طرز تهیه اکلر فرانسوی

اکلر فرانسوی از شیرینی های خوشمزه و بسیار محبوب در بین مردم است.

مواد لازم برای خمیر شو:

آب ۱۱۸ گرم

شیر ۱۲۱ گرم

شکر ۲ قاشق چای خوری

نمک یک دوم قاشق چای خوری

کره ۱۱۳ گرم

آرد نان ۱۰۰ گرم

آرد شیرینی پزی ۴۵ گرم

تخم مرغ ۲۳۰ گرم

مواد لازم برای کرم وانیلی:

شیر ۴۸۰گرم

زرده تخم مرغ ۴ عدد

شکر ۷۵ گرم

نشاسته ذرت ۴۰ گرم

وانیل یک چهارم قاشق چای خوری

کره ۳۰ گرم

طرز تهیه خمیر:

ابتدا همه مواد را وزن کرده و آماده کنید سپس فر را روی حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن کنید. سینی فر را نیز در فر بگذارید تا داغ شود.

آب، شیر، شکر، نمک و کره را در قابلمه ای بریزید. روی حرارت بگذارید تا کره آب شود و مواد به حالت جوش برسد، همینکه شروع به جوشیدن کرد آرد الک شده را به یکباره داخل قابلمه روی مواد ریخته و با قاشق چوبی یا لیسک سریع هم بزنید، حرارت را ملایم کنید. اگر گلوله های کوچک آرد را داخل خمیر دیدید حتما با لیسک فشار دهید تا مواد یکدست شود. خمیر را به مدت ۳ دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید تا کاملا یکدست شود و مثل وقتی که حلوا را بقچه می کنیم در قابلمه جمع شود.

خمیر را در کاسه ای ریخته و اجازه دهید از داغی بیافتد و ولرم شود. تخم مرغ ها را در کاسه دیگری همراه با وانیل هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود سپس در ۵ مرحله به خمیر اضافه کنید و هر بار مواد را هم بزنید تا تخم مرغ به خورد خمیر برود. ممکن است همه تخم مرغ نیاز نباشد یا مقدار بیشتری نیاز شود هر موقع خمیر به غلظت ایده آل رسید عالیست برای تست کردن مقدار زیادی از خمیر را با لیسک بلند کنید و بالا نگه دارید تا خمیر پایین بریزد اگر خمیر آماده باشد به شکل V از لیست آویزان میماند.

در این مرحله برای هم زدن تخم مرغ و خمیر هم می توانید از همزن استفاده کنید و هم از قاشق چوبی، استفاده از همزن برقی فقط سرعت کار را بیشتر می کند.

دقت کنید قسمت آخر تخم مرغ را یکباره اضافه نکنید ممکن است خمیر را بیش از حد شل کند پس کم کم اضافه کنید.

خمیر را در قیف با ماسوره ستاره ای بریزید و مواد را داخل قیف فشرده کنید تا حباب های هوا از خمیر خارج شوند. کاغذ روغنی مرغوب یا صفحه سیلیکونی هم سایز با سینی فر را آماده کرده و شروع به پایپ کردن خمیر روی کاغذ روغنی کنید.

سایز استاندارد اکلر ۱۰ تا ۱۲ سانت است ولی شما می توانید اکلرهای کوچکتر هم درست کنید. بعد از پایان پایپ کردن خمیر روی اکلرها را با آب اسپری کنید و کمی پودر قند روی اکلرها الک کنید سپس کاغذ روغنی را به آرامی روی سینی داغ که داخل فر گذاشته اید منتقل کنید

مواد من دو سینی را پر کرد که در دو مرحله داخل فر گذاشتم بهتر است هر سینی را جداگانه داخل فر بگذارید چون معمولا طبقه وسط و بالا حرارتشان یکسان نیست مگر فرهای خیلی حرفه ای و فن دار!

پس هر بار فقط یک سینی داخل فر بگذارید. با این میزان مواد ۱۸ تا ۲۰ اکلر خواهید داشت.

وقتی سینی را در طبقه وسط فر گذاشتید بعد از ۵ دقیقه حتما حرارت را تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد پایین بیاورید و اجازه دهید اکلرها نیم ساعت بپزند و طلایی شوند اگر بعد از نیم ساعت رنگشان روشن بود حدود ۱۰ دقیقه دیگر پخت را ادامه دهید.

بعد از پخت با استفاده از خلال دندان یک طرف هر اکلر را سوراخ ریزی ایجاد کنید تا هوای داخل اکلر خارج شده و خمیر نشود.

بعد از خنک شدن کامل اکلرها پشت هر اکلر را با استفاده از یک ماسوره ساده نیم سانتی یا نوک کارد تیزی سه سوراخ ایجاد کنید(طبق عکس) کرم وانیلی خنک را در قیف با ماسوره ساده ریخته و داخل سوراخ های کف اکلر کرده و داخل اکلرها را با کرم وانیلی پر کنید. شما میتوانید داخل اکلرها را با انواع کرم ها با طعم های مختلف پر کنید. برای تزیین نهایی باید گاناش درست کنید

به این ترتیب که: ۲۰۰ گرم شکلات و ۱۵۰ گرم خامه صبحانه را با هم در قابلمه ای ریخته و روی حرارت ملایم هم بزنید تا مواد یکدست شود، هر اکلر پر شده را تا نیمه داخل گاناش فرو کرده و سپس اجازه دهید اکلرها در یخچال خنک شده و سپس سرو کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 661257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟