ذهن هوشیار و خلاق با مصرف این مواد غذایی

میوه ها و سبزیجات رنگی، مانند فلفل ها، چغندر قند و انواع توت سرشار ازکاروتنوئید ها و آنتوسیانین، رنگدانه های آنتی اکسیدانی است که رنگ روشن آنها را فراهم می کند.آنتی اکسیدان ها پوشش محافظ مغزرا از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد، حفظ می کنند.

 رادیکال های آزاد، ملکول های مضری هستند که سبب التهاب شده و از عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب یا مصرف دخانیات ناشی می شوند.سبزیجات (و حبوبات)نیز حاوی فولات هستند که به تولید انتقال دهنده های عصبی، پیام های شیمیایی در مغز که برای تفکر و خلقیات حیاتی هستند، کمک می کنند.

ماهی بخورید

اسیدهای چرب امگا ۳، بویژه DHA به داشتن مغز سالم کمک می کند. غشای مغزاز این چربی ها جهت بهبود ساختار سلولی و علامت دهی مغز استفاده می کند که با عنوان عملکرد شناختی بهتر تفسیر می شود.DHAهمچنین ممکن است به سلول های مغز آسیب بزند و منجر به کاهش شناختی شود.

ماهی منبعی عالی می باشد: به توصیه ی محققان؛ خوردن ماهی های چرب (مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی یا قزل آلا) یکبار در هفته، می تواند در کاهش شناخت و خطرابتلا به آلزایمر کمک کند.شما همچنین می توانید امگا۳ را از مغز گردو، دانه های چیا، دانه ی کتان و دانه ی کنجد جذب کنید.

مصرف شکلات را محدود کنید

کاکائو حاوی فلاونول های قدرتمند، ترکیباتی که بعنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و به حفظ ریشه ی سلول کمک می کنند، است.ریشه ی سلول، سلول های جدید مغزرا تولید می کند و التهاب مزمن یا شروع بیماری می تواند به این سلول های ترمیمی آسیب برساند و دیگر سلول های مغز در معرض خطربرای فرایند عملکرد استاندارد مانند حافظه و فکر کردن، مورد استفاده قرار می گیرند.فلاونول ها همچنین جهت تقویت هیپوکامپ، قسمتی از مغزکه در حافظه و خلقیات دخیل است، نشان داده شده اند.روزانه دو تکه شکلات تلخ بخورید.

با غلات کامل سوخت گیری کنید

سوخت ترجیحی مغز، براحتی ازغلات تامین می شود.بدون گلوکز کافی، مغز دچارمِه آلودی (تیرگی شعور) و مشکل در تمرکز کردن می شود.علیرغم تمایل از غلات تصفیه شده پرهیز کنید، غلات کامل حاوی فیبر بوده و کمک می کند قند خونتان ثابت باقی بماند.(افزایش و کاهش قند خون، می تواند سلول هایی که قادر به جذب گلوکز هستند را بدلیل مقاومت انسولین،معیوب سازد.)

یک فنجان قهوه بنوشید

اگر عادت به نوشیدن چای یا قهوه دارید، به این کار ادامه دهید: کافئین به محافظت از شما در مقابل کاهش شناخت مرتبط با سن کمک می کند.مطالعات نشان داده اند که برای مثال تقریبا ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز، معادل ۵ فنجان قهوه، ممکن است به جلوگیری ازمسائل مرتبط با حافظه کمک نماید.

بهترین مواد غذایی جهت تقویت ذهن و حافظه

▪آواکادو

این میوه یکی ازسالم ترین مواد غذایی و مناسب ترین انتخاب جهت بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است.با این وجود گاهی اوقات بعلت وجود چربی فروان، تبلیغات منفی در مورد این میوه صورت می گیرد اما لازم است بدانید که این چربی ها از نوع اشباع نشده و مفید هستند که سبب ثابت ماندن قند خون و درخشش پوست می شوند.آواکادو حاوی ویتامین k و اسید فولیک است و از لخته شدن خون در مغز و بروز سکته ی مغزی جلوگیری می کند. این میوه در بهبود عملکرد های شناختی مغزمانند؛ تقویت حافظه و تمرکز نیزبه خوبی عمل می کند، همچنین سرشار ازویتامین های C وB است که در بدن ذخیره نشده و باید روزانه مصرف شوند.

▪چغندر

چغندر یکی از مغذی ترین گیاهان قابل خوردن است، این گیاه سبب کاهش التهاب شده و به دلیل وجود آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطانی بسیاری دارد، به دفع سموم از بدن کمک می کند و نیترات طبیعی موجود در آن سبب راحت تر شدن گردش خون و در نتیجه بهبود عملکرد مغر می گردد.مصرف آن بویژه به ورزش Sport کاران توصیه می شود زیرا قدرت بدنی را بالا می برد وموجب افزایش انرژی در هنگام انجام تمرینات ورزشی می شود.

▪بلوبری(ذغال اخته)

بلوبری یا همان زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان و حاوی ویتامین K،C و فیبر فراوان است.سطح بالای گالیک اسید در این میوه، از مغز در برابر فشار و استرس محافظت می کند پس می توانید از این میوه جهت تقویت حافظه استفاده نمائید.

▪کلم بروکلی

کلم بروکلی از مغذی ترین و مفید ترین مواد جهت تقویت مغز و افزایش حافظه است.ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه می دارد.این کلم همچنین حاوی ویتامین C و فیبر می باشد که باعث می شود زود سیر شوید.این کلم را به هر دو صورت خام و پخته می توانید مصرف کنید.

▪کرفس

کرفس از جمله سبزیجات کم کالری بوده و خواص بسیاری دارد.این سبزی بعلت برخورداری ازسطح بالای آنتی اکسیدان و پلی ساکارید ضد التهابی عالی می باشد و به درمان امراضی مانند درد مفاصل و سندرم روده ی تحریک پذیرIBS کمک می کند.کرفس همچنین سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها وسایر مواد مغذی است و علاوه برتقویت حافظه، می توانید از آن جهت کاهش وزن نیز استفاده کنید.

▪روغن نارگیل

این روغن بسیار مفید بوده وبرای درمان بیشتر امراض کاربرد دارد.روغن نارکیل خاصیت ضد التهابی دارد و برای تقویت حافظه در سالخوردگی و همچنین ضد عفونی کردن روده مفید است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 355713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟