مغز گوساله سوخاری + فیلم
حجم ویدیو: 7.41M | مدت زمان ویدیو: 00:01:00

 به گزارش رکنا، طرز سرخ کردن مغز برای خوراک و ساندویچ مغز به شرح زیر است.

مغز را چگونه تمیز کنیم؟

برای خوراک یا ساندویچ مغز بهتر است از گوسفندی استفاده کنید. مغز گوساله مزه بهتری نسبت به گوسفندی ندارد!!

حتما مغز تازه بخرید و از مغزهای یخ زده استفاده نکنید چون با یک بار جوش خوردن سریع بافتش از هم باز و له می شود.

نکته مهم اولیه؛ برای اینکه مغز در موقع جوشیدن زیاد کف نکند بهتر است با آب سرد(حتما سرد) بشویید یا مغز را در آب سرد می‌اندازیم. پوست و رگ و ریشه مغز را به دقت می‌گیریم تا خونابه‌هایش از بین برود و تمیز شود و در موقع جوشیدن کف رویش را بگیرید.

دقت کنید که آب باید حداقل یک وجب از مغز بالاتر باشد و سطحش را کامل بگیرد.

به ازای هر سه تا مغز کامل باید حداقل یک حبه سیر تکه شده استفاده کنید چون باعث می شود بوی زُهم و بد سیر از بین برود.

طرز تهیه مغز گوساله:

کف یک قابلمه پیاز درشت خرد کنید و با زردچوبه تفت بدهید تا رنگ بگیرد. استفاده از زردچوبه باعث می شود تا رنگ مغز بازاری شده و بو و عطر شبیه ساندویچی ها را بگیرد.

کمی که پیازها تفت خورد، آب از قبل داغ شده را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا سطحش را بگیرد و بدون اینکه درش را بگذاریم اجازه می‌دهیم بپزد.

دقت کنید هنوز در این مرحله هم به آن نمک و فلفل نمی‌زنیم و می گذاریم در مراحل آخر سرخ شدن اضافه می‌کنیم.

بعد از گذشت مدتی و پخته شدن مغزها و گرفتن کف روی آن ، آنها را از آب در حال پخت جدا می‌کنیم و می‌گذاریم کمی خنک شود. (در این قسمت بهتر است با صافی مغزها را از آب جدا‌ کنید)

بعد روی گریل یا تابه که داخلش روغن ریختیم مغزها را می‌ریزیم و آرام به قطعات کوچک تقسیم می‌کنیم. نکته مهم این است که نباید خیلی قطعات کوچک باشد چون باعث له شدنش می شود پس بهتر است مراقب این قسمت از کار باشید.

طرز تهیه خوراک مغز در فر

قطعات مغز را بعد از تمیز کردن طبق روش بالا در ظرف نسوز قرار می‌دهیم. کره را قطعه قطعه می‌کنیم و روی مغزها می‌گذاریم و ظرف مغز را نیم ساعت در فر با حرارت ملایم قرار می دهیم تا کره آب شده و مغز کمی برشته شود. بعد ظرف را از فر بیرون می آوریم و کمی جعفری خرد شده روی مغز می‌پاشیم و اطراف آن را با حلقه های لیموترش تزیین می‌کنیم.

مغز سوخاری

مغز گوساله یا گوسفندی را مطابق دستوری که در مورد تمیز کردن مغز دادیم تمیز می‌کنیم و می‌پزیم و می گذاریم سرد شود. مغزها را به قطعاتی به اندازه یک گردو برش می‌دهیم. برای 6 عدد مغز گوسفند یا 3عدد مغز گوساله 3 تا 4 تخم مرغ را در ظرفی می‌شکنیم و کمی نمک و فلفل به آن افزوده  و هم می‌زنیم تا یکدست شود. قطعات مغز را در تخم مرغ می زنیم و سپس در آرد سوخاری می‌غلتانیم و در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. مغز را در ظرف می‌چینیم و اطراف آن را با هویج پخته شده و جعفری تزئین و سرو می‌کنیم.

رولت مغز مجلسی

مواد لازم:

جعفری ، شوید ، تره ، گشنیز     نیم کیلو

روغن     5 قاشق

تخم مرغ     4 عدد

مغز     3 تا 4 عدد

پیاز متوسط     یک تا 2 عدد

جعفری برای معطر کردن مغز     مقدار کمی

طرز تهیه:

از پوست و رگ و ریشه مغز را در آب سرد می‌گیریم. مغز را با یک لیوان آب و یک عدد پیاز خرد شده و جعفری یا کرفس خرد شده و کمی نمک و فلفل می گذاریم بپزد. برای پختن مغز بعد از جوش آمدن یک‌ربع تا 20 دقیقه کافی است. مغز را در صافی می ریزیم تا آب آن کاملا برود، بعد سیزی را تمیز می کنیم و شسته و ریز خرد می‌کنیم و با یکی، دو قاشق روغن کمی سرخ می کنیم. پس از سرخ شدن از روی اجاق برمی داریم و می‌گذاریم کاملا سرد شود.تخم مرغ ها را در ظرفی می‌شکنیم و کمی نمک و فلفل می زنیم. بعد سبزی را در تخم مرغ می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم و در تابه گرد بزرگی دو، سه قاشق روغن می‌ریزیم و روی اجاق‌ گاز می گذاریم تا روغن داغ شود. حرارت را ملایم می‌کنیم و مایه سبزی و تخم مرغ را داخل تابه می‌ریزیم. باید سطح تابه از مایه پوشیده شود. اگر فر داشته باشیم تابه را روی پنجره آخر فر به طرف بالا می‌گذاریم تا 10دقیقه با حرارت 300درجه بماند و مایه بسته شود ولی زیاد خشک نشود. در صورتی که روی اجاق گاز درست کنیم در تابه را می‌گذاریم تا مایه بسته شود.

مغز را با چنگال نرم می‌کنیم. تابه را از روی اجاق برمی‌داریم و مغز را روی سطح مایه می‌مالیم به طوری که از اطراف کمی با مایه سبزی فاصله داشته باشد. مایه را به دقت محکم لوله می‌کنیم و باز رولت را چند دقیقه در فر یا روی اجاق می گذاریم.

نکته حساس برای تهیه این رولت آن است که تابه باید به حدی بزرگ باشد که مایه در آن بیش از یک سانت قطر پیدا نکند در غیر این صورت مایه کلفت طبخ می‌شود و موقع لوله کردن ترک می خورد!

رولت را می توانیم حلقه حلقه ببریم و در دیس بریزیم و اطراف آن را با چیپس و هویج حلقه شده پخته شده تزیین کنیم و یا بدون آنکه آن را ببریم به شکل درسته در دیس بگذاریم و اطراف آن را چیپس و قارچ پخته و هویج قرار دهیم.

کدخبر: 888763 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟