلیموی تازه در صورتی که با آب ترکیب شود موجب پیشگیری از تجمع و تشکیل سیترات های موجود در ادرار و بلور در سیستم ادراری به ویژه کلیه ها می شود. از این رو درمانگران این شیوه درمانی به مخاطبان خود توصیه می کنند علاوه بر نوشیدن یک فنجان آب و لیموترش در طول روز در برنامه غذایی خود نیز از لیموترش تازه استفاده کنند.

● رژیم غذایی آیورودا سنگ شکن

در طب سنتی هندوستان، ، شیوه درمانی ای وجود دارد که به کمک آن فرایند شکسته شدن سنگ ها درون کلیه اتفاق می افتد بدون آنکه بیمار نیازی به مصرف داروهای شیمیایی یا استفاده از متدهای جدید درمانی سنگ شکن داشته باشد. در این شیوه که به نام رژیم درمانی آیورودا مطرح است درمانگر طب سنتی هند با اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی بیمار به شکستن سنگ های کلسیمی و فسفاتی و دفع آنها از طریق مجاری ادراری کمک می کنند. به این ترتیب این درمانگران با روشی که عارضه جانبی برای بیمار به همراه ندارد برای درمان او دست به کار می شوند. به منظور استفاده از این شیوه درمانی بهترین کار مراجعه به متخصص طب آیوروداست تا او پس از معاینه و بررسی طبع و مزاج فرد شیوه صحیح زندگی و رژیم غذایی مناسب را برای او تجویز کند.

● این خوردنی ها را فراموش کنید

اگر در خانواده ای قرار دارید که در میان اعضای آنها استعداد ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد، بهتر است با اصلاح رژیم غذایی خود و پرهیز از مصرف غذاهای زیر احتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه را به حداقل برسانید.

تا می توانید از نان، پاستا، ماکارونی و شکر فرآوری شده در برنامه رژیم غذایی خود پرهیز کنید و مصرف آنها را به حداقل ممکن برسانید.

مصرف خوراکی ها و غذاهایی که در آنها از لبنیات و ذرت استفاده شده را تا حد امکان کاهش دهید؛ زیرا مصرف مداوم این خوراکی ها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

برای تهیه غذا سعی کنید از بخش های بدون چربی گوشت استفاده کنید تا به این ترتیب میزان سلامت کلیه های خود را افزایش دهید.

نوشیدنی هایی مثل چای، قهوه، الکل و مصرف تنباکو را از برنامه زندگی خود حذف کنید یا مصرف آنها را تا حد ممکن کاهش دهید.

● پاکسازی کلیه ها با چای گیاهی

یکی از گیاهان دارویی بسیار موثر برای پیشگیری از تجمع رسوبات در کلیه و مجاری ادرار، چای گیاهی قاصدک است. مصرف این نوشیدنی گیاهی علاوه بر آنکه می تواند از بروز سنگ کلیه در دستگاه ادراری پیشگیری کند، می تواند به عنوان یک مسکن گیاهی در زمان درد سنگ کلیه عمل کند.

برای استفاده از خواص پاکسازی این گیاه دارویی کافی است برگ های خشک گل قاصدک را مثل چای معمولی دم کنید و در طول روز یک تا ۲فنجان از آن بنوشید. نوشیدن این دمنوش به شما کمک می کند که با پاکسازی روزانه دستگاه کلیه و مجاری آن از تشکیل بلور یا سنگ در کلیه ها پیشگیری کنید.برای بهره مندی از این شیوه درمانی می توانید با مشاوره با متخصص طب سنتی این گیاه دارویی را مصرف کنید.

● کلیه ها را تقویت کنید

گیاهان دارویی متنوعی در طبیعت وجود دارند که می توانند علاوه بر تسکین دردهای ناشی از ابتلا به سنگ کلیه می توانند به درمان این بیماری نیز کمک کنند. در میان این گیاهان دارویی می توان به تاثیر درمانی چای سبز، عصاره گیاه قره قاط، دم نوش کاکل ذرت و جوشانده خارمریم اشاره کرد که می توانند تاثیر زیادی در کاهش دردهای سنگ کلیه داشته باشند. درمانگران طب سنتی اما توصیه می کنند که برای مصرف این نوشیدنی های گیاهی بهتر است از مشاوره درمانگر طب سنتی بهره بگیرید و از گیاهان دارویی طبیعی که به آنها مواد افزودنی و شیمیایی اضافه نشده و بدون کافئین هستند برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید.

● هر روز آب پرتقال بنوشید

دانشمندان معتقدند مصرف روزانه آب پرتقال تاثیر بسزایی در پیشگیری از تشکیل کریستال ها و بلورهای سنگی در کلیه دارند. براساس تحقیقات این گروه مصرف آب پرتقال موجب افزایش سیترات پتاسیم در ادرار شده و این مسئله مانع از تشکیل بلورها و سنگ های ریز و درشت در کلیه ها می شود. به اعتقاد محققان، نوشیدن آب پرتقال یکی از بهترین شیوه های طبیعی پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه به ویژه برای افرادی است که در خانواده آنها استعداد ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد. به این شرط که بیماران تلاش کنند از آبمیوه طبیعی و تازه استفاده کنند.

● هر هفته این خوراکی ها را بخورید

با رعایت نکات زیر می توانید احتمال ابتلا به بیماری های کلیه به ویژه سنگ کلیه را در میان اعضای خانواده خود به حداقل برسانید:

متخصصان توصیه می کنند به منظور پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه یا عود دوباره آن بهتر است از غذاها یا میوه های حاوی آنتی اکسیدان مثل گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و سبزیجات تازه استفاده کنید و مصرف این خوراکی ها را دست کم ۴ بار در برنامه هفتگی خود لحاظ کنید.

جوی دوسر، گندم سیاه، سبوس و برنج قهوه ای از بهترین غلاتی هستند که می توانید بدون نگرانی آنها را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

ورزش روزانه حداقل به مدت ۲۰ دقیقه و نوشیدن آب نیز از جمله نکاتی است که تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه دارد.

به جای گوشت قرمز از گوشت سفید مثل گوشت ماهی، میگو و مرغ استفاده کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459453 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟