با آش کشک عصر پاییزی خوشمزه ای داشته باشید + فیلم
حجم ویدیو: 31.74M | مدت زمان ویدیو: 00:04:18

آش کشک از آش های خوشمزه است که طرز تهیه آن را در ادامه بخوانید.

به گزارش رکنا، آش کشک یکی از انواع آش است که مواد اولیه ساده‌ای دارد و می‌توانید آن را در فصول سرد سال، آماده و میل کنید.

به همین منظور در ادامه، فیلمی از آموزش طرز تهیه آش کشک را منتشر کرده‌ایم.

مواد لازم آش کشک برای 4 نفر

لوبیا چیتی یا قرمز    ۱ پیمانه

نخود    ۱ پیمانه

عدس    ۱ پیمانه

برنج    ½ پیمانه

سبزی آشی    ۱ کیلوگرم

پیاز    ۴ عدد بزرگ

سیر    ۱۰ حبه

نعنا خشک    ۲ قاشق غذاخوری

کشک    ۱ پیمانه

رشته آشی    به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه    به مقدار کافی

زردچوبه و روغن    به مقدار کافی

دستور پخت آش کشک

مرحله اول

برای تهیه آش کشک سنتی ابتدا نخود، لوبیا، عدس و برنج را به صورت جداگانه حداقل از ۳ ساعت قبل می خیسانیم، سپس لوبیا و نخود را به همراه ۲ پیمانه آب به صورت جداگانه در دو قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند.

مرحله دوم

در این مرحله ۳ عدد از پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه بزرگ تفت می دهیم تا پیازها کاراملی شوند. در ادامه ۶ حبه از سیرها را هم به صورت ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم، سپس سیرها را فقط در حدی تفت می دهیم که عطرشان بلند شود. در ادامه سبزی آشی را به صورت درشت خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سبزی آشی را چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند، سپس برنج و عدس خسانده شده را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا به مقدار کافی آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله پنجم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، حرارت را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم برنج و عدس به طور کامل بپزند و لعاب بیندازند. پس از اینکه عدس و برنج به طور کامل پختند، نخود و لوبیای پخته شده را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در ادامه کشک را با کمی آب رقیق می کنیم و به قابلمه آش اضافه می کنیم، سپس صبر می کنیم تا آش جا بیفتد. در ۳۰ دقیقه پایانی که تمام مواد آش به طور کامل پختند، رشته آش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم رشته ها لعاب بیندازند و نرم شوند.

مرحله هفتم

در همین حین نعناع خشک را به همراه کمی روغن یک دقیقه تفت می دهیم و کنار می گذاریم. در این مرحله سیر و پیازهای باقیمانده را به صورت خلالی خرد می کنیم و با روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند، سپس کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

در پایان اگر آش آبکی بود کمی رشته آشی اضافه می کنیم تا آش منسجم تر شود. در ادامه آش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم، سپس به همراه نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک تزیین کرده و به صورت داغ سرو می کنیم.

کدخبر: 739710 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟