درمان کبد چرب با خوشمزه ترین جوانه گیاهی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی جوانه را در سم‌زدایی از کبد، رفع کبدچرب و رفع گرگرفتگی در زنان یائسه موثر دانست.

جوانه ماش حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فیبر، روی (زینک)، سلنیوم، فسفر، اسیدفولیک، مس، اسیدچرب امگا ۳ است.

برای بررسی خواص جوانه ماش و اینکه مصرف این جوانه برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص جوانه ماش

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص جوانه ماش گفت: این جوانه دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت، جوان‌سازی و ترمیم پوست و مو دارد و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

وی افزود: جوانه ماش به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

عظمایی بیان کرد: این جوانه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است، زیرا باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود. برای این منظور باید جوانه را به همراه سالاد، روغن زیتون و آب لیموترش مصرف کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: جوانه ماش به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: این جوانه موجب تقویت بینایی می‌شود و از آب مروارید (کاتاراکت) پیشگیری می‌کند.

وی گفت: از دیگر خواص جوانه ماش می‌توان به کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت معده و دستگاه گوارش و رفع گرگرفتگی زنان یائسه اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: این جوانه تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ لذا برای کودکان در حال رشد، ورزشکاران و بدنسازان بسیار مفید است.

وی اظهار کرد: جوانه ماش موجب سم‌زدایی از کبد می‌شود و کبدچرب را رفع می‌کند؛ همچنین کلیه و مجاری ادرار را پاکسازی می‌کند.

عظمایی افزود: فیبر موجود در جوانه ماش موجب بهبود عملکرد روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود و برای افراد مبتلا به بواسیر مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این جوانه به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

منع مصرف جوانه ماش

عظمایی گفت: زنان باردار بنا بر احتیاط نباید از این جوانه استفاده کنند و مصرف آن برای این بانوان ممنوع است؛ همچنین مصرف این جوانه برای سالمندان و نوزادان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممنوع است. در مجموع نباید در مصرف جوانه‌ها زیاده‌روی کرد.

مواد لازم جوانه ماش

-ماش به مقدار لازم

-آب به مقدار لازم

طرز تهیه جوانه ماش

-برای تهیه این جوانه ابتدا ماش را می‌شوییم.

-به اندازه ۳-۲ برابر ماش به آن آب سرد اضافه می‌کنیم به طوری که آب روی ماش را بپوشاند.

-پس از گذشت ۱۲ ساعت، آب ماش را خالی کرده و آبکشی می‌کنیم.

-ماش را درون پارچه نخی می‌ریزیم و گره می‌زنیم.

-پارچه را درون ظرفی می‌گذاریم و در جای تاریک و سرد قرار می‌دهیم.

-به مدت ۵ روز، روزانه ماش را خارج کرده، می‌شوییم و مجدد بر سر جای خود برمی‌گردانیم.

-هنگامی که حدود ۲.۵ سانتی‌متر جوانه زد، آماده میل کردن با سالاد و غذاست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟