خطر بزرگ برای گردن کلفت ها ! / به گردن کلفتی ننازید!

دور گردن در آینده به عنوان شاخص جدیدی برای ارزیابی نسبت وزنی افراد به کار می رود.

به گزارش رکنا، فقط شکم‌های بزرگ علامت خطر بیماری‌های قلبی نیستند، بلکه چربی در هرکجای بدن می‌تواند این خطر را داشته باشد.

اگر تا به حال تنها غصه آب کردن چربی شکم را داشتید،حالا باید دور یقه‌تان را هم اندازه بگیرید،چرا که محققان می‌گویند چربی‌های زیر پوستی،هر جای بدن که باشند،حتی در گردن،‌می‌توانند نشانه‌ای از خطر بیماری‌های قلبی باشند.

به گزارش HealthDay News،این یافته جدید محققانی است که روی طرح بزرگ تحقیقاتی در آمریکا، موسوم به فرامینگهام، کار می‌کنند.در این طرح عظیم،گروه زیادی از مردم،با شرایط متفاوت،انتخاب شده‌اند تا عوامل کمتر شناخته ‌شده بیماری‌های قلبی،روی آنها بررسی شود.

در این بخش از نتایج تاکید شده که شاخص دور گردن،ممکن است در آینده،به عنوان شاخص جدیدی برای ارزیابی نسبت وزنی افراد،و محاسبه احتمال خطر بیماری‌های قلبی برای آنان به کار رود.

چطور بفهمیم که چاقیم؟

تاکنون شاخص ‌های مختلفی برای ارزیابی خطر چاقی موجود بوده است که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها، نسبت وزن به قد،یا نمایه توده بدنی است که به BMI معروف است.برای محاسبه این شاخص،وزن بر حسب کیلوگرم به مجذور قد برحسب متر،تقسیم می‌شود.متخصصان می‌گویند نمایه توده بدنی بالاتر از 25، یکی از عوامل خطر مهم برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.(شاید نیاز به یادآوری سایر عوامل نباشد: کلسترول و قند خون،فشار خون و سیگار)

شاخص رایج دیگر،دور مچ است که البته بیشتر برای تعیین میزان لاغری استفاده می‌شود تا میزان چاقی و کاربرد آن بیشتر در اطفال است.

دور کمر هم از جمله شاخص‌هایی است که نشان‌دهنده نوع چاقی فرد و میزان تجمع چربی‌ها در شکم یا سایر نقاط بدن است.این شاخص،افراد چاق را به دو گروه چاق‌هایی با شکل گلابی و سیب تقسیم می‌کند.گلابی‌شکل‌ها آنهایی هستند که بیشتر چربی‌شان در ناحیه باسن جمع شده است؛ در حالی که سیب‌شکل‌ها،‌چاق‌هایی هستند که چربی اضافی در منطقه شکم،بالاتنه و میان‌تنه دارند.بررسی‌ها نشان داده است که چاقی بالاتنه،یا همان سیبی‌شکل،با خطر اضافه بیماری‌های قلبی همراه است.نوع گلابی بیشتر در خانم‌ها و الگوی سیب،بیشتر در آقایان دیده می‌شود و این احتمال بالاتر وقوع بیماری‌های قلبی را در سنین زیر 50 سال، در آقایان، متذکر می‌شود.

اما شاخص‌های جدیدی هم در حال ورود به دنیای پزشکی و تغذیه هستند که از جمله آنها می‌توان به همین شاخص،یعنی دور گردن اشاره کرد.

چربی‌های احشایی،شاخص دیگری هستند که برخی مطالعات نشان داده‌اند که اندازه‌گیری آنها می‌تواند کمک‌ کننده باشد.محققان پیشنهاد داده‌اند که برای ارزیابی میزان خطر،چربی‌های اضافی، که بیشتر دور اعضای حیاتی بدن، ‌مثل قلب و کبد جمع می‌شوند،‌ اندازه‌گیری شوند. برای این کار،از نوع پیشرفته‌ای از MRI استفاده شده است.بررسی‌ها و مقایسه‌ها با این روش نشان داد که حتی افراد به ظاهر لاغر هم،ممکن است در معرض خطر باشند؛چرا که ممکن است چربی‌ها نه در زیر پوست، که دور احشای آنها جمع شده باشد.

البته هنوز این شاخص‌ها کاربردی نشده‌اند و استفاده گسترده از آنها نیازمند مطالعات تطبیقی بیشتر است.اما این نتایج،فعلا یک پیام مهم دارند و آن این که حتی اگر ظاهرا لاغر و بدون اضافه ‌وزن به نظر می‌رسیم،بهتر است رعایت رژیم غذایی سالم را بکنیم و از ورزش به میزان حداقلی هم،‌غفلت نکنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟