درمان سرد مزاجی با یک غذای سنتی

 شیربرنج جزء قدیمی ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی می باشد که در عین سادگی یک غذای مقوی و کامل به حساب می آید و نام دیگر آن به دلیل ظاهری اش(آش شیر) می باشد،یکی دیگر از نام های شیر برنج (شیربا) می باشد که در شاهنامه فردوسی به این نام نوشته شده است. کلا شیر برنج غذای خوشمزه ای هست که بیشتر مردم دوستش دارند و معمولا بیشتر در ماه مبارک رمضان به یادش می افتیم البته می شود این غذای خوشمزه رو به صورت سرد و به عنوان یک دسر و پیش غذا نیز استفاده کرد،اگر بدانید شیر برنج علی رغم ترکیب ساده چه خواصی دارد مطمئن باشید این غذای سنتی و ساده ی ایرانی پای ثابت سفره افطار شما خواهد بود. برای آشنایی بیش تر با "خواص شیر برنج" با ما همراه شوید.

دلایل مهم برای خوردن شیر برنج چه چیزهایی می باشند؟

از مهمترین دلایل خوردن شیر برنج می توان به افزایش طول عمر و مفید بودن برای پوست، درخشندگی و سفیدی و صافی پوست و همچنین برای رفع خستگی و گرسنگی اشاره کرد. شیر یکی از بهترین مواد غذایی است و در سلامتی انسان نقش بسیار مهمی دارد و مصرف روزانه آن برای تمامی سنین توصیه می شود، پس چه بهتر که همراه با برنج که غذایی مفید می باشد سرو شود. مصرف شیر در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون ، محرک نیروی جنسی ،اشتها آور و چاق کننده است؛البته مصرف خود شیر به تنهایی برای کسانی که دارای مزاج سرد می باشند زیاد توصیه نمی شود ولی اگر همراه با برنج مصرف شود مفید می باشد. پس اگر سرد مزاج هستید شیربرنج بخورید.

افراد دارای مزاج خشک هم می توانند از شیر برنج استفاده کنند، چون هم رطوبت رسان ملایم برای بدن می باشد و هم باعث طول عمر در افراد می شود.همچنین چاق کننده نیز است و برای افراد لاغر بسیار خوب می باشد، چون مصرف مداوم آن باعث چاقی می شود. مخصوصا اگر شیربرنج همراه با شیره انگور مصرف شود تاثیر بسزایی خواهد داشت و کلسیم بدن را نیز تامین میکند.

نظر پزشکان و متخصصان در رابطه با خواص شیر برنج

امروزه در طب سنتی نیز به مصرف شیر برنج و فرنی توصیه می شود. در واقع شیر به همراه برنج و مقداری پودر نبات یا شکر و مقداری عسل که باهم حرارت داده شده است، غذایی بسیار مفید،مقوی می باشد و هضم این غذا راحت بوده و برای اکثر افراد قابل استفاده و مفید است.

اگر سرد مزاج هستید، شیر برنج بخورید!

از نظر طب سنتی شیر برنج غذای مفیدی به شمار می رود. از علل مفید بودن این غذا برای افراد سردمزاج می توان به وجود برنج در آن اشاره کرد، چون برنج خاصیتی دارد که در افراد سرد مزاج موجب سردی و در افراد گرم مزاج موجب گرمی می شود. هم چنین بهتر است بدانید که برنج دارای خاصیت دوگانه ای می باشد و حالت سردی دارد پس توصیه می شود همراه با دارچین استفاده شود،چرا که شیر با برنج هردو دارای طبع سرد هستند، پس دارچین به هضم بهتر آن کمک کرده و طبع آن را به سمت تعادل و انرژی بیشتر می برد و اگر همراه با مربای گل سرخ مصرف شود بسیار مطلوب تر می شود.

طرز تهیه شیر برنج

درست کردن شیر برنج بسیار ساده و آسان است و هر کدبانوی ایرانی حتما می تواند به راحتی آن را بپزد چون هم مواد اولیه در دسترس و ارزانی دارد هم زود آماده می شود.زمان لازم برای پخت آن حدود ۳۰ دقیقه می باشد.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج

یک پیمانه برنج خام

۳لیوان آب

۲لیوان شیر

مقداری گلاب

به مقدار لازم شکر(به اندازه ای که شیرینی آن مناسب با ذائقه تان باشد)

عسل(برای سرو کردن)به دلخواه

اگر بخواهیم عطر گلاب کاملا در برنج قالب شود، یک شب قبل از پخت باید برنج را با گلاب خیس کرده و بگذاریم بماند. ابتدا یک پیمانه برنج را به خوبی شسته و به همراه ۳لیوان آب روی حرارت ملایم گاز قرار می دهیم و هم میزنیم و آنقدر می گذاریم پخته شود تا برنج وا رود.(می تونید از برنج نیم دونه هم استفاده کنید). اگر از برنج کامل استفاده کنیم باید بعد پخت با پشت قاشق آن را له کنیم تا دو نیم شود،سپس کم کم ۲ لیوان شیر را به آن اضافه کرده و دوباره هم میزنیم،پس از گذشت چند دقیقه که خوب باهم مخلوط و پخته شدند گلاب و شکر را به میزان لازم به آن اضافه می کنیم و هم میزنیم،وقتی شیر برنج مقداری قوام آمد و غلیظ شد از روی گاز بر میداریم و قبل از سرد شدن در ظرف دلخواه میریزیم.می توانید شیر برنج را همراه با عسل و یا شیره خرما میل نمایید،برای تزئین آن می توانید از خلال پسته و پودر گل سرخ خشک شده و بادام نیز استفاده کنید که باعث زیبایی سفره تان می شود.

روش دیگری نیز برای پخت این شیر برنج وجود دارد که اشاره مختصری به آن میکنیم تا شما مطابق با سلیقه خودتان آن را درست کنید.

در این جا نیز مثل دستور قبلی شیر و برنج و گلاب و شکر به مقدار گفته شده وجود دارد ولی در این جا هل به مقدار یک دوم قاشق چای خوری و مقداری خامه حدودا یک دوم خامه کامل استفاده شود؛سپس مطابق دستور قبل درست کرده ولی خامه و هل را در آخر سر به آن اضافه می کنیم و یک شیر برنج خوشمزه و مقوی درست می شود.

مصرف شیر برنج برای چه گروه های سنی توصیه می شود؟

برای تمامی سنین مصرف این غذا توصیه می شود،شیر برنج به دلیل وجود شیر و برنج در ترکیب غذای کمکی برای کودکان زیر ۲سال و به عنوان یک میان وعده برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد،هم چنین مصرف آن برای نوجوانان در حال رشد و روزه داران توصیه می شود.

شیربرنج همراه با چه چیز هایی صرف شود؟؟

توصیه می شود شیر برنج را به علت داشتن طبع سرد با دارچین و عسل و یا شیره خرما میل کنیدو همچنین می توان به همراه مربای گل سرخ نیز مصرف کرد زیرا مربای گل سرخ با اکثر طبع ها سازگاری دارد.

امیدواریم با خواندن این مطلب و با پی بردن به خواص شیر برنج از این غذای خوشمزه استفاده کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟