طرز تهیه قنبر پلو+ فیلم
حجم ویدیو: 31.00M | مدت زمان ویدیو: 00:12:34

به گزارش رکنا، قنبر پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی شیرازی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. برای مشاهده این آموزش آشپزی ساده با ما همراه باشید. یک کارشناس آشپزی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی، طرز تهیه قنبرپلو شیرازی را آموزش داده است.

در فیلم زیر، طرز تهیه غم‌بر پلو شیرازی را مشاهده می‌کنید. همچنین به روش دیگر جز آموزش در فیلم طرز تهیه این غذای سنتی کشورمان را آورده ایم.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج    ۳ تا ۴ پیمانه

گوشت چرخ کرده    ۴۰۰ گرم

گردو    ۵۰ گرم

کشمش پلویی    ۱۰۰ گرم

رب انار    ۲ قاشق غذاخوری

پیاز    ۱ عدد درشت

زعفران دم کرده    ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی

روغن و زردچوبه    به مقدار کافی

دستور پخت قنبر پلو

مرحله اول

برای تهیه قنبر پلو شیرازی ابتدا گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و چند دقیقه گوشت را با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شود.

مرحله دوم

در این مرحله از گوشت چرخ کرده کوفته قلقلی هایی به اندازه فندق درست می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود. حالا کوفته های قلقلی را درون روغن سرخ می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه سرخ کردن گوشت های قلقلی به پایان رسید، آنها را کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم و در همان تابه ای که گوشت ها سرخ کردیم کمی تفت می دهیم تا پیاز شفاف و سبک شود.

مرحله چهارم

در این مرحله مغز گردوها را به صورت ریز خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم، سپس کشمش پلویی را اضافه می کنیم و انرا نیز کمی تفت می دهیم، سپس گوشت های قلقلی را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله رب انار را با کمی آب جوش رقیق می کنیم و به همراه ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به تابه اضافه می کنیم و چند دقیقه مواد را تفت می دهیم تا زعفران و رب انار با دیگر مواد یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله ششم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و آنرا تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید، سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

سپس برنج را که از قبل نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب ولرم خیسانده ایم، به آب جوش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا نرم شود، سپس برنج را با آب ولرم آبکشی می کنیم.

مرحله هشتم

حالا قابلمه ای که برای پخت قنبر پلو در نظر گرفته ایم را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع کف قابلمه می ریزیم، سپس به سلیقه خود برای ته دیگ از سیب زمینی اسلایس شده یا نان استفاده می کنیم.

مرحله نهم

حالا روی ته دیگ را با یک لایه برنج می پوشانیم و روی برنج مقداری از مخلوط گوشت قلقلی می ریزیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا قابلمه پر شود، در لایه آخر باید از برنج استفاده کنیم، روی برنج ۲ قاشق غذاخوری روغن و باقیمانده زعفران را می ریزیم.

مرحله دهم

در این مرحله در قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد، حالا مواد را داخل قابلمه مخلوط می کنیم و درون ظرف مورد نظرمان می کشیم. برای تزیین غذا هم می توانیم از گوشت های قلقلی استفاده کنیم.

کدخبر: 792729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟