فرمول رفع خستگی قلب دوم

 کارهای روزمره و گرفتاری ها و دوندگی های بیرون از خانه پا درد را به یک سندروم معروف و همگانی میان ایرانیان تبدیل کرده، اما برای تان کلی راه حل طبیعی آماده کرده ایم که با انجام دادن شان، می توانید خستگی را از پاهای تان فراری بدهید و درد را از بین ببرید.

به پاهای تان لطف کنید!

فقط کسانی که ماساژ Massage پا را امتحان کرده باشند، می دانند که میان ماساژ دادن و ندادن پاها تفاوت از زمین تا آسمان است! به همین خاطر هم ما تمرکزمان را روی ارائه روش های ماساژدادن پاها گذاشته ایم و سعی داریم تمام زیروبم های لازم را به شما یاد بدهیم تا شما هم از این کار لذت ببرید و انرژی از دست رفته را به پاهای تان برگردانید. برای این کار احتیاج به وسایل اولیه و دانستن نکات لازم دارید.

تسکین پا درد در سه سوت!

ماساژ دادن هم مثل خیلی از کارهای دیگر به وسایل خودش نیاز دارد. وسایل ضروری ماساژ پا شامل یک کاسه یا تشت بزرگ است که فقط به همین کار اختصاص دارد، همچنین دو عدد حوله لطیف و گرم و لوسیون و روغن های ماساژ.

اگر بعد از یک روز کاری شلوغ به منزل رسیدید و احساس کردید اگر پاهای تان زبان داشتند، الان شروع به گریه و زاری می کردند، اول از همه، پاهای تان را خیلی تمیز و با آب ولرم بشویید و خشک کنید. بعد تشت یا ظرف کوچکی را که برای ماساژ پا در نظر گرفته اید، آماده کرده و داخلش را با آب ولرم یا داغ پرکنید. (گودی تشت باید طوری باشد که حداقل تا قوزک پای شما را بپوشاند.)

حالا وقت آن رسیده که دست های تان را هم زیر آب گرم بگیرید تا اگر احیانا سرد هستند، خوب گرم شوند و آماده برای ماساژ دادن.

حوله ها، لوسیون و روغن را دم دست تان بگذارید. ترجیحا یک بالش یا کوسن در اطرافت تان داشته باشید تا بتوانید موقع ماساژ از آن استفاده کنید. تاکید داریم که این وسایل را نزدیک تان بگذارید که وسط ماساژ مرتب مجبور نشوید بلند شوید و دنبال شان بروید. این کار باعث می شود پا اصطلاحا سرما بخورد.

می توانید موزیک مورد علاقه تان را بگذارید و در حین مراحل بعدی از آن لذت ببرید. (بازهم یادتان باشد، کنترل پخش موزیک را در دسترتان بگذارید.)

یک جفت جوراب روفرشی لطیف و نرم تهیه کنید و آن را به صورت اختصاصی برای وقت هایی در نظر بگیرید که ماساژ پا دارید.

حواس تان باشد

آدم ها معمولا وقتی سرگرم کاری می شوند، خیلی چیزها یادشان می رود. یکی از این چیزها اهمیت دادن به خود است.

درست است که یک عالمه کار سرتان ریخته و زمان برای انجام دادن کارها، کم است و درست است که وقت سر خاراندن ندارید، اما لطفا مراقب خودتان هم باشید. هرجا که هستید به صدای بدن تان گوش کنید و به آن اهمیت بدهید.

صدای بدن همان احساساتی است که ممکن است به سرعت از مغزتان بگذرند، اما چون وقت ندارید و سرتان شلوغ است به آ نها توجهی نمی کنید. یکی از این صداها مربوط به خستگی است. فرض کنید برای خرید بیرون رفته اید، همه جا شلوغ است، کلی باید توی نوبت اتاق پرو بایستید که در نهایت بتوانید یک لباس مناسب انتخاب کنید.

در این شرایط بدن شما در حال صحبت کردن با شماست. مثلا ممکن است به شما بگوید کلافه شده، حوصله اش سر رفته یا خسته شده. این شما هستید که تا کار به جاهای باریک نکشیده باید به این صدا گوش کنید.

تسکین پا درد در سه سوت!

درست قبل از اینکه کمرتان درد بگیرد، مچ پای تان ورم کند و زانوهایتان تیر بکشند از فروشنده خواهش کنید به شما یک صندلی بدهد که بتوانید چند دقیقه ای بنشینید. اگر صندلی ها همه پر بودند، سعی کنید از همراه تان بخواهید چنددقیقه ای نوبت شما را نگه دارد. بعد می توانید با خیال راحت بیرون بروید و جایی برای نشستن پیداکنید.

به پاهای تان وقت استراحت کردن بدهید تا در شلوغ ترین روزهای سال دست تان را توی حنا نگذارند!

یک ماساژ جانانه

پاهای تان را داخل ظرف آب قرار دهید و بگذارید ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل آب ولرم بمانند. اگر به آروماتراپی یا رایحه درمانی علاقه دارید، می توانید چند قطره از روغن معطر موردعلاقه تان را داخل آب بریزید. پشنهاد ما استفاده از اسطوخودس است که هم آرامش بخش است و هم ضدعفونی کننده. در طول این مدت زمان ریلکس کنید و به پشتی صندلی یا مبلی که رویش نشسته اید تکیه دهید. صبور باشد و بگذارید پاهای تان به خوبی مرطوب شوند.

- بعد از ده دقیقه پاها را یکی یکی از داخل آب درآورده و با یکی از حوله هایی که از قبل آماده کرده اید، خشک کنید. بهتر این این حوله ها ولرم باشند تا پاها یک مرتبه یخ نکنند. حالا یکی از پاها را برای شروع عملیات ماساژ انتخاب کنید و پای دیگر را داخل حوله دوم بپیچید که گرم بماند و حرارتش را از دست ندهد.

- مقدار لازم از لوسیون یا روغن ماساژی را که دوست دارید، انتخاب کنید و تمام سطح پای تان را به آن آغشته کنید. سپس شروع به ماساژ دادن کنید تا لوسیون به خوبی جذب پا شود.

- بهتر است به پای تان کمی نرمش بدهید. برای این کار پیشنهاد می کنیم با یک دست پاشنه پا را بگیرید و با دست دیگر قوزک پا و مفاصل آن را به صورت دورانی ورزش Sport بدهید. این کار باعث می شود آمادگی عضلات برای دریافت ماساژ و به دست آوردن بهترین نتیجه، بیشتر شود.

- در ادامه نرمش شروع به فشاردادن پای تان کنید. با یک دست زیر پا را فشار دهید و با دست دیگر روی آن را. این کار شبیه نیشگون گرفتن آهسته است و به بالارفتن جریان خون کمک می کند.

- بعد از تمام شدن مرحله قبل، همان طور که یک دست روی پا است و دست دیگر زیر آن، دست ها را در جهت عکس همدیگر حرکت دهید. این حرکت را به مقدار لازم ادامه دهید تا احساس کنید اصطلاحا عضلات تان نرم شده اند و آماده مرحله بعد.

خستگی را در کنید

بعد از نرمش پاها، نوبت به ماساژ اصلی می رسد. این بخش را با ضربه زدن به پاها با انگشتان دست شروع کنید. برای این کار با شست پا به ناحیه زیر پا و با بقیه انگشتان به روی پا ضربه بزنید. این کار را از انگشتان پا شروع کرده و در بخش قوزک تمام کنید. یادتان باشد مفاصل و فضاهای خالی بین انگشتان را فراموش نکنید.

تسکین پا درد در سه سوت!

بعد از این ماساژ کلی، وقت آن می رسد که هر بخش از پای تان را به صورت اختصاصی ماساژ دهید. این کار را از انگشتان و با حرکات دایره ای شروع کنید. هرحرکت را از یک تا پنج بار تکرار کنید. پیشنهاد ما این است که اول سراغ انگشت کوچک بروید و بعد یکی یکی جلو بیایید تا به شست پا برسید. برای انجام ماساژ دورانی کافی است انگشت شست تان را زیر انگشت کوچک پا قرار دهید و روی آن را با انگشت اشاره و میانی دست ماساژ دهید. برای بقیه انگشتان نیز همین کار را انجام دهید.

یکی از بخش هایی که می توانید با ماساژ آن، آرامش زیادی به دست بیاورید درست زیر انگشتان پا قرار دارد. کافی است با چهار انگشت دست، چهار فضای خالی بین انگشتان پا را پیدا کنید و با حرکات رو به جلو و عقب این ناحیه را ماساژ دهید.

وقتی ماساژ ناحیه بین انگشتان پا تمام شد، سراغ بخش های میانی و انتهایی پا بروید. سعی کنید اول با انگشت شست تان حرکات دورانی ایجاد کنید و بعد آهسته ضربه بزنید. این کار نیز در رفع خستگی پاها، اثرات بسیار مفیدی دارد.

ماساژ دادن را با آهسته کردن ضربه هایی که به پا می زنید، تمام کنید. این کار را از انگشتان پا شروع کنید و به سمت قوزک بیایید. بعد از تمام شدن ماساژ یک پا، نوبت به پای دیگر می رسد. کل این کارها معمولا چیزی در حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد.

بعد از تمام شدن ماساژ، روغن یا لوسیون اضافه ای را که روی پوست مانده، با دستمال کاغذی پاک کنید و دمپایی روفرشی تان را بپوشید. خیلی مراقب باشید که سُر نخورید.

رفلکسولوژی؛ بهتر از همیشه

یک ماساژی هم هست که کاملا اختصاصی پاهاست. اسم این ماساژ رفلکسولوژی است. متخصصان این ماساژ اعتقاد دارند که هر بخش از کف پاها مربوط به سلامت یکی از اعضا یا ارگان های بدن است. به همین خاطر با ماساژ تلاش می کنند که سلامت این اعضا را بهبود ببخشند. در این نوع از ماساژ کف پا به پنج قسمت کلی تقسیم می شود.

انگشتان پا: متخصصان این ماساژ اعتقاد دارند برای بهبود سردرد و گردن درد باید انگشتان و مفاصل آنها را به خوبی ماساژ داد.

انحنای کنار شست پا: این انحنا وابسته به سلامت ستون فقرات و مهره های آن در نظر گرفته می شود در حقیقت برای تسکین دردهای این ناحیه باید انحنای کنای شست پا را به خوبی ماساژ داد.

بخش تحتانی انگشتان پا: درست همان قسمت های برجسته ای که زیر انگشتان پا قرار دارند، مربوط به سلامت ناحیه قفسه سینه و اعضای داخل آن یعنی شش ها می شوند. این مرحله از زیر شست پا شروع می شود و به زیر انگشت کوچک می انجامد.

لاغرترین قسمت پا: در رفلکسولوژی اعتقاد بر این است که لاغرترین بخش کف پا که معمولا در قسمت میانی قرار دارد مربوط به ناحیه شکم می شود. به همین خاطر اگر کسی به دلیل مشکل معده درد یا عملکرد نامناسب روده های به یک متخصص ماساژ پا مراجعه کند، احتمالا خواهددید که بخش میانی پای او بیشتر ماساژ داده می شود.

پاشنه پا: آخرین بخش تقسیم بندی کلی مربوط به پاشنه پا می شود. این قسمت را وابسته به لگن افراد در نظر می گیرند. تمام اجزای بدن که در بخش لگن قرار دارند نیز مربوط به همین بخش هستند.

البته هرکدام از بخش های بالا خودشان به نقاط ریزتری تقسیم بندی می شوند. چنانچه سرتان خیلی شلوغ است و پادرد ناشی از زیاد کارکردن، امان تان را بریده، بد نیست سری به یک متخصص ماساژ کف پا بزنید. با این ماساژ هم دردتان تسکین پیدا می کند و هم به بقیه اعضای بدن تان کمک کرده اید سالم تر بمانند.

تسکین پا درد در سه سوت!

غیر از ماساژ، چه کار کنیم؟

ممکن است حوصله ماساژ دادن پاهای تان را نداشته باشید و دل تان بخواهد بدون زحمت، خستگی از پاهای تان فرار Escape کند. اگر این طور است راهکارهای زیر می توانند به دردتان بخورند.

تکنیک آب سرد و گرم

این تکنیک به خصوص برای رفع درد پا مناسب است. یک سطل را با آب سرد پر کنید و سطل دیگر را با آب گرم. اول برای مدت سه دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید و بعد آنها را به مدت ۱۰ ثانیه الی یک دقیقه در آب سرد بگذارید. این کار را دو الی سه بار تکرار کنید و بعد پاهای تان را خشک کنید. آب گرم جریان خون را در سطح پاها افزایش می دهد و آب سرد از التهاب شان کم می کند. یادتان باشد این عملیات باید با آب سرد تمام شود. اگر با سطل آب ارتباط برقرار نمی کنید می توانید این کار را با حوله داغ و بسته یخ به مدت ۱۰ دقیقه و به طور متناوب امتحان کنید.

سرکه بر هر درد بی درمان دواست

سرکه یک عالمه خواص درمانی دارد و یکی از این خاصیت ها از بین بردن درد پاهاست که بر اثر گرفتگی عضلانی ایجاد شده است. برای اینکه درد پای شما هرچه زودتر بهبود پیدا کند، کافی است یک سطل آب داغ تهیه کنید و دو قاشق غذاخوری سرکه داخل آن بریزید. بهتر است یک بسته نمک دریایی تهیه کنید و برای این جور مواقع در خانه داشته باشید.

اگر هم نمک دریایی ندارید می توانید از نمک معمولی استفاده کنید. نمک معمولی یا دریایی را به محلول سرکه و آب داغ اضافه کنید و پاهای تان را به مدت ۲۰ دقیقه در این ترکیب قرار دهید. یک روش جایگزین دیگر هم این است که دو ظرف مختلف تهیه کنید و در هر کدام مقدار مساوی از آب و سرکه بریزید. منتها آب یکی از سطل ها باید سرد باشد و دیگری گرم.

بعد حوله ای را که از قبل برای این کار آماده کرده اید، داخل ظرف آب گرم ببرید و سپس فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. پاهای تان را به مدت ۵دقیقه در این حوله قراردهید. سپس همین کار را با سطل آب سرد انجام دهید. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا درد و خستگی پاها تخفیف پیدا کند.

تسکین پا درد در سه سوت!

روغن درمانی با همکاری میخک

حالا که به شلوغ ترین روزهای سال نزدیک می شویم در فهرست خریدتان روغن میخک را هم قرار دهید. روغن میخک را هم قرار دهید. روغن میخک در برطرف کردن سردردهای شدید، درد مفاصل، قارچ ناخن و درد پاها موثر عمل می کند و در عین حال گردش خون را بالا می برد.

به همینخاطر یک شیشه روغن میخک تهیه کنید و هربار که پاهای تان درد گرفتند، آنها را به خوبی با این روغن ماساژ دهید. می توانید این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.

اگر پوست تان حساس است. سه قطره روغن میخک را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل اضافه کنید که رقیق شود و بعد روی پوست ماساژ دهید. بهتر است از این ترکیب روی زخم ها استفاده نکنید.

ضددرد، ضد خستگی

روغن های گیاهی مثل رزماری، اوکالیپتوس و نعنا برای رفع خستگی بسیار مناسب هستند.

کافی است چهار قطره اوکالیپتوس، چهار قطره رزماری و دو قطره نعنا را داخل یک سطل آب گرم بریزید و پاهای تان را به مدت ۱۰ دقیقه در این محلول قراردهید. خواهیددید که درد پاهای تان خیلی زود تسکین پیدا می کند.

چی بخوریم؟

یکی از خوراکی هایی که می تواند مثل یک مسکن عمل کند و به سرعت دردپاها را از بین ببرد مارچوبه است! در حقیقت مارچوبه دوای دردهایی است که بر اثر التهاب مفاصل یا ورم آنها ایجاد شده اند. کافی است چند تکه مارچوبه را به مدت چند دقیقه بخارپز کرده و سپس نوش جان کنید.

مارچه یک مُدِر (ادرارآور) طبیعی است و به همین خاطر می تواند به سرعت مایعات اضافه را از بدن شما خارج کند و از التهاب مفاصل بکاهد. اگر از طعم این گیاه خوش تان نمی آید، می توانید آن را در کنار وعده غذی اصلی تان بخورید.

نکات مهم برای مراقبت از پاها

- وقتی قرار است ساعاتی طولانی را خارج از خانه سپری کنید، سعی کنید راحت ترین کفش ممکن را بپوشید. راحت ترین کفش شما همانی است که وقت بعداز چند ساعت سر پا ایستادن و با وجود اینکه پاهای تان ورم هم کرده اند، همچنان توی کفش تان احساس راحتی کنید. کفشی که زیره و کفی استاندارد داشته باشد و بر مهره های کمرتان فشار وارد نکند. اگر چنین کفشی ندارید، لازم است هزینه کنید و یک جفت کفش خوب بخرید صرف این هزینه، کفشی و برای تمام فصول به شما هدیه می کند.

- برای از بین بردن ورم پاها که از ایستادن زیاد ناشی شده است، وقتی به خانه رسیدید، دراز بکشید و یک بالش کوتاه را زیر پاهای تان بگذارید. طوری که کمی بالا بیایند. بالا گذاشتن پاها باعث برگشت خون از پاها می شود. این کار را بیشتر از چند دقیقه کوتاه انجام ندهید.

- اگر سر جورابی که به تازگی خریده اید، پاره شده است لازم نیست حتما جوراب تان را دور بیندازید. شما می توانید این جوراب را از نیمه ببرید و تنها قسمت بالایی آن را نگه دارید. می پرسید به چه دردی می خورد؟ کافی است هنگامی که پاهای تان خسته هستند این محافظ قوزک پا را بپوشید تا متوجه شوید هدف از این کار چه بوده است؟

- به خاطر داشته باشید همان قدر که رسیدگی به دست ها مهم است، مراقب از پاها هم اهمیت دارد. هر مشکلی را که برای این اعضای بدن شما اتفاق افتاد، به سرعت حمل کنید و پشت گوش نیندازید. گاهی وقت ها همین مشکلات به ظاهر کوچک خیلی سریع بزرگ می شوند و حتی موقع راه رفتن نیز برای تان دردسر درست می کنند.

- هنگام ماساژ پاها سعی کنید هرچه از سمت انگشتان به سمت پاشنه پا می آیید، فشار را بیشتر کنید و برعکس؛ این گونه به جریان موثر خون در سطح پاها کمک می کنید.

- افراد مبتلا به دیابت Diabetes قبل از انجام هرکدام از این ماساژها حتما با پزشک Doctor شان مشورت کنند.

- اگر با همه این روش ها باز هم پادرد به قوت خودش باقی بود، حتما تا تعطیلات از راه نرسیده، به پزشک متخصص مراجعه کنید.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟